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The emotion of the opera: exhibition guide
La emoción de la ópera: guía de la exposición

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Casares, Emilio and Izzo, Francesco (2019) The emotion of the opera: exhibition guide. [ Documentos de Trabajo UCM. Biblioteca Histórica; nº 01, 19, ISSN: 1699-4612 ]

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Official URL: https://biblioteca.ucm.es/historica/documentos-de-trabajo-1



Abstract

For several decades, a massive collection of opera scores lay forgotten in an apartment on Calle de la Bola, in the very centre of Madrid. The collection consisted primarily of thousands of printed and manuscript scores, many of masterpieces that are still popular today, others of operas that are now largely forgotten. The core of the collection was formed in the midnineteenth century, when it was housed in the offices of the impresarios Vidal y Roger and his son Andrés Vidal y Llimona in Barcelona. It was probably in the 1880s, with the definitive relocation of Andrés Vidal y Llimona in Madrid, that the collection was transferred to this city, where from 1895 Vidal y Llimona is associated with Antonio Boceta, causing the company to be called Vidal, Llimona y Boceta. The collection continued to grow well into the twentieth century. Through the intervention of Emilio Casares, in 1992 the Instituto Complutense de Sciencias Musicales acquired this extraordinary collection, which is now housed in the Biblioteca Historica Marques de Valdecilla. The Fondo Vidal, Llimona y Boceta constitutes the main body of this exhibition, which is complemented by numerous items from the libraries of the Complutense University of Madrid and from various private collections. The vast majority of these materials are on public display for the first time.
The exhibition uses these fascinating materials not only to document the hectic activity of a group of impresarios who contributed in a fundamental way to the thriving operatic activities of Barcelona, Madrid, and many other cities, but also, and most importantly, to explore the numerous facets of the world of opera. The first part of the exhibition (showcases 1-10) traces the cultural webs to which opera belongs, from the connections between opera and literature to the use of theatrical masterpieces as sources for popular operas, the visual appeal of exoticism in opera of the 19th century, the rise of the Spanish translations, and the contribution of Spanish composers to the history of the genre.

Resumen (otros idiomas)

Durante varias décadas, una enorme colección de partituras de ópera permaneció abandonada en un apartamento de la calle de la Bola, en pleno centro de Madrid. La colección se componía fundamentalmente de miles de partituras impresas y manuscritas, entre ellas obras muy conocidas y otras que aún hoy siguen en el olvido. El núcleo de la colección quedó conformado hacia la mitad del siglo XIX, cuando fue almacenada por los empresarios Vidal i Roger y su hijo Andrés Vidal y Llimona en Barcelona. Hacia 1880,coincidiendo con el establecimiento de Vidal y Llimona en Madrid, el fondo se trasladó a la capital, donde, a partir de 1895, Vidal y Llimona se asoció con Antonio Boceta, pasando la empresa a denominarse Vidal Llimona y Boceta. Esta colección continuó creciendo durante el siglo XX. Gracias a Emilio Casares, el Instituto Complutense de Ciencias Musicales adquirió en 1992 este extraordinario fondo de partituras, que alberga actualmente la Biblioteca Histórica Marqués de Valdecilla de la UCM. El fondo Vidal Llimona y Boceta constituye así el corpus principal de esta exposición, complementado por numerosos documentos de las bibliotecas de la Universidad Complutense de Madrid y de colecciones privadas. La gran mayoría de ellos se exhiben aquí por primera vez. La exposición muestra estos valiosos materiales no solo para documentar la frenética actividad de un grupo de empresarios que contribuyeron de manera formidable al próspero desarrollo de la ópera en Barcelona, Madrid y muchas otras ciudades, sino también y especialmente, para explorar las numerosas facetas del mundo de la ópera. La primera parte de la muestra (vitrinas 1-10) traza las redes culturales a las que pertenece la ópera: desde la conexión con la literatura, al uso de grandes obras del teatro español como fuentes para óperas muy populares, empezando por el atractivo visual del exotismo en la ópera del último tercio del siglo XIX hasta llegar al auge de las traducciones de ópera al español y la importante contribución de los compositores españoles a la historia del género.

Item Type:Working Paper or Technical Report
Uncontrolled Keywords:Ópera; España; Guías; Exposiciones; Biblioteca Histórica UCM; Fondo Vidal, Llimona y Boceta; Instituto Complutense de Ciencias Musicales
Palabras clave (otros idiomas):Opera; Spain; Exhibition; Instituto Complutense de Sciencias Musicales; Opera houses
Subjects:Humanities > Music > Opera
Series Name:Documentos de Trabajo UCM. Biblioteca Histórica
Volume:19
Number:01
ID Code:50967
Deposited On:31 Jan 2019 12:13
Last Modified:07 Feb 2019 09:37

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