Publication:
A teological approach to the essays of Robert Louis Stevenson

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2019-02-22
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
This disssertation has attempted to put forth a resolute proposal and a plea for the inclusion of the essay in the Grado en Estudios Ingleses syllabus, as pertains to the study of literature in general, and of literature in English in particular. Carried by the certitude, through extensive teaching practice, that essays promote a more discernin greading and writing, I have worked out this major theme with a view to restore the genre to its formidable value and relevance in the context of academic pedagogy. Defending the essay as thoughtful, witty, inviting and exciting in its intimate tone, I seek to reinstate Robert Louis Stevenson’s essays, showing their trascendence in evincing their author’s polymorphic, multifaceted genius, not just as the writer of the romance, of the fiction of adventure, he is widely associated with. Making apparent his thought, ethics and aesthetics I have presented Stevenson as a thankless prophet of an unconcerned generation. Basing the three teloi, his ontological-phenomenological, ethical and aesthetic values, on the principle of mobility, I seek to rescue his essays from their censorious evaluations, and to restore them to their formidable relevance and singularity. Bringing his essays into light from the background of his literary inheritance I show how he drew and departed from it contributing to the evolution of the genre; opening it to new perspectives; detaching it from its conventions and sentimental comforts to articulate a highly personal and innovative theory of art...
La tesis contenida en estas páginas propone una defensa de las Humanidades mediante la reivindicación apasionada del ensayo para la pedagogía académica. Resulta, en verdad, paradójico que venga a ser, precisamente, el género discursivo abierto el que se haya visto relegado de los planes de estudio correspondientes a nuestro Grado en estudios ingleses, así como al Grado en lenguas modernas y sus literaturas y el de Literatura comparada. Más aún, dada la relevancia del ensayo en la tradición británica, auspiciada por la norteamericana, así como por la irlandesa y escocesa. Que el ensayo ofrece más que un placer estético en la sabiduría que encierra y en el trato íntimo con su lector, se verifica, tanto en la obra de Montaigne, como en la de Séneca o Aristóteles. En un contexto social de globalización, relativismo, pérdidas identitarias y nacionalismos emergentes, la voz en el ensayo, la voz del ensayista, ha de resultar tan útil como vital y convincente a nuestros alumnos. Robert Louis Stevenson respondió a ese desafío con una obra ensayística tan excelsa como innovadora. No obstante, sus ensayos y libros de viajes fueron objeto,tanto de crítica mordaz como de adulación desmedida. Ello provocó que su obra de ficción ensombreciera su prosa más reflexiva e íntima. Me propongo, pues, dar a conocer a un Stevenson distinto a esa visión simplista de él -a cargo de sus contemporáneos-, y rescatar a sus ensayos de aquel asedio que relegó a su autor al cuarto de niños, a los cuentos de piratas, a fantasmagorías junto al fuego. Para ello,parto del principio que más y mejor define su vida y su obra: kinesis...
Description
Tesis de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Filología, Departamento de Filología Inglesa, leída el 17/12/2018
Keywords
Citation
Collections