Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

Usos y tendencias de Twitter en la campaña a elecciones generales españolas del 20D de 2015: hashtags que fueron trending topic
Uses and tendencies of Twitter in the campaign to the Spanish general elections of 2015 20D: hashtags that were trending topic

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year



Jivkova Semova, Dimitrina (2017) Usos y tendencias de Twitter en la campaña a elecciones generales españolas del 20D de 2015: hashtags que fueron trending topic. El Profesional de la Información, 5 (26). pp. 824-837. ISSN 1699-2407

[img]
Preview
PDF
2MB

Official URL: http://www.elprofesionaldelainformacion.com



Abstract

Esta investigación analiza el uso de Twitter por parte de los cuatro principales partidos políticos españoles, en la campaña electoral de diciembre de 2015. Profundiza en las tendencias de los tweets, publicados desde las cuentas oficiales de los partidos y de los candidatos, y cuyos hashtags o etiquetas se convirtieron en trending topic nacional. Descubre que subrayan el rol estilístico del candidato y emplean el humor quínico, con el objetivo de humanizarle y acercarle a la audiencia. Según las conclusiones, conseguir la mayor viralidad no asegura la victoria electoral, pero las tendencias del período estudiado arrojan interesantes recomendaciones de comunicación política.

Resumen (otros idiomas)

This research analyzes the use of Twitter by the four main Spanish political parties in the electoral campaign of December 2015. It delves into the tendencies of the tweets, published from the official accounts of the parties and the candidates, and those hashtags or tags that became national trending topics. It discovers that they emphasize the stylistic role of the candidate and use quinine humor, with the aim of humanizing the candidate and bringing him closer to the audience. According to the conclusions, getting the most virality does not ensure electoral victory, but the trends of the studied period yield interesting recommendations for political communication.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Comunicación política; Redes sociales; Twitter; Hashtags; Trending topics; Elecciones generales; 2015; 20D; Infoentretenimiento; Humor
Palabras clave (otros idiomas):Political communication; Social networks; Twitter; Hashtags; Trending topics; General elections; 2015; 20D; Infotainment; Humor
Subjects:Social sciences > Information science > Information theory
ID Code:55029
Deposited On:23 Apr 2019 08:30
Last Modified:23 Apr 2019 08:30

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page