Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

El emprendimiento en España: Intención emprendedora, motivaciones y obstáculos
Entrepreneurship in Spain: entrepreneurial intention, motivations and obstacles

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year

Romero Martínez, Ana María and Milone, Mónica (2016) El emprendimiento en España: Intención emprendedora, motivaciones y obstáculos. Journal Globalization, Competitiveness and Governability, 10 (1). pp. 95-109. ISSN 1988-7116

[img]
Preview
PDF
Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

645kB

Official URL: https://doi.org/10.3232/GCG.2016.V10.N1.05



Abstract

Los emprendedores son los principales creadores de empleo facilitando la regeneración económica y social de los países. La situación de crisis económica-financiera y social acontecida en los últimos años ha dado lugar a un nuevo escenario que suscita especialmente la necesidad de profundizar en el estudio de los determinantes del emprendimiento. El objetivo de este trabajo es analizar la actitud o intención que se tiene hacia el emprendimiento, así como las principales motivaciones y dificultades a la hora de emprender un proyecto empresarial en la sociedad actual. Los resultados muestran que la gran mayoría de los encuestados tienen una actitud positiva hacia el emprendimiento. Conseguir autonomía en el trabajo, autorrealizarse y encontrar una alternativa al desempleo son las principales motivaciones pero el miedo al fracaso y el entorno social poco favorable les limita a la hora de emprender.

Resumen (otros idiomas)

Entrepreneurs are the main job creators facilitating the economic and social regeneration of the countries. The economic financial and social crisis in recent years has resulted in a new scene that especially raises the need to go in depth on the determinants of entrepreneurship. The aim of this paper is to analyse the entrepreneurial attitude or intention, as well as the main motivations and difficulties to undertake a business project in the current society. The results show that the vast majority of respondents have a positive attitude towards entrepreneurship. Getting job autonomy, self-realization and find an alternative to unemployment are the main motivations but the fear of failure and an unfriendly social environment constrains them when undertaking their own business.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Emprendimiento, Intención emprendedora, Emprendimiento por necesidad o por oportunidad
Palabras clave (otros idiomas):Entrepreneurship, Entrepreneurial intention, Pull and push entrepreneurship
Subjects:Social sciences > Economics > Industrial management
Social sciences > Economics > Business enterprises
JEL:M13
ID Code:55489
Deposited On:29 May 2019 11:32
Last Modified:30 May 2019 14:35

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page