Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

Poéticas de lo incumplido: el sujeto del ensayo audiovisual

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year



Barriga Rodríguez, Susana (2019) Poéticas de lo incumplido: el sujeto del ensayo audiovisual. [Thesis]

[img] PDF
Restringido a Repository staff only

210MB


Abstract

El objetivo principal de esta investigación es estudiar la operatividad del ensayo audiovisual a partir de la índole de la subjetividad que éste produce. La acotación responde a dos dimensiones que constituyen el acto de ensayar. La primera, relativa a la apertura del yo en la obra, reflexiona sobre quién habla, cómo lo hace y qué significa hablar en nombre propio y hacerlo teniendo por materia lo audiovisual. La segunda dimensión atañe al mundo, a lo que el yo que se abre, y cuestiona los modos de su representación. Lo que ambos aspectos ponen en juego es una salida poética y política a la imposibilidad de relato personal en las condiciones culturales en las que el sujeto contemporáneo se construye. En el primer caso, teniendo en cuenta la versatilidad formal de este modo de cine y su carácter antisistemático, entendemos que el sujeto de la obra no es un principio a priori, sinónimo de la identidad del autor, sino resultado del proceso ensayístico, y desde esa condición determina la construcción formal. Bajo esta premisa abrimos una vía de comprensión de las lógicas y procesos de enunciación, composición y estructuración temporal en el ensayo, a tenor de la interrogación del yo que pone en marcha esta práctica audiovisual...

Resumen (otros idiomas)

The main purpose of this research is to study the mechanics of the essay filmbased on the nature of the subjectivity it generates. This focus responds to two dimensions that constitute the act of essaying with image and sound. The first, relative to the opening up of the self in the work, reflects on who speaks, how that “I” speaks, and what it means to speak in first-person with the audiovisual as medium. The second dimension concerns the world to which the self opens itself up, and investigates the modes of its representation. What both aspects bring into play is a poetic and political way out of the impossibility of creating a personal narrative under the cultural conditions in which the contemporary individual is constructed. In the first case, considering the formal versatility of this mode of cinema and its antisystematic character, it is proposed that the “I” of the essay film is not an a priori principle, synonymous with the identity of the author, but rather the result of the process of essaying, and it is this condition that determines its formal construction.Through an interrogation of the self that sets this audiovisual practice in motion, this research introduces a way of understanding the logic and processes of enunciation, composition and temporal structuring in the essay film...

Item Type:Thesis
Additional Information:

Tesis de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Filosofía, Departamento de Filosofía y Sociedad, leída el 08-03-2018

Directors:
DirectorsDirector email
Marinas, José Miguel
Uncontrolled Keywords:Sociología, filosofía
Palabras clave (otros idiomas):Sociology, philosophy
Subjects:Social sciences > Sociology
Humanities > Philosophy
ID Code:55734
Deposited On:10 Jun 2019 12:30
Last Modified:10 Jun 2019 12:30

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page