Publication:
Lexical bundles in learner and expert academic writing

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication Date
2019-03
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universitat Autònoma de Barcelona, Facultat de Ciències de l'Educació
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Lexical bundles (LBs) have been described as the ‘building blocks of discourse’; in addition to being highly frequent in writing and reducing processing time for readers and writers, they also perform important functions in language. LB choice, however, can vary according to genre, discipline, and different sections of the same text, which poses a challenge for novice L2 writers. This paper explores the use of LBs in a learner corpus of bachelor dissertations written in English by Spanish L1 students in linguistics and medicine, and compares it with published research articles in the same disciplines. By focusing on the introduction and conclusion sections, we identify the most frequent 3-, 4- and 5-word bundles in the corpora, to later study their types, structures, and functions. The results show differences in the use of LBs across disciplines, genres and sections, suggesting pedagogical implications for the inclusion of LBs in the L2 writing curriculum.
Los paquetes léxicos (LBs) se describen como ‘bloques de construcción del discurso’. Además de ser muy frecuentes en el habla y la escritura, y de reducir el tiempo de procesamiento para lectores y escritores, también desempeñan funciones importantes en el lenguaje. Sin embargo, la elección de LBs puede variar según el género, la disciplina e incluso diferentes secciones del mismo texto, lo que plantea un desafío para escritores noveles. El presente artículo explora el uso de LBs en un corpus de trabajos de final de grado escritos en inglés por estudiantes españoles de lingüística y medicina. Este corpus se compara con artículos de investigación publicados en las mismas disciplinas. Centrándonos en las secciones de introducción y conclusión, identificamos los LBs de 3, 4 y 5 palabras más frecuentes en el corpus, para luego estudiar sus tipos, estructuras y funciones retóricas. Los resultados muestran diferencias en el uso de LBs entre disciplinas, géneros y secciones, lo que sugiere implicaciones pedagógicas para su inclusión en la enseñanza de la escritura académica en inglés.
Description
Keywords
Citation
Collections