Publication:
Modern Art of Nepal (1850-1990). Picturing a Nation, Performing an Identity

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2019-07-05
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
The research work Modern Art of Nepal (1850-1990). Picturing a Nation, Performing an Identity consists in an historical reconstruction, and critical analysis, about the process of development of the avant-garde aesthetics in Nepalese art, promoted over the last centuries as a visual means of communication for the cultural definition of the Himalayan Kingdom and its national identity. As a first step to understand the social and cultural dimensions implicit in the case of study, the main corpus of this work has been contextualised around the concepts of imagination, nostalgia and irony, implying a reviewing perspective with regard the following points: a) First of all, the analysis of the nation of Nepal as a utopian idea and reflection of the Oriental myth generated by the East/West dichotomy. Understood, on the one hand, as the cultural frame that defines its identity towards the global world and, on the other, as a strategy to unify its diverse areas, ethnicities and cultures within its political frontiers. b) Secondly, the invention of the Nepalese traditional history and culture by Western sciences which focuses on the arts and architecture developed within Kathmandu Valley, choosing this as the country´s cultural iconographies and “made in Nepal” international brand while omitting the multicultural reality of the Kingdom of the Himalaya. c) Also, the concepts of “Orientalism”/“Occidentalism” as a process of round trip exoticism, during which while the foreigners mythicise Nepal, the Nepalese mythicise the foreigners. And consequently, the adoption of Western goods in a never-ending process of reformulation of the foreignness, and hybridisation with the local lifestyles. d) And lastly, the local appropriation of the Oriental idea of “Nepal”, as a fundamental aspect in the self-construction of the national identity and projection of the country towards the outside world, while using modern visual arts as an international means of communication for such an aim...
El trabajo de investigación Arte contemporáneo de Nepal (1850-1990). Esbozando una nación, evocando una identidad, consiste en una reconstrucción histórica, y un análisis crítico, sobre el proceso de desarrollo de la estética vanguardista en el arte nepalí, desarrollado a lo largo de los últimos siglos como un nuevo medio de comunicación visual, para definir la cultura del Reino del Himalaya y su identidad nacional. Como primer paso para comprender las dimensiones sociales y culturales implícitas en este trabajo, el cuerpo principal ha sido contextualizado en torno a los conceptos de imaginación, nostalgia e ironía, partiendo de una perspectiva crítica con respecto a los siguientes aspectos: a) En primer lugar, el análisis de la nación de Nepal como una idea utópica y un reflejo del mito Oriental generado por la dicotomía Este/Oeste. Entendido, por un lado, como el marco cultural que define su identidad hacia el mundo global y, por otro, como una estrategia para unificar sus diversas áreas, etnias y culturas dentro de sus fronteras políticas. b) En segundo lugar, la invención de la historia y cultura tradicional nepalí por parte de las ciencias occidentales, destacando el arte y la arquitectura desarrollada dentro del Valle de Katmandú. El cual ha sido elegido como icono cultural del país y marca internacional “made in Nepal”, obviando la realidad multicultural del Reino del Himalaya. c) También, los conceptos de “Orientalismo”/“Occidentalismo” como un proceso de exotismo de ida y vuelta, durante el cual mientras los extranjeros mitifican Nepal, los nepalíes mitifican a los extranjeros. Y por consiguiente la adopción de bienes occidentales en un interminable proceso de reformulación de lo extranjero e hibridación con los estilos de vida locales. d) Y, por último, la apropiación local de la idea Oriental de Nepal, como un aspecto fundamental en la autoconstrucción de la identidad nacional y la proyección del país hacia el mundo exterior, al tiempo que se utilizan las artes visuales contemporáneas como un medio de comunicación para tal fin...
Description
Tesis de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Geografía e Historia, Departamento de Historia del Arte, leída el 08/02/2019
UCM subjects
Keywords
Citation
Collections