Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

Formación sociolingüística para profesores de LE en Brasil
Sociolinguistic training for teachers of foreign language in Brazil

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year



Ferreira Martins, Viviane (2019) Formación sociolingüística para profesores de LE en Brasil. [Thesis]

[img] PDF
Restringido a Repository staff only hasta 21 April 2021.

14MB


Abstract

La presente tesis constituye un estudio teórico y experimental sobre la formación de los profesores de español como lengua extranjera (ELE) en Brasil en contextos sociolingüísticamente complejos, como son las zonas de frontera con lenguas en contacto. En este sentido, el proyecto se centra en la frontera de Mato Grosso con Bolivia en la ciudad brasileña de Cáceres, con la presencia del portugués, del español y de lenguas indígenas. Mediante la metodología de estudio de caso, insertada en el enfoque de investigación cualitativa, realizamos el diagnóstico de la situación sociolingüística de Cáceres y de la formación de los profesores de ELE con el fin de detectar las necesidades específicas en materia sociolingüística para la enseñanza-aprendizaje de lenguas en la región. Los resultados del análisis de los datos obtenidos mediante cuestionarios, sesiones reflexivas, entrevistas y portafolios docentes, han señalado la presencia de una relación asimétrica entre las lenguas y entre sus hablantes dentro y fuera del sistema educativo. Además, hemos detectado carencias en la formación del profesorado de ELE desde una perspectiva sociolingüística. Dos de los instrumentos de recogida de datos utilizados, las sesiones reflexivas y el portafolio docente, tuvieron el objetivo añadido de incrementar la reflexión y autoformación del profesorado en materia sociolingüística...

Resumen (otros idiomas)

The present thesis constitutes a theoretical and experimental study on the training of teachers of Spanish as a foreign language (SFL) in Brazil in sociolinguistically complex contexts, such as the border areas in which there are languages in contact. Consequently, the project centres on the border between Mato Grosso and Bolivia, in the Brazilian city of Cáceres where the Spanish, Portuguese and indigenous languages cohabit. By following the case study methodology, inserted in the approach of qualitative investigation, the diagnose of the sociolinguistic situation in Cáceres, alongside with that of the training of teachers, was made with the aim of detecting specific needs within the sociolinguistic sphere regarding the teaching and learning of languages in the region. The results of the analysis of the information obtained through questionnaires, reflexive sessions, interviews and teachers’ portfolios have shed light on the existence of an asymmetric relationship between the languages and between their speakers within and without the educational system. Furthermore, we have detected SFL teachers have scarce training from a sociolinguistic perspective. Two of the tools employed to gather information, the reflexive sessions and the teacher’s portfolio, had the added value of increasing the teacher’s reflection and self-training regarding sociolinguistic aspects...

Item Type:Thesis
Additional Information:

Tesis de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Filología, leída el 18/01/2019

Directors:
DirectorsDirector email
Matesanz del Barrio, María
Ortiz Álvarez, María Luisa
Reboul Díaz, Anne-Marie
Uncontrolled Keywords:Formación del profesorado de lenguas, Profesores de español como lengua extranjera en Brasil, Formación sociolingüística
Palabras clave (otros idiomas):Training of language teachers, teachers of Spanish as a foreign language in Brazil, Sociolinguistic training
Subjects:Social sciences > Sociology
Humanities > Education > Training of teachers
Humanities > Philology > Linguistics
ID Code:56555
Deposited On:26 Jul 2019 08:52
Last Modified:29 Oct 2019 13:18

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page