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Second generation muslims in Madrid: hybrid identities, experiencies of discrimination and rights expectations

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2019-07-30
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Universidad Complutense de Madrid
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In recent decades, the growth of immigrant communities in Europe has prompted controversial political and discursive contexts. Due to a combination of factors, real or imagined boundaries between the majority group population and minority migrant groups have brought about or affected policy measures aimed at managing immigration and integration, as well as have fueled debate regarding the legitimacy of these migrant groups. In particular, European political, social and even academic rhetoric has often framed Muslims as ‘the other,’ both in terms of migrant background, and in juxtaposition with Europe’s historic Christian tradition and today’s mainstream secularism. Muslim youth face discrimination in their European communities of residence that militates against a sense of belonging, compounding the disadvantages that children of migrant parents otherwise face. Second generation Muslims negotiate pluralist realities and multiple attachments, and express complex identities. As citizens, they are entitled to comprehensive inclusion, and their rights and opportunities should be equal to that of peers with native-born parents. In reality, they can grapple with social or institutional discrimination and xenophobia...
En las últimas décadas, el crecimiento de las comunidades de inmigrantes en Europa ha generado contextos políticos y discursivos controvertidos. Debido a una combinación de factores, las fronteras reales o imaginarias entre segmentos mayoritarios de la sociedad y miembros de minorías inmigrantes han afectado las políticas públicas dirigidas a gestionar la inmigración y la integración, y han alimentado debates sobre la legitimidad de estos grupos migrantes. En particular, una retórica política, social y a veces incluso académica en Europa ha señalado a los musulmanes como "el otro", tanto en términos de sus orígenes inmigrantes como en yuxtaposición con la tradición cristiana de Europa y el secularismo actual. Los jóvenes musulmanes son objeto de discriminación en sus comunidades de residencia europeas, lo que milita en contra de los sentimientos de pertenencia, agravando las desventajas a las que los hijos de padres migrantes se enfrentarían en todo caso. Los musulmanes de segunda generación negocian realidades pluralistas y apegos múltiples, y expresan identidades complejas. Como ciudadanos, tienen derecho a la inclusión integral, y sus derechos y oportunidades deben ser iguales a las de los jóvenes de padres nacidos en el país. Sin embargo, se enfrentan a la discriminación social o institucional y a la xenofobia...
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Tesis de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Ciencias Políticas y Sociología, leída el 12/03/2019
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