Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

Los rincones: contextos potencialmente significativos de aprendizaje para la inclusión
The learning corners: potentially significant learning contexts for inclusion

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year



Dorado Sánchez-Migallón, Laura (2018) Los rincones: contextos potencialmente significativos de aprendizaje para la inclusión. [Trabajo Fin de Grado]

[img]
Preview
PDF
2MB


Abstract

La inclusión es un término que ha evolucionado a lo largo de los años y gracias al informe Warnock podemos hablar de ella e incluirla actualmente dentro de cualquier centro educativo. Para que esto sea posible es necesario mostrar situaciones de aprendizaje en los que niños con Necesidades Educativas Especiales (NEE) aprendan en la misma aula y con los mismos recursos y materiales que sus iguales, beneficiándose ambos de ello y tomando como base una metodología por rincones, reflejando que sí es posible la inclusión educativa. Esto es lo que exactamente se pretende reflejar en este documento.
Los factores que hacen posible ese cambio hacia la inclusión son: la función docente de guía durante el proceso de aprendizaje, el poder de autorregulación e inclusión que tienen los rincones y el trabajo en grupo; gracias a ello, la inclusión tiene éxito y permite que todos los alumnos avancen en su proceso de desarrollo integral.

Resumen (otros idiomas)

Inclusion is a term that has evolved over the years and thanks to the Warnock report we are now able to talk about it and include it in every educational center. For making this possible it is necessary to show learning situations in which children with Special Educational Needs (SEN) will learn in the same classroom and with the same resources and materials as their peers, benefiting both from them and taking as a basis a methodology by corners, reflecting that educational inclusion as possible. This is exactly what is pretended to be shown in this document. The factors that make this change possible towards inclusion are: the guiding function during the learning process in teaching, the power of self- regulation and inclusion that the corners have and the group work; Thanks to this, inclusion will be successful and will allow all students to move forward in their integral development process.

Item Type:Trabajo Fin de Grado
Directors:
DirectorsDirector email
Garrote Escribano, Nicolásnigarrot@ucm.es
Uncontrolled Keywords:Inclusión, Autorregulación, Rincón de aprendizaje, Integración, Necesidades educativas especiales.
Palabras clave (otros idiomas):Inclusion, Self-regulation, Learning corner, Integration, Special educational needs.
Subjects:Humanities > Education > Learning
Humanities > Education > Teaching
Humanities > Education > Art study and teaching
Humanities > Education > Child rearing
Humanities > Education > Language and literature study and teaching
Humanities > Education > Teaching
Humanities > Education > Pschycology of movement
Humanities > Education > Mathematics study and teaching
Título de Grado:Magisterio Infantil
ID Code:56968
Deposited On:11 Sep 2019 07:45
Last Modified:24 Sep 2019 09:52

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page