Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

Estética filosófica y alfabetización fotográfica: Materiales didácticos y análisis de experiencia didáctica en bachillerato
Philosophical Aesthetics and Photographic Literacy. Teaching materials and analysis of teaching experience in the High Degree Diploma

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year



Mateos de Manuel, Victoria (2019) Estética filosófica y alfabetización fotográfica: Materiales didácticos y análisis de experiencia didáctica en bachillerato. Prisma social. Revista de Ciencias Sociales (25). pp. 41-65. ISSN 1989-3469

[img]
Preview
PDF
Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

1MB

Official URL: https://revistaprismasocial.es/index



Abstract

Este artículo tiene como objetivo la exposición y evaluación de los resultados de un material didáctico de alfabetización fotográfica diseñado para la asignatura troncal general de Filosofía de primero de bachillerato. El punto de partida de esta investigación ha sido el ensayo de estética filosófica de 1931 Breve historia de la fotografía de Walter Benjamin, en el que se expone por primera vez una tesis sobre el analfabetismo fotográfico. Se llevará a cabo una amplia descripción y una rigurosa justificación legal de la pertinencia de este material didáctico para la asignatura de Filosofía en la etapa educativa de bachillerato. Asimismo, este artículo lleva a cabo un análisis de la experiencia didáctica vivida con la aplicación de este material de alfabetización fotográfica a dos grupos de alumnado de primero de bachillerato del IES El Escorial en el mes de marzo de 2018.

Resumen (otros idiomas)

The goal of this article is the exposition and evaluation of some teaching materials on photographic literacy, which were designed for the obligatory subject of Philosophy in the first year of the High Degree Diploma. The starting point of this research work has been Walter Benjamin’s essay A Short History of Photography, which was first published in 1931 and presents a thesis on the problem of photographic illiteracy. In this article there is to be found a wide description and a legal justification of the adaptation of the teaching materials to the subject of Philosophy. Additionally, this article presents an analysis of the teaching experience using these didactical materials with two classes of the first year of the High Degree Diploma in El Escorial High School in March 2018.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Walter Benjamin; estética filosófica; alfabetización fotográfica; belleza; Bachillerato; materiales didácticos
Palabras clave (otros idiomas):Photographic alphabetization; Walter Benjamin; teaching materials
Subjects:Humanities > Philosophy
Humanities > Philosophy > Aesthetics
Humanities > Art history > Artistic photography
Humanities > Fine Arts > Artistic creation
ID Code:57059
Deposited On:09 Oct 2019 07:53
Last Modified:09 Oct 2019 07:53

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page