Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

Liderazgo feminista en hashtags: etiquetas virales del nuevo debate político y social en España
Feminist leadership in hashtags: viral labels of the new political and social debate in Spain

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year



Bernárdez Rodal, Asunción and Padilla Castillo, Graciela (2019) Liderazgo feminista en hashtags: etiquetas virales del nuevo debate político y social en España. In The Time is Now. Feminist Leadership for a New Era. UNESCO, Mexico, pp. 42-50. ISBN 978-950-9379-50

[img]
Preview
PDF
317kB


Abstract

March 8, 2018 has been a historic landmark in the Feminism History in Spain. The peaceful demonstrations collapsed the center of the Spanish capital, Madrid, for hours, gathering 170,000 people according to the Government Delegation and more than 600,000 people, according to The organizers. In other capitals and cities, equally large numbers of data were recorded: between 200,000 and 600,000 people in Barcelona; more than 100,000 people in Seville, Valencia, Bilbao or Zaragoza, respectively... It is estimated, according to official data of unions and employers, that more than 6 million Spanish women seconded the strike in their jobs; among them, journalists from national, public and private media. The headlines and political analysis summarized the day as a revolutionary historical day.
The link, before, during and after 8-M were the hashtags. These viral labels became national and international trending topics and achieved that the follow-up of the strike, the influx of protesters and the media coverage exceeded all the organizers’ forecasts. This research delves into the reasons of that success from the new cultural and social produsage, production among equals, or new multilateral, active and participatory communication of Spanish women in social networks. The starting hypothesis is that hashtags on Facebook, Twitter, Instagram and LinkedIn summarize and combine wills to create a new political and social debate. They are the best call of attention to gather similar feelings and demands. And they work as new quantifiable bulwarks of female leadership, because their use in social networks is far superior to the traditional passive audience, which can receive any news, report or interview.
Therefore, it is necessary an investigation that observes and discusses the causes and effects of #8M, #8demarzo, #nosotrasparamos, #LasPeriodistasParamos y #hacialahuelgafeminista

Resumen (otros idiomas)

El 8 de marzo de 2018 supuso un hito en la Historia del Feminismo en España. Las marchas pacíficas colapsaron el centro de la capital, Madrid, durante horas, congregando a 170.000 personas según la Delegación del Gobierno y a unas 600.000 según los organizadores. En otras capitales autonómicas se registraron datos igualmente multitudinarios: entre 200.000 y 600.000 personas en Barcelona; más de 100.000 personas en Sevilla, Valencia, Bilbao o Zaragoza, respectivamente. Se estima, según datos oficiales de sindicatos y patronales, que más de 6 millones de españolas secundaron la huelga en sus puestos de trabajo; entre ellas, las periodistas de medios públicos y privados. El nexo de unión, antes, durante y después del 8M fueron los hashtags. Estas etiquetas se convirtieron en trending topics nacionales e internacionales y consiguieron que el seguimiento de la huelga, la afluencia de manifestantes y la cobertura mediática superaran todas las previsiones de las organizadoras. Esta investigación ahonda en los antecedentes y porqués de ese éxito desde el nuevo produsage cultural y social, producción entre iguales, o nueva comunicación multilateral, activa y participativa de las mujeres españolas en las redes sociales. La hipótesis de partida es que los hashtags, en Facebook, Twitter e Instagram, resumen y aúnan voluntades para crear un nuevo debate político y social. Son la mejor llamada para congregar sentimientos y demandas. Se erigen como nuevos baluartescuantificables del liderazgo femenino, porque su uso en las redes sociales es muy superior a la audiencia tradicional pasiva, que puede recibir cualquier noticia, reportaje o entrevista. Por ello se hace necesario un trabajo que observe y discuta las causasy efectos de las etiquetas en español, #8M, #8deMarzo, #NosotrasParamos, #LasPeriodistasParamos y #HaciaLaHuelgaFeminista, entre otras.

Item Type:Book Section
Uncontrolled Keywords:Social net, Feminism, Leadership, Political debate
Subjects:Social sciences > Information science
Social sciences > Information science > Internet
ID Code:57166
Deposited On:01 Oct 2019 12:26
Last Modified:02 Oct 2019 07:55

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page