Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

Universitarios y redes sociales informativas: Escépticos totales, moderados duales o pro-digitales
University Students and Informational Social Networks: Total Sceptics, Dual Moderates or Pro-Digitals

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year



Gavilan Bouzas, Diana and Martinez Navarro, Gema and Fernández Lores, Susana (2017) Universitarios y redes sociales informativas: Escépticos totales, moderados duales o pro-digitales. Comunicar, 25 (53). pp. 61-70. ISSN 1988-3293

[img]
Preview
PDF
Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

1MB

Official URL: https://doi.org/10.3916/C53-2017-06



Abstract

El objetivo del presente trabajo es analizar el uso de las redes sociales informativas como herramienta de empoderamiento social por los universitarios españoles, y su percepción de la universidad como institución que contribuye a la formación de una ciudadanía crítica y activa, al tiempo que les proporciona las pertinentes competencias digitales. La revisión bibliográfica evidencia posibles discrepancias respecto al efecto que tienen las nuevas formas de comunicación digital en el empoderamiento de los jóvenes y en particular de los universitarios, así como la existencia de numerosas cuestiones por aclarar en este escenario digital. A continuación se presenta un análisis tipológico de la percepción de los estudiantes universitarios respecto a las redes sociales informativas, empoderamiento social y el papel de la universidad. A partir de los datos recogidos mediante un cuestionario estructurado de una muestra de 236 estudiantes de Grados de Ciencias Sociales, se realiza un análisis de tipologías con el algoritmo K Medias. Se identifican tres tipos –etiquetados como «escépticos totales», «moderados duales» y «pro-digitales»– significativamente diferentes. Se explica su prevalencia, y su caracterización: perfiles de creencias y conducta relacionados con dichas creencias. El trabajo concluye con diversas recomendaciones para futuras investigaciones en cuanto a la percepción del universitario sobre el uso de las redes sociales como herramienta de transformación social y el papel de la universidad.

Resumen (otros idiomas)

The goal of the present work is to analyze the use of social networks as a tool for social empowerment by Spanish university students, and their perception of the university as an institution that contributes to the formation of a critical and active citizenship, that provides them with the relevant digital competences. The literature review shows possible discrepancies regarding the effect of new forms of digital communication in empowering young people, specially university students, as well as the existence of issues related to clarify this digital stage. Following, a typological analysis of the perception of university students regarding social information networks, social empowerment and the role of the university is presented. Using the data collected through a structured questionnaire of a sample of 236 students of social science degrees, an analysis of typologies is performed with the algorithm K Medias. Three clusters significantly different –labeled as «total sceptics», «dual moderates» and «pro-digitals»– are identified. Its prevalence and its characterization are explained: belief and behaviour profiles related to these beliefs. The paper concludes with several recommendations for future research regarding the perception of the students about the use of social networks as a tool for social transformation and the role of the university in this area.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Contexto digital; Uso de la información; Competencia mediática; Universidad; Redes sociales; Opinión pública; Pensamiento crítico; Análisis cuantitativo.
Palabras clave (otros idiomas):Digital context; Information use; Media competence; University; Social networks; Public opinion; Critical thinking; Quantitative analysis.
Subjects:Sciences > Statistics > Sampling (Statistics)
Humanities > Education > Research methodology
Humanities > Education > Higher education
ID Code:57423
Deposited On:21 Oct 2019 12:18
Last Modified:21 Oct 2019 12:18

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page