Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

Instagram: usos y motivaciones de los jóvenes
Instagram: uses and motivations of young people

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year



Morocho Sarchi, Fernanda (2019) Instagram: usos y motivaciones de los jóvenes. [Trabajo Fin de Grado]

[img]
Preview
PDF
1MB


Abstract

Instagram es la red social que más crecimiento ha experimentado en los últimos años a nivel mundial. Este estudio tiene el objetivo de investigar las principales motivaciones de los y las jóvenes para su uso. Además se analizan factores como la frecuencia, el contenido que comparten en el perfil y en las historias y la influencia de las respuestas de los demás ante lo que publican, refiriéndose a likes y comentarios. En la encuesta que se ha realizado a 539 usuarios de entre 14 y 35 años se comprueba que en orden de preferencia las principales motivaciones son: ver lo que comparten sus amigos/as, informarse sobre productos, eventos, ropa..., ver lo que publica la gente famosa, compartir las cosas importantes de su día a día, crecer profesionalmente y por último, conocer gente nueva. En referencia al contenido, las fotografías y vídeos con amigos/as y familia es el que más aparece tanto en su perfil como en las historias, siendo estas últimas donde más publicaciones comparten. Los resultados obtenidos coinciden con varias características de investigaciones realizadas en contextos diferentes.

Resumen (otros idiomas)

Instagram is the social network which has experienced the greatest development worldwide during the last years. The purpose of this research study is to investigate the main motivations that young adults have to use Instagram. In addition, the research takes into consideration factors such as frequency of use, content of the shared information both in the instagram profile and in the stories, and how the reaction of others (number of likes and comments) affects what people post. A number of 539 subjects between the age of 14 and 35 have participated in the study. The results show that the main motivations are the following in order of importance: see what their friends are sharing, get information about different events, clothes and products, see what famous people are sharing, share important everyday things, grow profesionally, and lastly, meet new people. Referring to the content of the shared information, the most common is pictures and videos with friends and family members, both in the Instagram profile and in the stories. Results also show that Instagram stories are more popular than regular profile posts. The results obtained mostly match with the results from other research studies carried though in different contexts.

Item Type:Trabajo Fin de Grado
Directors:
DirectorsDirector email
Aguirre Romero, Joaquín Maríaaguirre@ccinf.ucm.es
Uncontrolled Keywords:Instagram, Jóvenes, Motivaciones, Contenido, Likes, Comentarios
Palabras clave (otros idiomas):Instagram, Young, Motivations,Content, Likes, Coments
Subjects:Social sciences > Sociology > Social research
Social sciences > Information science > Mass media audiences
Social sciences > Information science > Audio-visual communication
Social sciences > Information science > Communication
Social sciences > Information science > Internet
Social sciences > Information science > Communication research
Título de Grado:Periodismo
ID Code:57495
Deposited On:12 Nov 2019 13:11
Last Modified:12 Nov 2019 13:11

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page