Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

Mando a distancia y soledad: vejez y consumo televisivo en hogares unipersonales en el distrito de Usera
Remote control and loneliness: aging and television consumption in single-person households in the District of Usera

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year



Bustos Martínez, Laura (2019) Mando a distancia y soledad: vejez y consumo televisivo en hogares unipersonales en el distrito de Usera. [Trabajo Fin de Máster]

[img]
Preview
PDF (TFM)
3MB


Abstract

La realidad de la sociedad del conocimiento pone en el punto de mira de investigadores y sociólogos el creciente número de hogares unipersonales en una población cada vez más envejecida. Estos hechos, sumados a la individualización y el aumento del valor de la autorrealización personal, característica de las transformaciones de la segunda transición demográfica, socaban aún más las necesidades de los más mayores de la sociedad. El presente trabajo analiza los usos que los ancianos residentes en hogares unipersonales hacen de la televisión. La investigación se aborda desde un enfoque interdisciplinario que toma en cuenta las aportaciones de la sociología, la comunicación y la psicología social y evolutiva. A nivel metodológico se ha llevado a cabo un estudio exploratorio, entrevistando a 20 personas de 65 años en adelante que viven en hogares unipersonales en el distrito de Usera. Entre los objetivos figura el identificar las funciones que la comunicación cumple en la existencia de los entrevistados. Así como el analizar los aspectos, componentes y necesidades que influyen en este colectivo al consumir televisión. Los resultados obtenidos infieren que las distintas variaciones referentes al plano físico, social y económico se vinculan con diferentes niveles de satisfacción social. Los casos donde se muestran situaciones más desfavorecidas, tales como el abandono familiar o un deterioro de la salud, muestran ser más vulnerables a ese sentimiento de soledad. Finalmente, se destaca que la televisión se posiciona como un medio de comunicación que otorga a las personas mayores entrevistadas canales de interacción parasocial como sustituto de las interacciones comunicativas. Este resultado invita a reflexionar sobre dicha relación y a colaborar desde el ámbito científico y social para ayudar al sector más mayor de la sociedad.

Resumen (otros idiomas)

The knowledge society’s reality place in the target of investigators and sociologists the increased number of one-person households in a more aged population. These facts, added to the individualization and the increased value of the personal fulfilment trait characteristic of the second demographic transition, undermine even more the needs of the elderly population of the society. The present study analyses the uses that elderly people living in one-person households make of television. This research is addressed from an interdisciplinary approach that considers the contributions of sociology, communication and social and evolutionary psychology. On a methodological level, an exploratory study has been conducted, interviewing 20 people from 65 years old onward, who live in one-person households in the district of Usera. One the objectives is to identify the functions that communication fulfils in the existence of the interviewees. Also, to analyze the aspects, components, and needs that influence this collective to consume television. The obtained results show that the different variations concerning to the physical, social and economic spheres are related to several levels of social satisfaction. The participants with the worst conditions, such as family abandonment or health deterioration, demonstrate to be more vulnerable to the feeling of loneliness. Finally, this research highlights television as the media that gives the elderly population interviewed wider and bigger channels of parasocial interaction as a substitute of interpersonal communicational interactions. This result, invite to reflect on the relationship and to collaborate from a scientific and social scope to help the society’s elderly population.

Item Type:Trabajo Fin de Máster
Directors:
DirectorsDirector email
Velarde Hermida, Oliviaoliviavelarde@ccinf.ucm.es
Uncontrolled Keywords:Vejez; Televisión; Usera; Soledad
Palabras clave (otros idiomas):Elderly; Television; Usera; Loneliness
Subjects:Social sciences > Sociology > Aged
Social sciences > Information science
Social sciences > Information science > Television
Título del Máster:Máster Universitario en Comunicación Social
ID Code:57881
Deposited On:10 Dec 2019 12:35
Last Modified:10 Dec 2019 17:31

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page