Publication:
El ocre que vino del cielo

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication Date
2019-11-27
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
UMA editorial, Universidad de Málaga
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Al igual que nuestra sociedad contemporánea busca en determinados comportamientos de los animales caminos para la empatía interespecies, en el origen de nuestro pensamiento simbólico hubo estrategias empáticas hacia los demás seres con los que compartíamos hábitat, conductas que, por apropiación mimética, son el inicio de nuestro pensamiento místico y de las manifestaciones estéticas asociadas a él. Analizando el comportamiento cosmético del quebrantahuesos (Gypaetus barbatus) y el registro fósil neandertal y el del inicio de la colonización de europa por el sapiens, donde aparecen los primeros instrumentos musicales del continente, presentamos algunas de esas estrategias en el origen de la conciencia simbólica en relación con el sueño arquetípico de vuelo y con la observación de aves.
Just as our contemporary society seeks in certain animals’ behaviors ways for interspecies empathy, at the origin of our symbolic thought there were empathic strategies towards the other beings with whom we shared habitat, behaviors that, by mimetic appropriation, are the beginning of our mystical thinking and the aesthetic associated with it. Analyzing the cosmetic behavior of the bearded vulture (Gypaetus barbatus) and the neanderthal fossil record and the beginning of the colonization of Europe by sapiens, where the first musical instruments of the continent appear, we present some of these strategies at the origin of the symbolic consciousness in relation to the archetypal dream of flight and with bird watching. KeywORds: Bird Cosmetics; Cultural Memory; Ocher; Bearded Vulture; symbolism; Dream of Flight.
Description
Keywords
Citation
Collections