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Disaster complexity and the Santiago de Compostela train derailment
Complejidad de un desastre y el descarrilamiento de un tren en Santiago de Compostela

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Shultz, James M. and García Vera, María Paz and Gesteira Santos, Clara and Sanz Fernández, Jesús and Bibel, George and Schulman, Carl and Bahouth, George and Dias Guichot, Yasmin and Espinel, Zelde and Rechkemmer, Andreas (2016) Disaster complexity and the Santiago de Compostela train derailment. Disaster Health, 3 (1). pp. 1-21. ISSN 2166-5044

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Official URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21665044.2015.1129889



Abstract

This disaster complexity case study examines Spain's deadliest train derailment that occurred on July 24, 2013 on the outskirts of Santiago de Compostela, Galicia, Spain. Train derailments are typically survivable. However, in this case, human error was a primary factor as the train driver powered the Alvia train into a left curve at more than twice the posted speed. All 13 cars came off the rails with many of the carriages careening into a concrete barrier lining the curve, leading to exceptional mortality and injury. Among the 224 train occupants, 80 (36%) were killed and all of the remaining 144 (4%) were injured. The official investigative report determined that this crash was completely preventable.

Resumen (otros idiomas)

Este estudio de caso de la complejidad de un desastre analiza el descarrilamiento ferroviario con más víctimas mortales que ha ocurrido en España y que tuvo lugar el 24 de julio de 2013 en los aledaños de Santiago de Compostela, Galicia, España. Los descarrilamiento de trenes son habitualmente accidentes en los que la mayoría de las personas sobreviven. Sin embargo, en este caso, un error humano fue el factor principal de que la locomotora de un tren Alvia entrara en una curva a la izquierda a más del doble de la velocidad indicada en la señalización. Todos los 13 vagones del tren se salieron de los raíles y muchos de esos se estrellaron contra un muro que delimitaba la curva, provocando un número excepcionalmente elevado de muertos y heridos. De los 224 pasajeros del tren, 80 (36%) fallecieron y todos los restantes 144 (64%) fueron heridos. El informe de la investigación oficial determinó que el accidente era completamente prevenible.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Anthropogenic disaster, complex disaster, complexity science, disaster cascade, human-generated disaster, mass casualty incident, risk landscape, transportation disaster, technological disaster, train derailment
Palabras clave (otros idiomas):Desastre antropogénico, desastre complejo, ciencia de la complejidad, cascada de desastres, desastre generado por el hombre, incidente con víctimas masivas, paisaje de riesgo, desastre de medios de transporte, desastre tecnológico, descarrilamiento de trenes
Subjects:Medical sciences > Medicine > Public health
Medical sciences > Psychology
Medical sciences > Psychology > Applied psychology
ID Code:58411
Deposited On:09 Jan 2020 08:38
Last Modified:09 Jan 2020 08:38

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