Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

Cómo estudiar la construcción de la imagen de una ciudad a través de publicaciones de Instagram: una metodología aplicada a Granada
How to study the construction of a city’s image through Instagram posts: a methodology applied to Granada

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year

Cantón Correa, Francisco Javier (2019) Cómo estudiar la construcción de la imagen de una ciudad a través de publicaciones de Instagram: una metodología aplicada a Granada. Communication & Methods, 1 (2). pp. 7-20. ISSN 2659-9538

[img]
Preview
PDF
Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

1MB

Official URL: https://doi.org/10.35951/v1i2.22



Abstract

Nuestro mundo digital es cada vez más visual. Aplicaciones móviles centradas en la fotografía digital como Instagram son vehículos para la creación, manipulación y difusión instantánea de imágenes. Instagram supone, por tanto, una ventana abierta a la investigación en Ciencias Sociales y Humanidades Digitales, y una oportunidad de investigar cómo los jóvenes usuarios de esta aplicación desarrollan la cultura visual en sus entornos locales a través de lenguajes visuales globales. En este trabajo se repasa la metodología usada para estudiarlo a través del análisis de la producción de Instagram en Granada a partir de una muestra de 955.564 publicaciones y 375.758 imágenes publicadas y geolocalizadas recogidas a lo largo de un año (entre abril de 2017 y de 2018), con el objetivo de mostrar cómo se construye socialmente la imagen de una ciudad.

Resumen (otros idiomas)

Our digital world is increasingly visual. Mobile applications focused on digital photography such as Instagram are vehicles for the creation, manipulation and instant dissemination of images. Therefore, Instagram is an open window to researching in Social Sciences and Digital Humanities, and an opportunity to investigate how the young users of this application are developing visual culture in their local environments through global visual languages. This work reviews the methodology used to study it through the analysis of Instagram production in Granada from a sample of 955,564 publications and 375,758 posts and geolocated images collected over a year (between April 2017 and 2018), with the aim of showing how the image of a city is socially constructed.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Medio urbano; Fotografía; Tecnología y cambio social; Tratamiento digital de imágenes
Palabras clave (otros idiomas):Urban environment; Photography; Technology and social change; Digital image processing
Subjects:Social sciences > Information science > Communication
Social sciences > Information science > Internet
Social sciences > Information science > Communication research
ID Code:58645
Deposited On:28 Jan 2020 08:09
Last Modified:29 Jan 2020 08:53

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page