Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

Mapping The Cinematic City. Adana In Yilmaz Güney's Film
El mapeo de la Ciudad Cinematográfica Adana en las películas de Yılmaz Güney

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year

Yiğit, Olgu (2019) Mapping The Cinematic City. Adana In Yilmaz Güney's Film. Communication & Methods, 1 (2). pp. 209-220. ISSN 2659-9538

[img]
Preview
PDF
Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

935kB

Official URL: https://doi.org/10.35951/v1i2.39



Abstract

As a structural element of cinema narration, space has always been a part of the film. On the other hand, the film and cinema studies have been the subject of interdisciplinary studies because of its layered and holistic structure. The cinematic geographies tend to use cartography, which has a novel method in the context of cinematic narration. That is because the director does not only use cinematic cityscapes and cinematic landscapes as a background but as the narration itself. This study aims to look at what cinematic geographies are and how its methodology can be applied to a specific director, namely Yılmaz Güney, and to an understanding of locality.
In this study, a Yılmaz Güney’s film, Seyyit Han: Toprağın Gelini (Seyyit Han: Bride of The Earth, 1968), shoot in Adana are mapped by the cartographic method and then are analyzed contextually. Findings will be discussed through a triangulation of data collected from oral history and cartographic methods. In the conclusion part, cinematic Adana in the frame of Güney’s the movie, and present physical Adana as a form of memory will be evaluated by the contextual film analysis method.

Resumen (otros idiomas)

Como elemento estructural de la narración cinematográfica, el espacio siempre ha formado parte de las películas. Por otro lado, el cine y los estudios cinematográficos han sido objeto de estudios interdisciplinarios debido a su estructura estratificada y holística. Las geografías cinematográficas utilizan la cartografía, que supone un método novedoso en el contexto de la narración cinematográfica. Esto se debe a que el director no sólo utiliza los paisajes urbanos o de otro tipo como fondo, sino como la narración misma. Este estudio tiene como objetivo examinar qué son las geografías cinematográficas y cómo su metodología puede ser aplicada a un director específico, Yılmaz Güney, y a una comprensión de la territorialidad. En este estudio se anaiza una película de Yılmaz Güney, Seyyit Han: Toprağın Gelini (Seyyit Han: Bride of The Earth, 1968), rodada en Adana, utilizando el método cartográfico y luego contextualmente. Los hallazgos serán discutidos a través de una triangulación de datos recolectados de la historia oral y de los métodos cartográficos. Así, la Adana cinematográfica en el marco de la película de Güney, y la Adana física, presente como una forma de memoria, serán evaluadas por el método de análisis fílmico contextual.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Cinematic city; Cinematic geography; Cinematic cartography; Cinematic cityscapes and landscapes; Yılmaz Güney
Palabras clave (otros idiomas):Ciudad cinematográfica; Geografía cinematográfica; Cartografía cinematográfica; Paisajes y paisajes cinematográficos; Yılmaz Güney
Subjects:Social sciences > Information science > Motion pictures
Social sciences > Information science > Communication
Social sciences > Information science > Communication research
ID Code:58658
Deposited On:28 Jan 2020 08:50
Last Modified:29 Jan 2020 08:37

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page