Publication:
Mapping The Cinematic City. Adana In Yilmaz Güney's Film

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication Date
2019
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Raúl Eguizabal Maza (UCM)
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
As a structural element of cinema narration, space has always been a part of the film. On the other hand, the film and cinema studies have been the subject of interdisciplinary studies because of its layered and holistic structure. The cinematic geographies tend to use cartography, which has a novel method in the context of cinematic narration. That is because the director does not only use cinematic cityscapes and cinematic landscapes as a background but as the narration itself. This study aims to look at what cinematic geographies are and how its methodology can be applied to a specific director, namely Yılmaz Güney, and to an understanding of locality. In this study, a Yılmaz Güney’s film, Seyyit Han: Toprağın Gelini (Seyyit Han: Bride of The Earth, 1968), shoot in Adana are mapped by the cartographic method and then are analyzed contextually. Findings will be discussed through a triangulation of data collected from oral history and cartographic methods. In the conclusion part, cinematic Adana in the frame of Güney’s the movie, and present physical Adana as a form of memory will be evaluated by the contextual film analysis method.
Como elemento estructural de la narración cinematográfica, el espacio siempre ha formado parte de las películas. Por otro lado, el cine y los estudios cinematográficos han sido objeto de estudios interdisciplinarios debido a su estructura estratificada y holística. Las geografías cinematográficas utilizan la cartografía, que supone un método novedoso en el contexto de la narración cinematográfica. Esto se debe a que el director no sólo utiliza los paisajes urbanos o de otro tipo como fondo, sino como la narración misma. Este estudio tiene como objetivo examinar qué son las geografías cinematográficas y cómo su metodología puede ser aplicada a un director específico, Yılmaz Güney, y a una comprensión de la territorialidad. En este estudio se anaiza una película de Yılmaz Güney, Seyyit Han: Toprağın Gelini (Seyyit Han: Bride of The Earth, 1968), rodada en Adana, utilizando el método cartográfico y luego contextualmente. Los hallazgos serán discutidos a través de una triangulación de datos recolectados de la historia oral y de los métodos cartográficos. Así, la Adana cinematográfica en el marco de la película de Güney, y la Adana física, presente como una forma de memoria, serán evaluadas por el método de análisis fílmico contextual.
Description
Keywords
Citation
Collections