Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

Propuesta pedagógica para fortalecer la educación mediática e informacional de los estudiantes de la Universidad Autónoma del Caribe
Pedagogical proposal to strengthen the media and information education of students of the Autonomous University of the Caribbean

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year



Santos Martínez, Clara Janneth and Solano Betancourt, J. and Paniagua Freyle, R. A. (2018) Propuesta pedagógica para fortalecer la educación mediática e informacional de los estudiantes de la Universidad Autónoma del Caribe. In VIII Congreso Mundial de Estilos de Aprendizaje, 10, 11 y 12 de octubre de 2020, Barranquilla, Colombia. (Submitted)

[img]
Preview
PDF (Ponencia presentada en VIII Congreso Mundial de Estilos de Aprendizaje, CMEA.)
Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

1MB

Official URL: http://esapidex-b.org/cmea2018/es/content/memorias



Abstract

La importancia del triángulo del conocimiento Educación–Investigación-Innovación en el marco de la actual Sociedad de la Información y el Conocimiento invita a repensar el desempeño educativo de las Instituciones de Educación Superior, IES, e indagar sobre los intereses de los discentes del s. XXI para reorientar el proceso enseñanza-aprendizaje desde realidades cercanas.
Esta investigación se apoya en el estudio de caso como metodología aportando a la construcción del conocimiento y a la redefinición del papel que docente y discente deben desempeñar en la educación mediada por las TIC. Se presentan resultados de una encuesta que permitió determinar el perfil de ingreso de los estudiantes de Comunicación Social, de acuerdo con el entorno
(perspectiva tecnomediática, social e institucional). Desde lo conceptual se revisó literatura sobre los estilos de aprendizaje para plantear una propuesta educomunicativa que contribuyera al aprendizaje significativo de tales competencias. La propuesta fortalece la investigación, difusión y capacitación de los comunicadores desde el Medialab-universitario: un laboratorio de medios que vigoriza competencias de Educación Mediática e Informacional.

Resumen (otros idiomas)

The importance of the knowledge triangle Education - Research - Innovation in the framework of the current Information and Knowledge Society invites you to rethink performance education of Higher Education Institutions, IES, and inquire about the interests of 21st. century to reorient the teaching-learning process from nearby realities. This research is based on the case study as a methodology contributing to the construction of knowledge and the redefinition of the role that teachers and students should play in the ICT mediated education. Results of a survey allow to determine the income profile of Social Communication students, according to the environment (technological, social and institutional perspective). From the conceptual literature on learning styles to propose an educommunicative proposal that will contribute to significant learning of such skills. The proposal strengthens research, dissemination and training of communicators from the Medialab-university: a media laboratory that invigorates Media and Information Education competencies.

Item Type:Conference or Workshop Item (Lecture)
Additional Information:

Consultar el documento en web del congreso CMEA. Memorias Tomo 2. ISSN: 2665-4962

Uncontrolled Keywords:Competencia comunicativa; Estilos de aprendizaje; Mobile Learning; TIC
Palabras clave (otros idiomas):Communicative competence; Learning styles; Mobile learning; ICT
Subjects:Social sciences > Information science > Communication research
Humanities > Education > Learning
Humanities > Education > Social sciences study and teaching
Humanities > Education > Psychological tests
ID Code:58727
Deposited On:28 Feb 2020 12:19
Last Modified:28 Feb 2020 13:05

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page