Publication:
Claves de internacionalización de las universidades españolas. Las universidades públicas madrileñas en el Horizonte 2020

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2020
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Instituto Complutense de Estudios Internacionales (ICEI)
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
El presente trabajo de investigación contiene un estudio de la internacionalización de las universidades españolas, en el que se trata de realizar una aportación novedosa al respecto, centrada en la colaboración internacional en investigación. Se realiza un análisis clúster que permite clasificar a las universidades españolas en función de su grado de internacionalización. Posteriormente, se desarrolla como estudio de caso el correspondiente a las universidades públicas madrileñas en materia de internacionalización, mediante el análisis de la colaboración internacional en el programa de investigación e innovación europeo Horizonte 2020. Finalmente, se explora la relación entre el grado de internacionalización y el grado de dispersión geográfica, lo que permite observar la existencia de un patrón de diversidad de las universidades públicas madrileñas en el H2020, siendo dominante la relación negativa entre el grado de colaboración internacional y la capacidad de captación de recursos por parte de las universidades en el programa. Los resultados alcanzados permiten servir de soporte para el desarrollo de una nueva estrategia de internacionalización que contenga instrumentos para potenciar la colaboración internacional como una ventaja competitiva.
This paper intends to make a contribution to the internationalization of Spanish universities. First of all, a cluster analysis is carried out that allows Spanish universities to be classified according to their degree of internationalization. Subsequently, the case studies of Madrid’s public universities in internationalization are developed through the analysis of international collaboration in the European research and innovation program Horizon 2020. Finally, the relationship between the degree of internationalization and the degree of geographical dispersion shows a paradoxically negative relationship between the degree of international collaboration and the contribution captured by the universities in the program, which would allow us to capture the diversity pattern dominant among Madrid public universities in the H2020. Our findings may serve as support for the development of a new internationalization strategy that presents instruments to enhance international collaboration as a competitive advantage.
Description
Keywords
Citation
Aldenderfer, M.S. y R.K. Blashfield (1984). Cluster Analysis. Series: Quantitative Applications in the Social Sciences. SAGE Publications, vol. 44. Altbach, P.,Reisberg, L. y Rumbley, L. (2009). Trends in Global Higher Education, Tracking an Academic Revolution. Parí s: UNESCO Bailey, K.D. (1994). Typologies and Taxonomies: An introduction to classification techniques. Series: Quantitative Applications in the Social Sciences. SAGE Publications, vol. 102. Bourdieu, P. (1986). The forms of capital. En: Richardson, J. G. (editores) Handbook of theory and research for the sociology of education. Greenwood; New York (241–258). Bozeman, B., Dietz, J. y Gaughan, M. (2001). Scientific and technical human capital: an alternative model for research evaluation, International Journal of Technology, 22, pp. 636–655. Burt, R. S. (1992). Structural Holes: The Social Structure of Competition. Cambridge; Harvard University Press, p. 313. Burt, R. S. (2001). Structural Holes Versus Network Closure as Social Capital. En: Lin, N.; Cook, K.; Burt, R. S. (editores) Social Capital: Theory and Research. Sociology and Economics: Controversy and Integration series. Aldine de Gruyter; New York (31–56). CDTI (2017) Participación española en el Horizonte 2020. Resultados provisionales (2014-2016). Disponible en: http://eshorizonte2020.cdti.es/recursos/doc/eventosCDTI/10_ConferenciaPM/49695_211121112018174135.pdf Coleman, J. S. (1988). Social capital in the creation of human capital. The American Journal of Sociology, 94(1) Supplement: Organizations and institutions: Sociological and economic approaches to the analysis of social structure, 95–120. Coleman, J. (1990). Foundations of social theory. Cambridge MA; Harvard University Press, p. 1014. CORDIS (2019). Data set. EU research projects under Horizon 2020 (2014-2020). Disponible en: https://data.europa.eu/euodp/en/data/dataset/cordisH2020projects De Wit, H. (2002). Internationalization of higher education in the United States of America and Europe: A historical, comparative, and conceptual analysis. Greenwood Publishing Group. De Wit, H. (2011). Globalizació n e internacionalizació n de la educació n superior. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC). vol. 8, 2, 77-84. Edler, J., Fier, H. y Gimper, C. (2011). International scientist mobility and the locus of knowledge and tech- nology transfer, Research Policy, 40, pp. 791-805. Etzkowitz, H.; Leydesdorff, L. (2000). The dynamics of innovation: from National Systems and “Mode 2” to a Triple Helix of university-industry- government relations. Research Policy, vol. 29 (2), 109-123. Gordon, M. (1980). A critical reassessment of inferred relations between multiple authorship, scientific collaboration, the production of papers and their acceptance for publication. Scientometrics, 2 (3), pp. 193-201. doi: http://dx.doi.org/10.1007/BF02016697 Hennemann, S., Rybski, D. y Liefner, I. (2012). The Myth of Global Science Collaboration- Collaboration patterns in epistemic communities, Journal of Informetrics, 6(2), pp. 217-225. Huisman, J., y van der Wende, M. (Eds.). (2004). On Cooperation and Competition II. Institutional Responses to Internationalisation, Europeanisation and Globalisation. Bonn: Lemmens/ACA Papers on International Cooperation in Education. Katz, J. S.; Martin, B. R. (1997). What is research collaboration? Research Policy, vol. 26 (1), 1-18. Ketchen, D.J. y Shook, C.L (1996). The application of cluster analysis in strategic management researcg: an analysis and critique. Strategic Management Journal, 17, pp. 441-458. Knight, K. (1999). Internacionalizació n de la Educació n Superior. En De Wit, H. y Knight, J. (Eds.). Calidad e internacionalizació n en la Educació n Superior, Mé xico DF: ANUIES. Laudel, G. (2001). Collaboration, creativity and rewards: Why and how scientists collaborate? International Journal of Technology Management, vol. 22 (7/8), 762-781. McFadyen, M. A.; Cannella Jr., A. A. (2004). Social capital and knowledge creation: Diminishing returns of the number and strength of exchange relationships. Academy of Management Journal, vol. 47 (5), 735-746. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2014) Estrategia para la internacionalizació n de las universidades españ olas (2015 – 2020). Disponible en: http://www.educacionyfp.gob.es/educacion-mecd/dms/mecd/educacion-mecd/areas-educacion/universidades/politica internacional/estrategia-internacionalizacion/EstrategiaInternacionalizaci-n-Final.pdf Nowotny, H.; Scott, P.; Gibbons, M. (2001). Re- thinking science. Knowledge and the public in an age of uncertainty. Cambridge; Polity Press, p. 288. Nowotny, H.; Scott, P.; Gibbons, M. (2003). Introduction: `Mode 2’ Revisited: The New Production of Knowledge. Minerva, vol. 41 (3), 179-194. Pedregal Cortés, R. (2016). Internationalization as a Challenge to the University and Border-Transcending Mobility of Students in Germany and Mexico. Leipzig: Leipziger Univesitaetsverlag. Polanyi, M. (1966). The Tacit Dimension. London; Routledge & Kegan Paul, p. 128. QLIK (2019). Data visualisation. Disponible en: https://webgate.ec.europa.eu/dashboard/sense/app/93297a69-09fd-4ef5-889fb83c4e21d33e/sheet/erUXRa/state/analysis. Regets, M., (2007). Brain circulation: the complex national effects of high-skilled migration, en Presentation at the OECD Committee for Scientific and Technology Policy (CSTP) and Steering and Funding of Research Institutions (SFRI), Workshop on the International Mobility of Researchers, Paris, March 28. Rigby, J.; Edler, J. (2005). Peering inside research networks: Some observations on the effect of the intensity of collaboration on the variability of research quality. Research Policy, vol. 34 (6), 784-794. SEPIE (2017). Internacionalización de la Educación Superior en España- Reflexiones y propuestas. Van der Wende, M. (1996). Internationalizing the curriculum in higher education: Report on a OECD/CERI study. Villanueva-Felez, Á., Fernández-Zubieta, A., y Palomares-Montero, D. (2014). Propiedades relacionales de las redes de colaboración y generación de conocimiento científico:¿ Una cuestión de tamaño o equilibrio?. Revista Española de Documentación Científica, 37(4), 068.