Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

El modelo de análisis iconológico: Propuesta aplicada al relato cinematográfico
Iconological analysis model: applied motion to the film story

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year

Santos Martínez, Clara Janneth (1999) El modelo de análisis iconológico: Propuesta aplicada al relato cinematográfico. Revista de Comunicación de la SEECI, 3 (3). p. 80. ISSN 1576-3420

[img]
Preview
PDF
419kB

Official URL: https://doi.org/10.15198/seeci.1999.3.80-100




Abstract

Se expone a continuación un modelo de análisis del relato cinematográfico, el cual se plantea desde el doble marco teórico de la Narrativa Audiovisual y el Análisis Iconológico. El modelo constituye una herramienta de soporte informativo basado en una estructura polidendrítica que facilita la desconstrucción del film de acuerdo con sus elementos cinematográficos, narratológicos y los componentes semióticos que explican la relación entre texto y contexto. Para ejemplificar dicha relación y explicar la trayectoria del modelo se ha seleccionado, dentro del cine español, la película "La Colmena" -obra cinematográfica de Mario Camus-, al considerar que en ésta hay elementos significantes que permiten interpretar el film como un síntoma de la cultura que representa y que además, habla de la sociedad española de posguerra.

Resumen (otros idiomas)

This article introduces an analytical model that acts as a tool to assist the analyst or student of cinema in the task of deconstructing the cinematographical récit (story), thereby facilitating the creation of an inventory and a linguistic description of the numerous themes that converge in a film. It is structured around a double theory framework: The ability of the audiovisual image to tell stories is taken from Jesús García Jímenez’s Audiovisual Narrative, and I have also applied Erwin Panofsky’s Iconological Analysis in order to explain and integrate the signifying elements in a cinematographical récit. These elements are understood as symptoms of something quite distinct, and are integrated in the Pre-Iconography, Iconography and Iconology triad. I have relied on new computer technologies in the study of architecture and archaeology related to the cinematographical récit. In this way, I have created a dendrite relationship of audiovisual signifiers which have multiple sorting, quantifying and analytical combinatory possibilities. To do it, I have chosen an example by selected the Mario Camus’ film “The Beehive”.

Item Type:Article
Additional Information:

ÍNDICE
1.¿Qué es el Modelo de Análisis Iconológico?
2.Marco teórico que lo sustenta
3.Fases del Modelo de Análisis Iconológico: Introducción de Datos; Ejecución del Modelo; Diagnóstico
4.Límites y consideraciones previas al uso del modelo
5.¿A qué tipo de relatos cinematográficos se puede aplicar?
6.Bibliografía
7.Webgrafía

Uncontrolled Keywords:Iconología; Narrativa Audiovisual; Cine; Relato; Cultura; Nuevas Tecnologías
Palabras clave (otros idiomas):Iconology; Audiovisual Narrative; Cine; Story; Culture; Technology
Subjects:Social sciences > Information science > Motion pictures
Social sciences > Information science > Motion pictures
Social sciences > Information science > Information technology
ID Code:59326
Deposited On:03 Mar 2020 12:42
Last Modified:03 Mar 2020 13:00

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page