Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

Neuropsicología y Educación. De las Neuronas Espejo a la Teoría de la Mente

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year



García García, Emilio (2008) Neuropsicología y Educación. De las Neuronas Espejo a la Teoría de la Mente. Revista de Psicología y Educación, 1 (3). pp. 69-89. ISSN 1699-9517

[img]
Preview
PDF
Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

1MB

Official URL: http://www.revistadepsicologiayeducacion.es/pdf/27.pdf



Abstract

Las recientes investigaciones en Neurociencias y particularmente en Neuropsicología ofrecen aportaciones de gran interés para la educación. El cerebro es la conquista evolutiva que hace posibles los aprendizajes y enseñanza. Una conquista clave en el proceso de hominización fue la capacidad mentalista, que resulta esencial en los procesos de aprendizaje-enseñanza. El ser humano dispone de unas capacidades mentales que le permiten interpretar y predecir la conducta de los otros. Gracias a la Teoría de la Mente las personas nos comunicamos e interaccionamos, producimos y transmitimos la cultura. A su vez, las conquistas culturales, artefactos, símbolos e instituciones, constituyen el entorno natural para el desarrollo de cada persona. En este trabajo analizamos investigaciones sobre la Teoría de la Mente, así como algunas patologías caracterizadas por un déficit en tal capacidad mentalista, como ocurre en el autismo. Ponemos en relación estos estudios con el reciente descubrimiento de la Neuronas Espejo, que están revolucionando el campo de la Neuropsicología.

Resumen (otros idiomas)

The recent researches in Neurosciences, and particular/y in Neuropsychology, offers contributions of great interest for the education. The brain is the evolutional conquest that makes the learning and teaching possible. The capacity to attribute mind to other people was a key conques/ in the process of the evolution of the humanity and it results to be essential in the processes of learning - teaching. The human has mental capacities which allow to interpret and to predict the conduct of others. Because of the Theory of Mind, peop/e can communicate and act with the others, produce and transmit the culture. At the same time, the cultural conquests, too/s, symbols and institutions constitute the nah1ral environment far the development of every person. In this report we anaZvze researches on the Theory of Mind, as well as sorne pathologies characterized by a deficit in this capacity, as in the autism. We connect these studies with the recent discovery of the Mirror Neurons, which have revolutionized thejield of the Neuropsychology.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Neuropsicología, Teoría de la Mente, Modularidad de la mente, Neuronas Espejo, Autismo
Palabras clave (otros idiomas):Neuropsychology, Theory of Mind, Modularity of Mind, Mirror Neurons, Autism
Subjects:Medical sciences > Psychology
Medical sciences > Psychology > Neuropsychology
Medical sciences > Psychology > Special education
Medical sciences > Psychology > Educational psychology
ID Code:59813
Deposited On:01 Apr 2020 06:45
Last Modified:01 Apr 2020 06:45

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page