Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

Llámame Rey Bollero. Los talleres Drag King desde las voces del activismo lesbiano y queer español
Call me King Bollero. The Drag King workshops from lesbian and queer Spanish activist voices

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year

Penna Tosso, Melani and Moreno Sáinz-Ezquerra, Yera (2019) Llámame Rey Bollero. Los talleres Drag King desde las voces del activismo lesbiano y queer español. Revista de Investigaciones Feministas (10). pp. 97-114. ISSN 2171-6080

[img]
Preview
PDF
Creative Commons Attribution.

393kB

Official URL: https://revistas.ucm.es/index.php/INFE/article/view/60168/4564456551432



Abstract

Los talleres Drag King son actos revolucionarios del lesbianismo feminista queer. Desde su surgimiento en los años ochenta se han asociado con las prácticas de resistencia, creación y difusión de los saberes lesbianos articulados en torno al género. El presente artículo aporta a la memoria colectiva un posible diseño de taller Drag King, y su potencialidad política, desde la visión que de los mismos tienen las lesbianas feministas queer españolas. La investigación para el diseño del taller se realizó empleando una metodología cualitativa. Se hicieron entrevistas individuales a seis personas con experiencias en los talleres drag desde su posición de talleristas o facilitadoras, participantes y/o ayudantes. El análisis de los testimonios personales de las protagonistas permitió estructurar un posible modelo de taller Drag King especificando objetivos, contenidos, metodología y evaluación. La propuesta diseñada, a partir de la investigación planteada, pretende contribuir al registro y la articulación de discursos y saberes en torno a las prácticas lesbianas y queer en el estado español.

Resumen (otros idiomas)

The Drag King workshops are revolutionary acts of Queer feminist lesbianism. Since their emergence in the eighties, they have been associated with practices of resistance, creation and dissemination of lesbian knowledge articulated around gender. The present article contributes to the collective memory a possible design of Drag King workshop, and its political potential, from the view that Queer feminist lesbians have of them. The research for the design of the workshop was carried out using a qualitative methodology. Six individual interviews were conducted with experiences in the drag workshops from their positions as workshop or facilitators, participants and / or assistants. The analysis of the personal testimonies of the protagonists allowed structuring a possible Drag King workshop model specifying objectives, contents, methodology and evaluation. The proposal designed, based on the research proposed, aims to contribute to the registration and articulation of discourses and knowledge about lesbian and queer practices in the Spanish state

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Drag Kings, lesbianas, teoría queer, talleres, testimonios personales
Palabras clave (otros idiomas):Drag Kings; lesbians; queer theory; workshops; personal testimonies.
Subjects:Humanities > Education > Teaching
Humanities > Education > Social education
Humanities > Education > Teaching
Humanities > Education > Elementary school administration
Humanities > Education > Pedagogy
ID Code:59815
Deposited On:06 Apr 2020 15:51
Last Modified:06 Apr 2020 15:51

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page