Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

La maestra franquista en el imaginario del alumnado femenino. Un estudio a través de testimonios orales
The female francoist teacher in the imaginary of female students. A study through oral testimonies

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year



Sanz Simón, Carlos and Sonlleva Velasco, Miriam (2020) La maestra franquista en el imaginario del alumnado femenino. Un estudio a través de testimonios orales. Diversidade e Educação, 8 (Esp.). pp. 213-237. ISSN 2358-8853

[img]
Preview
PDF
Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

338kB

Official URL: https://periodicos.furg.br/divedu/article/view/9709/7261




Abstract

El franquismo supuso un periodo de reconfiguración del papel de la mujer en la sociedad. Bajo el amparo del nacional catolicismo, España se sumió en una dictadura de cuarenta años que devolvió a la mujer al modelo tradicional y conservador –y por ende católico– contrario al republicano. Un cambio paradigmático especialmente palpable en las escuelas, entendidas como el principal medio para la difusión del planteamiento social del Régimen, y uno de los principales espacios laborales tradicionalmente femeninos. El objetivo de esta investigación es conocer cuál es el recuerdo de la maestra del franquismo en el alumnado femenino de la época a través de las fuentes orales, entendiendo estas como el principal medio para el estudio de las emociones y las representaciones humanas. Para ello, se hace énfasis en las características de la maestra, su práctica docente y su relación con otros agentes socioeducativos, como la familia y la comunidad social.

Resumen (otros idiomas)

Franco's dictatorship was a period of reconfiguration of the role of women in society. Under the protection of National Catholicism, Spain plunged into a dictatorship of forty years that returned women to the traditional and conservative model - and therefore Catholic - contrary to the Republican. A paradigmatic change especially palpable in schools, understood as the main means for the dissemination of the social approach of the Regime, and one of the main traditionally feminine work spaces. The objective of this research is to know what is the memory of the Francoist teacher in female students of the time through oral sources, understanding these as the main means for the study of emotions and human representations. For this, emphasis is placed on the characteristics of the teacher, her teaching practice and her relationship with other socioeducational agents, such as the family and the social community.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Maestra; Alumna; Franquismo; España; Historia Oral
Palabras clave (otros idiomas):Female teacher; Female student; Francoism; Spain; Oral History
Subjects:Humanities > History
Humanities > History > Modern history
Humanities > Education
Humanities > Education > History of education
ID Code:59866
Deposited On:06 Apr 2020 10:47
Last Modified:06 Apr 2020 10:49

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page