Publication:
Impacto de la motivación intrínseca en el rendimiento académico a través de trabajos voluntarios: Un análisis empírico

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication Date
2015
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Edit. Univ. Complutense
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
El rendimiento académico de los alumnos es un aspecto clave para todos los agentes implicados en una educación superior de calidad. Sin embargo, no hay unanimidad sobre la forma de medirlo. Algunos profesionales se decantan por evaluar únicamente aspectos cognitivos y otros por la adquisición de competencias. La necesidad de que se formen profesionales cada vez más adaptados a las exigencias de las empresas y/o que puedan competir a nivel internacional en un mercado de trabajo global requiere de una formación más allá de conocimientos aprendidos de memoria. La capacidad de crítica, de razonamiento lógico y de redacción escrita son habilidades muy demandas actualmente en el campo de las Ciencias Sociales. El objetivo de este estudio es demostrar empíricamente el impacto que los trabajos voluntarios tienen en el rendimiento académico de los alumnos. Nuestra hipótesis de partida es que los alumnos que hacen todos los trabajos voluntarios con calidad son aquellos más motivados y, por ende, son los que sacan mejores notas. Para demostrarlo se ha realizado un experimento con los alumnos de “Financial Accounting II” del curso 2012/13 en la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales de la UCM. Se han planteado una serie de trabajos voluntarios que suponen la elaboración de ensayos contables, con la finalidad de desarrollar habilidades y competencias en materias complementarias a las valoradas en el currículo de la asignatura. Al final del curso, se ha comparado tanto la realización o no del ensayo como su calidad crítica, reflexiva y de redacción. Los resultados obtenidos demuestran una relación entre los trabajos de calidad presentados voluntariamente y la nota final de la asignatura. Esto supone que la motivación intrínseca del alumno es un elemento clave para su rendimiento académico. El rol del profesor se focaliza en ser un elemento motivador del aprendizaje.
The students academic performance is a key aspect for all agents involved in a higher education quality program. However, there is no unanimity on how to measure it. Some professionals choose assessing only cognitive aspects while others lean towards assessing the acquisition of certain skills. The need to train increasingly adapted professionals in order to respond to the companies’ demands and being able to compete internationally in a global labour market requires a kind of training that goes beyond memorizing. Critical and logical thinking are amongst written language skills demanded in the field of Social Sciences. The objective of this study is to empirically demonstrate the impact of voluntary assignments on the academic performance of students. Our hypothesis is that students who complete high quality voluntary assignments are those more motivated and, therefore, those with higher grades. An experiment with students from the "Financial Accounting II" during the academic year of 2012/13 at the Business and Economics School of the UCM was carried out. A series of voluntary assessments involving the preparation of accounting essays were proposed in order to develop skills and competencies as a complement to the lessons included in the curriculum of the subject. At the end of the course, the carrying-out or not of the essay together with its critical, reflective quality and style, were compared. Our findings show a relationship between the voluntarily presented papers of quality and the final grade obtained throughout the course. These results show that the students intrinsic motivation is a key element in their academic performance. On the other hand, the teachers role focuses on being a motivating element through the learning process.
Description
Keywords
Citation
AGUADO, L. (2005). Emoción, afecto y motivación. Madrid: Alianza Editorial. ALZAMORA, A. M. (2001). El sentido de la eficacia: un elemento de comprensión de la motivación docente. Revista de Educación, 324, 297-316. AMES, C. (1990). Motivation. What teachers need to know. The Teachers College Record, 91 (3), 409-421. AMES, C. (1992). Classrooms Goals structures and student motivation. Journal of Educational Psychology, 84 (3), 261–271. ATKINSON, J.K. (1957). Motivational determinants of risk-taking behaviour. Psychological Review, 64 (6), 359-372. COHEN, L., MANION, L. Y MORRISON K. (2000). Research methods in education. London: Routledge Falmer. DECI, E.L. y RYAN, R.M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum Press. DEL FAVERO, L.; BOSCOLO, P.; VIDOTTO, G. Y VICENTINI, M. (2007). Classroom discussion and individual problem-solving in the teaching of History: Do different instructional approaches affect interest in different ways?. Learning and Instruction, 17 (6), 635-657. DWECK, C.S. (1986). Motivational processes affecting learning. American Psychologist, 41 (10), 1040-1048. ENGUM, S.A.; Jeffries, P. y Fisher, L. (2003). Intravenous catheter training system: Computer based education versus traditional learning methods. American Journal of Surgery, 186 (1), 67-74. GARDNER, H. (1994). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. New York: Basic Book. GARCÍA ESQUIVEL, R. (2011). Estudio sobre la motivación y los problemas de convivencia escolar. Trabajo Fin de Máster en Intervención en Convivencia Escolar. Universidad de Almería. GARRIDO GUTIÉRREZ, I. (1995). Motivación cognitiva y social, en A. Ferreras (ed.) Psicología básica. Introducción al estudio de la conducta humana. Madrid: Pirámide. HARGREAVES, A.; EARL, L. Y RYAN, J. (2000). Aprendizaje y enseñanza, en Una educación para el cambio. Reinventar la educación de los adolescentes. México: Octaedro. 223-251. HASWELL, S.; JUBB, P. Y WEARING, B. (1999). Accounting students and cheating: a comparative study for Australia, South Africa and the UK. Teaching Business Ethics, 3, 211-239. LOZANO FERNÁNDEZ, L.M.; GARCÍA-CUETO, E. Y GALLO ALVARO, P. (2000). Relación entre motivación y aprendizaje. Psicothema, 12 (2), 344-347. MAAG, M. (2004). The effectiveness of an interactive multimedia learning tool on nursing students math knowledge and self efficacy. Cin Computers Informatics Nursing, 22 (1), 26-33. MASLOW, A. (1954) A theory of human motivation, en A. Maslow (Ed.), Motivation and personality, 35-57. New York and London: Harper and Row Publishers. MEECE, J., BLUMENFELD, P.C. y HOYLE, R.H. (1988). Students' goal orientations and cognitive engagement in classroom activities. Journal of Educational Psychology, 80 (4), 514–523. NOLEN, S. (1988). Reasons for studying: motivational orientations and study strategies. Cognition and Instruction, 5 (4), 269-287. NOLEN, S. y HALADYNA, T.M. (1990). Motivation and studying in high school science. Journal of Research on Science Teaching, 27 (2), 115-126. PARKINSON, M.G y EKACHAI, D. (2002). The Socratic method in the introductory PR course: an alternative pedagogy. Public Relations Review, 28 (2), 167-174. PINTRICH, P.R., SMITH, D.A.F., GARCIA, T. Y MCKEACHIE, W.J. (1991). A manual for the use of the motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ). Ann Arbor, MI: National Center for Research to Improve Postsecondary Teaching and Learning. ROTGANS, J. I., y SCHMIDT, H. G. (2011). The role of teachers in facilitating situational interest in an active-learning classroom. Teaching and Teacher Education, 27 (1), 37-42. ROMERO ARIZA, M. Y PÉREZ FERRA, M. (2009). Motivar a aprender en la universidad: una estrategia fundamental contra el fracaso académico. Aportaciones de la investigación y la literatura especializada. Revista Iberoamericana de Educación, 50 (5), 1-13. SCHUNK, D.H. (1989). Self-efficacy and cognitive skill learning. Research on Motivation in Education, 3, 13-44. TAM, M.D.B.S.; HART, A.R.; WILLIAMS, S.; HEYLINGS, D. AND LEINSTER, S. (2009). Is learning anatomy facilitated by computer aided learning? A review of the literature. Medical Teacher, 31 (9), 393-396. THOONEN, E.E.; SLEEGERS, P.J.; PEETSMA, T.T. Y OORT, F.J. (2011). Can teachers motivate students to learn?. Educational Studies, 37 (3), 345-360. VALLERAND, R.J. (1997). Toward a hierarchical model of intrinsic and extrinsic motivation, en M.P. Zanna (ed.). Advances in experimental social psychology. New York: Academic Press. VALLE, A.; GONZÁLEZ-CABANACH, R.; NÚÑEZ, J.C.; VIEIRO, P.; GÓMEZ, M.L. Y RODRÍGUEZ, S. (1999). Un modelo cognitivo-motivacional explicativo del rendimiento académico en la universidad. Estudios de Psicología, 62, 77-100. VALLE, A.; RODRÍGUEZ, S.; CABANACH, R.; NÚÑEZ, J.C.; GONZÁLEZPIENDA, A. Y ROSARIO, P. (2010). Perfiles motivacionales y diferencias en variables afectivas, motivacionales y de logro. Universitas Psychologica, 9 (1), 109-121. WEINER, B. (1974). Achievement motivation and attribution theory. New Jersey: General Learning Press. WEINER, B. (1985). An attributional theory of achievement motivation and emotion. Psychological Review, 92, 548-573. WOODS, P. (1993). Critical events in teaching and learning. Londres: Falmer Press. WOOTEN, T.C. (1998). Factors influencing student learning in introductory Accounting Classes: a comparison of traditional and non-traditional students. Issues in Accounting Education, 13 (2), 357-373. YOUNG, P.T. (1961). Motivation and emotion: a survey of the determinants of human and animal activity. New York: Wiley.
Collections