Publication:
Evaluación de la adquisición de nuevos contenidos a través de un programa de educación ambiental en Galápagos (Ecuador)

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2018
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Estudiantes entre 15 y 18 años de los colegios de las islas San Cristóbal y Santa Cruz (Galápagos, Ecuador) realizan actividades de monitoreo e investigación de las Tortugas Gigantes endémicas durante 4 días de campamento. La experiencia queda integrada bajo un modelo constructivista de aprendizaje basado en la indagación y utiliza la ciencia aplicada a la investigación de campo para ayudar a los estudiantes a desarrollar competencias básicas de alfabetización ambiental y científica. Los participantes adquieren conocimientos sobre la ecología de las islas Galápagos y desarrollan habilidades, disposiciones y prácticas favorables hacia la conservación de este Patrimonio Natural de la Humanidad. Mediante una prueba de pretest y postest se miden los conocimientos y actitudes de partida de los jóvenes y se analizan las diferencias tras su paso por el programa observándose que existen ganancias notorias.
Students between 15 and 18 years of age from the schools of San Cristobal and Santa Cruz Islands (Galapagos, Ecuador) carry out monitoring and research activities of endemic giant tortoises during 4 days of camping. The experience is integrated under a constructivist learning model based on inquiry and uses applied science to field research to help students develop basic environmental and scientific literacy skills. The participants acquire knowledge about the ecology of the Galapagos Islands and develop skills, dispositions and favorable practices towards the conservation of this Natural Heritage of Humanity. Through a pre-test and post-test the knowledge and starting attitudes of young people are measured and the differences are analyzed after passing through the program observing that there are notorious gains.
Description
Keywords
Citation
Barreiro, J. M., López, M. A., Losada, F. y Ruzo, E.(2002). Análisis de las dimensiones cognoscitivay afectiva del comportamientoecológico del consumidor [Analysis of the cognoscitive and affective dimensions of the ecological consumer behaviour]. Revista Galega de Economía, 11(2), 1-21. Borden, R., & Schettino, A. (1979). Determinants of environmentally responsible behavior. The Journal of Environmental Education, 10(4), 35–39. Chuliá, E. (1995). La conciencia ambiental de los españoles en los noventa [The environmental awareness of the Spanish society at the nineties]. ASP Research Paper 12, 1-39. Dunlap, R. E. (2008). The New Environmental Paradigm Scale: From Marginality to Worldwide Use. The Journal of Environmental Education, 40(1), 3-18. doi: 10.3200/JOEE.40.1.3-18. Franzen, A. y Meyer, R (2010). Environmental Attitudes in Cross-National Perspective: A Multilevel Analysis of the ISSP 1993 and 2000. European Sociological Review, 26(2), 219-234.doi: 10.1093/esr/jcp018 Gambro, J. S., & Switzky, J. N. (1996). A national survey of high school students’ environmental knowledge. The Journal of Environmental Education, 27(3), 28–33. Gomera Martínez, Antonio, Villamandos de la Torre, Francisco, Vaquero Abellán, Manuel, MEDICIÓN Y CATEGORIZACIÓN DE LA CONCIENCIA AMBIENTAL DEL ALUMNADO UNIVERSITARIO: CONTRIBUCIÓN DE LA UNIVERSIDAD A SU FORTALECIMIENTO. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado [en linea] 2012, 16 (Mayo-Agosto) Gomera, A., Villamandos, F. y Vaquero, M. (2013). Construcción de indicadores de creencias ambientales a partir de la Escala NEP [Construction of indicators of environmental beliefs from the NEP scale]. Acción Psicológica, 10(1), 149-160. http://dx.doi.org/10.5944/ap.10.1.7041 Hernández, B., Corral, V., Hess, S. y Suárez, E. (2001). Sistemas de creencias ambientales: un análisis multimuestra de estructuras factoriales [Environmental belief systems: A multisample covariance analysis of factor]. Hines, J. M., Hungerford, H. R., & Tomera, A. N. (1986–1987). Analysis and synthesis of research on responsible environmental behavior: A meta-analysis. The Journal of Environmental Education, 18(2), 1–8. Jiménez, M. y Lafuente, R. (2010). Defining and measuring environmental consciousness. Revista Internacional de Sociología (RIS), 68(3), 731- 755. doi:10.3989/ris.2008.11.03 Littledyke, M. (2008). Science education for environmental awareness: approaches to integrating cognitive and affective domains. Environmental Education Research, 14(1), 1-17. doi:10.1080/13504620701843301 Murray, P. (2011). The Sustainable Self: A Personal Approach to Sustainability Education. Oxford, UK: Earthscan. Özdena, M. (2008). Environmental Awareness and Attitudes of Student Teachers: An Empirical Research. International Research in Geographical and Environmental Education, 17(1), 40-55. doi:10.2167/irgee227.0 Van Liere, K.D. and R.E. Dunlap 1981. “Environmental concern. Does it make a difference how it’s measured?.” Environment and Behavior, 13:651-676. ZABALA G, Ildebrando; GARCÍA, Margarita. Historia de la Educación Ambiental desde su discusión y análisis en los congresos internacionales. REVISTAS DE INVESTIGACIÓN, [S.l.], v. 32, n. 63, nov. 2016. ISSN 07980329L.