Publication:
Facies mareales con restos de vertebrados asociadas a un contexto transgresivo: Mb. Calizas de La Bicuerca, (Albiense-Cenomaniense) Serranía de Cuenca, Cuenca Ibérica

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication Date
2008
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Sociedad Geológica de España.
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
El análisis de las facies del Mb. Calizas de la Bicuerca (Albiense-Cenomaniense) en el ámbito de la Cuenca Ibérica Suroccidental y las relaciones existentes entre ellas sitúa el depósito de estos materiales en un ambiente mareal durante un contexto transgresivo. El muestreo de una de las secciones ha dado lugar al hallazgo de un fragmento de dentición vomeriana atribuible a un pez óseo actinopterigio del orden Pycnodontiforme. Este ejemplar supone el primer hallazgo de restos vertebrados identificables en esta unidad.
Analyses of the sedimentary facies and their geometrical relation indicate a tidal environment for Calizas de la Bicuerca Mb. (Albian-Cenamanian) during a transgressive setting. A vomerine dentition was unearthed during surface sampling of one stratigraphic section. This vomerine dentition has been assessed to the actinopterigian fish order Pycnodontiformes. This specimen is the first assessable vertebrate remain from this unit.
Description
Keywords
Citation
Collections