Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

Influencia social en las comunidades de cine: filmaffinity como caso de estudio
Social influence in online film communities: filmaffinity as case study

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year

Gavilán Bouzas, Diana and Martínez Navarro, María Gema and Fernández Lores, Susana (2018) Influencia social en las comunidades de cine: filmaffinity como caso de estudio. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 24 (1). pp. 551-565. ISSN 1988-2696

[img]
Preview
PDF
Creative Commons Attribution.

348kB

Official URL: http://dx.doi.org/10.5209/ESMP.59966



Abstract

Las comunidades de cine online son redes sociales que promueven la interacción entre usuarios interesados en la cinematografía. A través de las evaluaciones numéricas, los comentarios y las recomendaciones de las películas, se genera un contenido capaz de influir en la elección de los usuarios. A partir del caso Filmaffinity, la mayor comunidad de cine de habla hispana, este trabajo analiza la influencia social informacional que se ejerce en las comunidades de cine. Se exponen los mecanismos de influencia identificando a los actores y diferenciando los tipos de contenidos: informativos, sociales y comerciales. El trabajo concluye con una agenda de investigación.

Resumen (otros idiomas)

Online film communities are social networks that promote the interaction between users interested in cinema. Through average ratings, verbal reviews and recommendations of films, content is generated capable of influencing the choice of users. Drawing from Filmaffinity case study, the largest Spanish-speaking film community, this paper analyzes the social informational influence exerted in film communities. The study shows the mechanisms of influence identifying the actors and differentiating the types of contents: informational, social and commercial. The paper ends with a research agenda.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Comunidades de cine online; Influencia social; Evaluaciones numéricas; Comentarios; Recomendaciones.
Palabras clave (otros idiomas):Online film communities; Social influence; Ratings; Reviews; Recommendations.
Subjects:Social sciences > Information science > Motion pictures
Social sciences > Information science > Information services
Social sciences > Information science > Communication research
ID Code:60608
Deposited On:21 May 2020 10:49
Last Modified:22 May 2020 07:12

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page