Publication:
Un estudio correlacional entre la motivación y la identidad de los licenciados chinos en filología hispánica y la propuesta didáctica para la enseñanza de ELE en China

Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Este estudio ha presentado la relación correlacional entre la motivación de aprender ELE y el cambio de Identidad de los licenciados chinos con el objetivo de fortalecer la insuficiente didáctica de enseñanza de ELE en China. Los datos están cogidos desde la facultad de filología hispánica de 3 universidades públicas Chinas (Heilongjiang University, Sichuan Internattional Studies University, Changzhou University) a través de un cuestionario online. Análisis factorial para identificar tipos de motivaciones, análisis descriptivo para definir los grupos de grado motivacional y los cambios de identidad, MANOVA para comprobar si hay influencia entre factores personales en motivación y en cambios de identidad, análisis correlación para buscar la relación entre motivación y cambios de identidad. El estudio mostró 5 tipos de motivaciones principales de aprendizaje de ELE; 3 grupos de grado de motivación y 6 cambios de identidad. Los factores personales influyen en motivaciones y el cambio de identidad. Tipos de motivación están correlacionados con el cambio de identidad. Las sugerencias de mejora para desarrollar nuevas didácticas de enseñanza ELE en China también están discutidas.
This study is trying to find the correlation between the motivation of learining spanish as L2 and the identity changes of the chinese spanish mayor college students, in order to strengthen the teaching didactic methods of spanish in China. The datas were collected from the spanish philology faculty of 3 chinese public universities (Heilongjiang University, Sichuan Internattional Studies University, Changzhou University) by an online questionnaire. The factor analysis was used for identifying the motivation types; descriptive analysis was used for defining the motivational grades and identity change groups; MANOVA was implicated for checking if existes influence of personal factors on the motivation and identify changes; correlational analysis is used for finding the relation between motivation and the identity changes. The results showed 5 principal motivation types for learning spanish as L2, 3 diferentes motivational grades and 6 identity changes. The personal factors did influence on the motivation and the identity changes. The motivation types were correlationated with the identity changes. The suggestion for improvement for the new teaching didactic about ELE also were discussed.
Description
Unesco subjects
Keywords
Citation
Bardel, C., & Falk, Y. (2007). The role of the second language in third language acquisition: The case of Germanic syntax. Second Language Research, 23(4), 459-484. Boo, Z., Dörnyei, Z., & Ryan, S. (2015). L2 motivation research 2005–2014: Understanding a publication surge and a changing landscape. System, 55, 145-157. Cenoz, J., Hufeisen, B., & Jessner, U. (2001). Cross-linguistic influence in third language acquisition: Psycholinguistic perspectives (Vol. 31): Multilingual Matters. Clément, R., Dörnyei, Z., & Noels, K. A. (1994). Motivation, self‐confidence, and group cohesion in the foreign language classroom. Language Learning, 44(3), 417-448. De Angelis, G. (2005). Multilingualism and non-native lexical transfer: An identification problem. International Journal of Multilingualism, 2(1), 1-25. De Angelis, G., & Selinker, L. (2001). Interlanguage transfer and competing linguistic systems in the multilingual mind. Bilingual Education and Bilingualism, 42-58. Dörnyei, Z. (1994). Motivation and motivating in the foreign language classroom. The modern language journal, 78(3), 273-284. Dörnyei, Z. (2001). Motivation and second language acquisition (Vol. 23): Natl Foreign Lg Resource Ctr. Dörnyei, Z. (2005). The psychology of the language learner. Dörnyei, Z., & Ryan, S. (2015). The psychology of the language learner revisited: Routledge. Dörnyei, Z., & Ushioda, E. (2009). Motivation, language identity and the L2 self (Vol. 36): Multilingual Matters. Gao, Ying, C., Yuan, Z., & Yan, Z. (2005). Self‐identity changes and English learning among Chinese undergraduates. World Englishes, 24(1), 39-51. Gao, Y., Zhao, Y., Cheng, Y., & Zhou, Y. (2003). Motivation types of Chinese college undergraduates. Modern Foreign Languages, 26(1), 28-38. Gao, Y., Zhao, Y., Cheng, Y., & Zhou, Y. (2004). Motivation types of Chinese university undergraduates. Asian Journal of English Language Teaching, 14, 45-64. Gardner, R. C. (1985). Social psychology and second language learning: The role of attitudes and motivation: Arnold. Gardner, R. C., & Lambert, W. E. (1972). Attitudes and Motivation in Second-Language Learning. Jingsheng, L. (2005). Enseñanza del español en China. Las lenguas extranjeras en un mundo cambiante. Selección de textos del 11º Encuentro Nacional de Profesores de Lenguas Extranjeras. México: Universidad nacional autónoma de México. Jingsheng, L. (2008). Distancia interlingüística: partida de reflexiones metodológicas del español en el contexto chino. México y la Cuenca del Pacífico, 11(32). Jingsheng, L. (2012). Entrevista a Lu Jingsheng. Revista electrónica de didáctica del español lengua extranjera, redELE, 24. López Portillo, A. (2012). Factors influencing learner motivation in learning Spanish or English as a foreign language in a university of Taiwan and other of Asuncion, Paraguay. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 8(2), 207-220. Moreno, C. (2001). ¿ Aprender español en Taiwán?: El factor motivación. Glosas Didácticas, Revista Electrónica Internacional de la Sociedad Española de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 7. Norton, B. (2000). Identity and language learning: Gender, ethnicity and educational change: Editorial Dunken. Norton, B., & Toohey, K. (2001). Changing perspectives on good language learners. TESOL quarterly, 35(2), 307-322. Penghui, L. J. L. (2015). Literatura Review and reflexion about the researches about foreign languas learning motivation during 2004 and 2013. FOreign Language World, 2, 34-43. Puy, I. G. (2006). El español en China. Enciclopedia del español en el mundo: annuario del Instituto Cervantes, 2006-2007, 133. Puy, I. G. (2017). El Anuario de Instituto Cervantes 2017. Sánchez, L. (2011). Luisa and Pedrito’s dog will the breakfast eat’: Interlanguage transfer and therole of the second language factor. New trends in crosslinguistic influence and multilingualism research, 86-104. Tremblay, P. F., & Gardner, R. C. (1995). Expanding the motivation construct in language learning. The modern language journal, 79(4), 505-518. Williams, M., Burden, R., & Lanvers, U. (2002). ‘French is the language of love and stuff’: Student perceptions of issues related to motivation in learning a foreign language. British educational research journal, 28(4), 503-528. Yan, X. (2015). La comparación de la motivación de aprender inglés y español de los estudiantes de la carrera de español English Campus, 19, 25-26. Zheng Shujiu, L. Y. (2014). The current status of spanish language teachers in chinese institutions of higher education (Vol. 46). China. Zimmerman, B. J., & Schunk, D. H. (2008). An essential dimension of self-regulated learning. Motivation and self-regulated learning: Theory, research, and applications, 1.