Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

Las tecnologías de la información y de la comunicación en la etapa de educación infantil: Análisis crítico de su uso en diferentes situaciones educativas
Information and communications technology in preschool education: critical analysis of its usage in different educational situations

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year



Alonso-Sainz, Enrique (2020) Las tecnologías de la información y de la comunicación en la etapa de educación infantil: Análisis crítico de su uso en diferentes situaciones educativas. [Trabajo Fin de Grado]

[img]
Preview
PDF
2MB


Abstract

Las nuevas tecnologías se han introducido en la sociedad como un caballo de Troya de cuyo contenido no parecemos ser completamente conscientes.
Multitud de datos, informes y estudios nos advierten de la realidad en el uso de las pantallas. Dedicamos demasiadas horas navegando, chateando o viendo la televisión. Todo esto tiene consecuencias a nivel físico, psíquico, social, evolutivo y educacional.
Este último punto, la educación, es el tema eje de lo que aquí se expone y, más concretamente, la Educación Infantil. Las TIC son utilizadas en la inmensa mayoría de situaciones educacionales en la escuela y fuera de ella: la enseñanza-aprendizaje de las matemáticas, la lecto-escritura, la música o las artes, son, entre otras, competencias que se intenta desarrollar en los niños bajo el amparo de pantallas.
El objetivo de este trabajo es analizar en profundidad los datos, las consecuencias negativas y positivas del uso de las TIC en E. Infantil, así como evaluar su capacidad educacional de cada elemento TIC, algo imprescindible para su correcto y beneficioso uso.

Resumen (otros idiomas)

New technologies have been introduced in the lives of children and adults like a Trojan horse and we are not aware of what is waiting inside. A multitude of data, reports and studies warn us of the reality about the overuse of screens. We spend too many hours browsing, chatting or watching TV. All of this takes its toll at a physical, psychological, social, developmental and educational level. This last point, the education, is the central theme of what is presented here focused on Preschool Education. The IT is used in the vast majority of educational situations in and out of schools: Learning mathematics, reading, writing, music or arts are, some of the skills that children are trying to develop by the use of screens. This work aims at having an in-depth knowledge of the data, the positive and negative consequences, and evaluating the educational capacity of each IT element for the beneficial use of it in Schools.

Item Type:Trabajo Fin de Grado
Directors:
DirectorsDirector email
Gonzalo Muñoz, Valentínvgonzalo@edu.ucm.es
Uncontrolled Keywords:Educación Infantil, TIC, Situaciones Educativas, Pantallas
Palabras clave (otros idiomas):Preschool Education, IT, Educational Situations, Screens
Subjects:Social sciences > Information science > Internet
Humanities > Education
Humanities > Education > Learning
Humanities > Education > Teaching
Humanities > Education > Art study and teaching
Humanities > Education > Child rearing
Humanities > Education > Language and literature study and teaching
Humanities > Education > Social sciences study and teaching
Humanities > Education > Teaching
Humanities > Education > Pedagogy
Humanities > Education > Pschycology of movement
Humanities > Education > Educational psychology
Humanities > Education > Experimental sciences study and teaching
Humanities > Education > Music instruction and study
Humanities > Education > Mathematics study and teaching
Título de Grado:Grado de Maestro en Educación Infantil. Facultad de educación-CFP. Curso 2019-2020
ID Code:61507
Deposited On:15 Jul 2020 05:55
Last Modified:15 Jul 2020 05:55

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page