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Does Education about Death and Dying decrease stress generated in the dissection room?

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Publication Date
2020
Authors
González Pinilla, Juan Ambrosio
Barrio Asensio, María del Carmen
Catón Vázquez, Javier
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Sociedad Chilena de Anatomía
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Positive effects on reducing students’ stress have been reported across numerous university settings when anatomy preparatory seminars have been provided. To date, this type of preparation for coping with cadaver dissection has not been studied in Spanish universities. The aim of this study is to evaluate how first-year Spanish medical students face the dissecting room and whether previous preparation about death and dying reduces the stress generated. We performed an interventional study with students who received preparatory classes before the dissection practices (Experimental Group, EG) and with students who did not (Control Group, CG). Sociodemographic data and a self-assessment on stress symptoms were collected through a questionnaire completed before and after the dissection practices. No differences were found in the self-report of symptoms of stress among students who consider themselves religious or not, or between students who had a family member in the healthcare environment or not. However, in the EG, the students who had ample experience with terminally ill patients or death reported fewer stress symptoms. Unexpectedly, the number of self- reported stress symptoms after the dissection practice was higher in EG students. In conclusion the stress levels of first-year Spanish medical students not only did not improve after receiving preparatory classes about death and dying and discussion groups, but it gets worse. We found a relationship between student stress measured and experience with terminally ill patients or death. Additional studies are needed to identify the most suitable preparation for Spanish medical students.
Se han informado efectos positivos en la reducción del estrés en los estudiantes de numerosos entornos universitarios cuando se han impartido seminarios preparatorios de anatomía. Hasta la fecha, este tipo de preparación para hacer frente a la disección del cadáver no se ha estudiado en las universidades españolas. El objetivo de este estudio es evaluar cómo los estudiantes de medicina españoles de primer año se enfrentan a la sala de disección y si la preparación previa sobre la muerte y el moribundo reduce el estrés generado. Realizamos un estudio de intervención con estudiantes que recibieron clases preparatorias antes de las prácticas de disección (Grupo Experimental, GE) y con estudiantes que no las recibieron (Grupo de Control, GC). Se recogieron datos sociodemográficos y síntomas de estrés mediante un cuestionario de autoevaluación antes y después de las prácticas de disección. No se encontraron diferencias en los síntomas de estrés valorados, entre los estudiantes que se consideran religiosos y los que no, ni tampoco entre los estudiantes que tenían o no un familiar en el entorno sanitario. Sin embargo, en el GE, en los estudiantes que tenían una amplia experiencia con pacientes con enfermedades terminales o con la muerte se observaron menos sín- tomas de estrés. Inesperadamente, el número de síntomas de estrés recogidos después de la práctica de disección fue mayor en los estudiantes del GE. En conclusión, los niveles de estrés de los es- tudiantes españoles de medicina de primer año no solo no mejora- ron después de recibir las clases preparatorias sobre la muerte y el moribundo y establecer grupos de discusión, sino que empeoraron. Encontramos una relación entre la medición del estrés en los estudiantes y la experiencia con pacientes con enfermedades ter- minales o con la muerte. Se necesitan estudios adicionales para identificar la preparación más adecuada para los estudiantes de medicina españoles.
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