Universidad Complutense de Madrid
E-Prints Complutense

Visibilidad mediática-social de las revistas académicas iberoamericanas de artes y humanidades en Emerging Source Citation Index: una aproximación altmétrica
Social visibility by Ibero-American scholarly journals in Arts and Humanities from ESCI-WoS (Emerging Source Citation Index): an altmetric approach

Impacto

Downloads

Downloads per month over past year

Prieto Gutiérrez, Juan José and Alhuay-Quispe, Joel (2020) Visibilidad mediática-social de las revistas académicas iberoamericanas de artes y humanidades en Emerging Source Citation Index: una aproximación altmétrica. Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, 13 (3). pp. 936-962. ISSN 1983-5213

[img]
Preview
PDF
970kB

Official URL: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/issue/view/2039



Abstract

El nuevo producto de Web of Science, la base de datos Emerging Sources Citation Index (ESCI), crece anualmente de una forma notable. En la actualidad cuenta con más de 8,000 revistas de todas las disciplinas académicas. El artículo busca analizar la visibilidad de las revistas Iberoamericanas de las áreas de Artes y Humanidades (A&H) calificadas en este índice a partir de caracterización de las subcategorías, editoriales, idiomas de publicación y la actividad en medios sociales de las revistas evaluadas. Seemplea métodos de análisis descriptivo basado en datos de la plataforma Altmetric.com para evaluar la repercusión mediática de 442 revistas de América Latina, El Caribe, España y Portugal. Se concluye que más de la mitad de las subcategorías(17 de 26) deA&H incluyen revistas de procedencia iberoamericana. Destacando 2 de ellas al presentar una importante cobertura global superior al 55%: Literature, Romance(71,79%) y Classics(56,25%) y en 3 de ellas superior al 40%: Architecture(43,75%); History(46,72%) y Medieval & Renaissance Studies(45,94%). La presencia del inglés como un posible idioma de publicación en más de la mitad de las revistas analizadas indica el grado de visibilidad de las mismas. La mayoría de las revistas analizadas tienen repercusión en redes sociales, siendo Facebook y Twitter las más activas, en donde las interacciones y comentarios, por parte de países externos a Iberoamérica, relacionado con el contenido de las revistas estudiadas contribuyen a afirmar la aceptable visibilidad delas revistas de A&H Iberoamericanas.

Resumen (otros idiomas)

Emerging Sources Citation Index (ESCI) as new Web of Science product database, grows remarkably every year. It currently has more than 8,000 journals across different academic disciplines. This work aims to analyze visibility from Iberoamerican journals in Art and Humanities (A&H) areas based on characterization of research sub-categories, publishers, publication languages and impact activity in social media. Descriptive analysis methods were carried out on data from Altmetric.com platform to social mediatic impact assessment of 442 scholarly journals from Latin America, the Caribbean, Spain and Portugal. It is concluded that more than half of A&H sub-categories (17 of 26) include journals of Ibero-American origin. 2 of them standing out, with significant global coverage of over 55%: Literature, Romance (71.79%) and Classics (56.25%) and 3 of theover 40%: Architecture (43.75%); History (46.72%) and Medieval & Renaissance Studies (45.94%). The presence of English as a possible publication language in more than half of the analyzed journals indicates the degree of visibility of the same. A large number of the journals analyzed are found on social networks, with Facebook and Twitter being the most active, where interactions and comments by countries outside Ibero-America related to the content of the journals studied contribute to affirm the acceptable visibility of A&H Ibero-Americanajournals.

Item Type:Article
Uncontrolled Keywords:Emerging Sources Citation Index. Web of Science. Revistas científicas. Visibilidad mediática. Altemetria. ESCI. Bibliometría
Palabras clave (otros idiomas):Emerging Sources Citation Index. Scholarly journals. Visibility on social media. Altmetrics.ESCI. Bibliometrics
Subjects:Social sciences > Library science and documentation > Bibliometrics
Social sciences > Library science and documentation > Collection management
ID Code:62110
Deposited On:15 Sep 2020 10:35
Last Modified:15 Sep 2020 10:35

Origin of downloads

Repository Staff Only: item control page