Publicación: 21st Century Skills: Integrating Digital Competence in the Spanish EFL primary education curriculum
Cargando...
URL Oficial
Acceso al documento en PDC
Fecha de edición
2020-06-25
Autores
Directores (o tutores)
Editores
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Resumen
Despite the vast array of research on digital competence, digital literacy and computational thinking in schools, there is a lack of application of these concepts and proposals for their integration in the foreign language classroom. Existing literature mainly centers on L1 learners or simply connects digital competence to mathematics and science. This paper explores possible activities which allow the successful integration of digital competence in the English as a foreign language classroom, in order to maximize class time and including a variety of English teaching and learning methods, as well as those elements of digital competence most appropriate for Primary level English learners. This paper concludes not only that the successful integration of digital competence in EFL is possible, but that it can, and must, be taken much further.
Pese a la multitud de investigaciones sobre competencia digital, pensamiento computacional y alfabetización digital, es latente una falta de aplicación de estos conceptos en la clase de inglés como lengua extranjera, así como propuestas para su integración. La bibliografía existente se centra de manera mayoritaria en los estudiantes de inglés como lengua materna o simplemente en la conexión entre la competencia digital y los ámbitos científico y matemático. Este trabajo de fin de grado explora actividades que permiten la integración de la competencia digital en la clase de inglés como lengua extranjera, con el objetivo de maximizar el horario lectivo e incluyendo varias metodologías de la enseñanza y aprendizaje del inglés, así como aquellos elementos de competencia digital más apropiados para los estudiantes de educación primaria. Este trabajo concluye no sólo que la integración exitosa de la competencia digital en el aula de inglés es posible, sino que puede, y debe, ser llevada más allá.
Pese a la multitud de investigaciones sobre competencia digital, pensamiento computacional y alfabetización digital, es latente una falta de aplicación de estos conceptos en la clase de inglés como lengua extranjera, así como propuestas para su integración. La bibliografía existente se centra de manera mayoritaria en los estudiantes de inglés como lengua materna o simplemente en la conexión entre la competencia digital y los ámbitos científico y matemático. Este trabajo de fin de grado explora actividades que permiten la integración de la competencia digital en la clase de inglés como lengua extranjera, con el objetivo de maximizar el horario lectivo e incluyendo varias metodologías de la enseñanza y aprendizaje del inglés, así como aquellos elementos de competencia digital más apropiados para los estudiantes de educación primaria. Este trabajo concluye no sólo que la integración exitosa de la competencia digital en el aula de inglés es posible, sino que puede, y debe, ser llevada más allá.
Descripción
Materias Unesco
Palabras clave
Citación
Alston, P. (2020). Declaración del Relator Especial de las Naciones Unidas sobre la extrema
pobreza y los derechos humanos, Philip Alston, sobre la conclusión de su visita oficial
a España, 27 de enero – 7 de febrero de 2020. United Nations Office of the High
Commissioner for Human Rights.
https://www.ohchr.org/sp/NewsEvents/Pages/DisplayNews.aspx?NewsID=25524&La
ngID=s
Álvarez, A. T. (2013). Didáctica de la lengua para la formación de maestros. Ediciones
Octaedro.
American National Association for Media Literacy Education (n.d.). Media Literacy Defined.
NAMLE. https://namle.net/publications/media-literacy-definitions/
Anderson, L.W., Krathwohl, D.R., Airasian, P.W., Cruikshank, K.A., Mayer, R.E., Pintrich, P.R.,
Raths, J. & Wittrock, M.C. (2001). A Taxonomy for learning, teaching and assessing. A
revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. Longman Inc.
Asher, J.J. (2012). Learning another language through actions (7th ed.). Sky Oaks
Productions, Inc.
Bacher, M. (2012). Kopf, Herz und Hand? – Ja, Klar, aber… In “Kopf, Herz und Hand”: Bündner
Schulblatt April 2012 (LEGR). https://edudoc.ch/record/106054/files/BS_2_APR12.pdf
Ball, P., Kelly, K. & Clegg, J. (2015). Putting CLIL into practice. Oxford University Press.
Barr, D., Harrison, J. & Conery, L. (2011). Computational thinking: A digital age skill for
everyone. International Society for Technology in Education 38 (6), 20-23.
https://eric.ed.gov/?id=EJ918910
Barr, V. & Stephenson, C. (2011). Bringing Computational Thinking to K-12: What is involved
and what is the role of the computer science education community? ACM Inroads 2 (1),
48-54. https://doi.org/10.1145/1929887.1929905
Barudy, J. & Dantagnan, M. (2005). Los Buenos tratos a la infancia. Parentalidad, apego y
resiliencia. Gedisa.
Bax, M. (2020) Bildung - Was ist das eigentlich? Bildungsexperten.
https://www.bildungsxperten.net/wissen/was-ist-bildung/
Bloom, B. (1956). Taxonomy of Educational Objectives. The classification of Educational
Goals. Handbook 1: Cognitive Domain. Longmans, Green and co. Ltd.
Buelens, H., Totté, N., Deketelaere, A. & Dierickx, K. (2007). Electronic discussion forums in
medical ethics education: the impact of didactic guidelines and netiquette. Medical
Education, 41, 711-717. https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.2007.02793.x
Burke, Q., O´Byrne, I. & Kafai, Y.B. (2016). Computational Participation: Understanding
Coding as an Extension of Literacy Instruction. Journal of Adolescent and Adult Literacy
59 (4), 371-375. https://doi.org/10.1002/jaal.496
Byram, M. (1997). Teaching and assessing intercultural communicative competence.
Multilingual Matters Ltd.
Carretero, S., Vuorikari, R. & Punie, Y. (2017). DigComp 2.1. The Digital Competence
Framework for Citizens.
https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC106281/webdigcomp2.1pdf_(
online).pdf
Castejón, J. L., González, C., Gilar, R. & Miñano, P. (2013). Psicología de la educación. ECU.
Castells, M. (2000). Globalización, sociedad, y política en la era de la información. Bitácora
Urbano-Territorial, 4 (1), 42-53.
https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4008342.pdf
Castells, M. (2001). The Internet Galaxy: Reflections on the Internet, Business, and Society.
Oxford Scholarship Online. DOI: 10.1093/acprof:oso/9780199255771.001.0001
Center for News Literacy (2016). What is News Literacy? Stony Brook University, School of
Journalism. https://www.centerfornewsliteracy.org/what-is-news-literacy/
Coll, C. & Rodríguez Illera, J.L. (2010). Alfabetización, nuevas alfabetizaciones y
alfabetización digital: Las TIC en el currículum escolar. In C. Monereo & S. Coll (Eds.),
Psicología de la educación virtual (pp.325-347). Morata.
Consejería de Educación, Juventud y Deporte (2014). DECRETO 89/2014, de 24 de julio, del
Consejo de Gobierno, por el que se establece para la Comunidad de Madrid el
Currículo de la Educación Primaria. Boletín Oficial de la Comunidad de Madrid
núm.175.
http://www.madrid.org/wleg_pub/secure/normativas/contenidoNormativa.jsf?opcion=V
erHtml&nmnorma=8620&cdestado=P#no-back-button
Coyle, D., Hood, P. & Marsh, D. (2010). CLIL. Content and language integrated learning.
Cambridge University Press.
Davies, R.S. (2011). Understanding Technology Literacy: A framework for evaluating
educational technology integration. Tech Trends 55 (5), 45-52.
https://doi.org/10.1007/s11528-011-0527-3
Dean, J. (1999). Improving children’s learning: effective teaching in the primary school.
Routledge.
Donald, B. (2016). Stanford researchers find students have trouble judging the credibility of
information online. Stanford Graduate School of Education.
https://ed.stanford.edu/news/stanford-researchers-find-students-have-trouble-judgingcredibility-
information-online
Egenfeldt-Nielsen, S. (2007). Third generation educational use of computer games. Journal of
Educational Multimedia and Hypermedia 16 (3), 263-281.
https://www.learntechlib.org/primary/p/24375/.
European Parliament (2006). Recommendation of the European Parliament and of the Council
of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning (2006/962/EC). Official
Journal of the European Union. https://eurlex.
europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:en:PDF
Eurostat (2019). Internet Access of households, 2013 and 2018.
https://ec.europa.eu/eurostat/statisticsexplained/
index.php?title=Digital_economy_and_society_statistics_-
_households_and_individuals
Eisner, E. W. (2002). The arts and the creation of mind. Yale University Press.
Farshad, N.S. & Marandi, S. (2014). Digital literacy and netiquette: awareness and perception
in EFL learning context. In S. Jager, L. Bradley, E. J. Meima, & S. Thouësny (Eds.),
CALL Design: Principles and Practice; Proceedings of the 2014 EUROCALL
Conference, Groningen, The Netherlands (pp. 77-82).
doi:10.14705/rpnet.2014.000198
Ferlazzo, L. (2017, January 26). Ideas for E.L.L.s: Finding Reliable Sources in a World of
“Fake News”. The New York Times.
https://www.nytimes.com/2017/01/26/learning/lesson-plans/ideas-for-ells-findingreliable-
sources-in-a-world-of-fake-news.html?_r=0&referer=
Ferreira, M.A.V. & Díaz Velázquez, E. (2009). Discapacidad, exclusion social y tecnologías de
la información. Política y Sociedad 46 (1 and 2). 237-253.
http://revistas.ucm.es/index.php/POSO/article/view/POSO0909130237A
Gurt, K. (2012). Warum ist ganzheitliche Bildung wichtig? In “Kopf, Herz und Hand”: Bündner
Schulblatt April 2012 (LEGR), 2-3.
https://edudoc.ch/record/106054/files/BS_2_APR12.pdf
Gregori-Signes, C. (2014). Digital Storytelling and Multimodal Literacy in Education. Porta
Linguarum 22, 237–250. http://hdl.handle.net/10481/53745
Hanson, K. (2001). Gender, Discourse, and Technology. Gender & Diversities Institute,
Education Development Center, Inc.
Harmer, J. (2012). Essential Teacher Knowledge: core concepts in English language teaching.
Pearson Education Limited.
Hattie, J. (2010). Visible learning: a synthesis of over 800 meta-analyses relating to
achievement (Reprinted). Routledge.
Hein, E. (2014). Music Games in Education. In K. Schrier (Ed.), Learning, education and
games: Volume one: curricular and design considerations (pp. 93-108). ETC Press
(Carnegie Mellon).
Hooker, C. (2016). Mobile learning mindset: The teacher’s guide to implementation. Eugene:International Society for Tech in Ed.
Howard, N. R., Schaffer, R., & Thomas, S. (2018). Closing the gap: Digital equity strategies
for teacher prep programs. International Society for Technology in Education.
Iglesias Muñiz, J.C. (2017). Aprendizaje cooperativo. Ediciones Pirámide.
Instituto Nacional de Estadística (2019). Encuesta sobre equipamiento y uso de tecnologías
de información y comunicación en los hogares. INE: Notas de prensa.
https://www.ine.es/prensa/tich_2019.pdf
Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado (2017). Marco
Común de Competencia Digital Docente.
http://educalab.es/documents/10180/12809/MarcoComunCompeDigiDoceV2.pdf
Jackson, B. & Jamieson, K.H. (2007). Un·Spun finding facts in a world of disinformation.
Random House Trade Paperbacks.
Kluzer, S. & Rissola, G. (2015, December 15). Guidelines on the adoption of DigComp. All
Digital: Enhancing Digital Skills across Europe. https://all-digital.org/wpcontent/
uploads/2015/12/TE-Guidelines-on-the-adoption-of-DIGCOMP_Dec2015.pdf
Kluzer, S. & Pujol, L. (2018). DigComp into Action. Get Inspired Make It Happen. A user guide
to the European Digital Competence Framework. Joint Research Center (European
Commission).
https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC110624/dc_guide_may1
8.pdf
Koehler, M.L., Mishra, P. & Cain, W. (2013). What is Technological Pedagogical Content
Knowledge (TPACK)? Journal of Education 193 (3). 13-19.
https://doi.org/10.1177/002205741319300303
Kyriacou, C. (2009). Effective Teaching in Schools. Theory and Practice (3rd ed.). Stanley
Thornes Publishers Ltd.
Lightfoot, A. (n.d.) Art in the classroom. India: British Council Teaching English and the BBC.
https://www.teachingenglish.org.uk/article/art-classroom
Luengo Latorre, J.A. (2011). Ciberbullying. Guía de recursos para centros educativos en casos
de ciberacoso (2nd ed.). Defensor del Menor en la Comunidad de Madrid.
http://www.madrid.org/bvirtual/BVCM013909.pdf
Marchesi, A., Coll, C. & Palacios, J. (2018). Desarrollo psicológico y educación: 3 respuestas
educativas a las dificultades de aprendizaje y del desarrollo (3rd ed.). Alianza
Editorial.
Martí, E. (2014). Procesos cognitivos básicos y desarrollo intelectual entre los 6 años y la
adolescencia. In J. Palacios, A. Marchesi & C. Coll (2014). Desarrollo psicológico y
educación. 1. Psicología educativa. (2nd ed.) (pp. 329-354). Alianza Editorial.
Mason, L.E., Krutka, D.G. & Stoddard, J. (2018). Media literacy, democracy, and the challenge
of fake news. Journal of Media Literacy Education 10 (2), 1-10.
https://doi.org/10.23860/JMLE-2018-10-2-1
Medellin, C. (2019). Lectura digital en la primera infancia. CERLALC by UNESCO.
https://cerlalc.org/publicaciones/dosier-lectura-digital-en-la-primera- infancia/
Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades (2019). Notas de prensa: Estadística de
Estudiantes Universitarios (EEU).
https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:d0fa022e-0608-427e-a873-
cde26390ec4c/nota%20de%20prensa%20eeu-2018.pdf
Ministerio de educación y formación profesional (2018). Nota: Estadística de la Sociedad de
la Información y la Comunicación en los centros educativos no universitarios. Curso
2016-2017. http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:d5e98bed-4b07-4354-832e-
48c9e9dd56de/nota-resumen.pdf
Ministerio del Interior (2018). Estudio sobre la Cibercriminalidad en España.
http://www.interior.gob.es/documents/10180/8736571/Informe+2018+sobre+la+Ciber
criminalidad+en+Espa%C3%B1a.pdf/0cad792f-778e-4799-bb1f-206bd195bed2
Monereo, C. & Pozo, J.I. (2010). El alumno en entornos virtuales: condiciones, perfiles y
competencias. In Monereo, C. & Coll, S. (Eds.) Psicología de la educación virtual (pp.
109-131). Morata.
Mossberger, K., Tolbert, C. J., & McNeal, R. S. (2007). Digital citizenship: The internet, society,
and participation. MIT Press.
Muñoz Tinoco, V., Román Rodríguez, M., López Verdugo, I., Candau Rojas-Marcos, X.,
Jiménez-Lagares, I., Morgado Camacho, B., Ridao Ramírez, P., Ríos Bermúdez, M. &
Vallejo Orellana, R. (2014). Hacia una comprensión de la complejidad del desarrollo:
principios y teorías fundamentales. In V. Muñoz (Ed.), Manual de Psicología del
Desarrollo Aplicada a la Educación (pp. 15-36). Ediciones Pirámide.
Park, J. (2004). The Emotional Literacy Handbook. A guide for schools. David Fulton
Publishers Ltd.
Piaget, J. (1973). Estudios de psicología genética. Emecé Editores.
Pinto Llorente, A.M., Casillas-Martín, S., Cabezas-González, M. & García-Peñalvo, F.J.
(2017). Building, coding and programming 3D models via a visual programming
environment. Qual Quant 52, 2455-2468. https://doiorg.
bucm.idm.oclc.org/10.1007/s11135-017-0509-4
Perinat Maceres, A. (2014). Psicología del Desarrollo. Un enfoque sistémico. UOC.
Pertegal, M.A. & Prados, M.M. (2016). Procesos cognitivos y estilos de los aprendices. In M.M.
Prados Gallardo (Ed.), Manual de psicología de educación (2nd ed.). Ediciones
Pirámide.
Rasi, P., Vuojärvi,H. & Ruokamo, H. (2019). Media Literacy Education for all ages. Journal of
Media Literacy Education 11 (2), 1-19. https://doi.org/10.23860/JMLE-2019-11-2-1
Reinders, H., & Thomas, M. (2010). Task-Based Language Learning and Teaching with
Technology. Continuum International Publishing Group.
Reynolds, K. M. (2015). Approaches to Inclusive English Classrooms: A Teachers Handbook
for Content-Based Instruction. Multilingual Matters.
Ribble, M. (2011). Digital citizenship in schools: Nine elements all students should know (2nd
ed.). International Society for Technology in Education.
Ridao, P., Reina, M.C. & Mora-Merchán, J.A. (2016). Juego y creatividad en el aula. In M.M.
Prados Gallardo (Ed.), Manual de psicología de educación (2nd ed.). Ediciones
Pirámide.
Ridao Ramírez, P. & López Verdugo, I. (2014). Desarrollo de las competencias cognitivas. In
Muñoz, V. (Ed.), Manual de psicología del desarrollo aplicada a la educación (pp. 97-
124). Ediciones Pirámide.
Spector, J., Ifenthalter, D.,Isaías, P., Kinshuk & Sampson, D. (2010). Learning and Instruction
in the Digital Age. Springer.
Stanford History Education Group (2016). Evaluating information: the cornerstone of civic
online reasoning. Executive Summary.
https://stacks.stanford.edu/file/druid:fv751yt5934/SHEG%20Evaluating%20Informatio
n%20Online.pdf
Subdirección General de Inspección Educativa (2012). Orientaciones para la prevención,
detección y corrección de las situaciones de acoso escolar en los centros docentes
no universitarios de la Comunidad de Madrid. Consejería de educación y empleo de
la Comunidad de Madrid.
http://www.madrid.org/dat_sur/site/convivencia/acoso_escolar/ACOSO_ESCOLAR_O
rientaciones_generales.pdf
Tenorth, H.E. (2013, September 9). Bildung - zwischen Ideal und Wirklichkeit.
Bundeszentrale für Politische Bildung.
https://www.bpb.de/gesellschaft/kultur/zukunftbildung/
146201/bildungsideale#footnode6-6
The New London Group (1996). A pedagogy of multiliteracies: designing social futures.
Harvard Educational Review, 66 (1), 60-92.
https://doi.org/10.17763/haer.66.1.17370n67v22j160u
Tobias, E.S. (2012). Let’s play! Learning music through video games and virtual worlds. In G.
McPherson & G. Welch (Eds.), Oxford Handbook of Music Education. Vol. 2 (pp. 531-
548). Oxford University Press.
Tugend, A. (2020, February 20). These students are learning about fake news and how to spot
it. The New York Times.
https://www.nytimes.com/2020/02/20/education/learning/news-literacy-2016-
election.html
Underwood, J.D.M. & Farrington-Flint, L. (2015). Learning and the e-generation. Wiley.
UNICEF (2018). Los niños y niñas de la brecha digital en España.
https://www.unicef.es/sites/unicef.es/files/comunicacion/ESTUDIO_Infancia_y_TICs_
web.pdf
Valverde Berrocoso, J., Fernández-Sánchez, M.R. & Garrido-Arroyo, M.C. (2015). El
pensamiento computacional y las nuevas ecologías del aprendizaje. RED, Revista de
Educación a Distancia, 46. http://www.um.es/ead/red/46
Vuorikari, R., Punie, Y., Carretero, S. & Van den Brande, L. (2016). DigComp 2.0: The Digital
Competence Framework for Citizens. Update phase 1: The Conceptual Reference
Model. JCR Science for Policy Report. Joint Research Centre (European Commission).
https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC101254/jrc101254_digco
mp%202.0%20the%20digital%20competence%20framework%20for%20citizens.%20
update%20phase%201.pdf
Vygotsky, L. (1979). El Desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Editorial Crítica.
Williams, K.C. (2009). Elementary classroom management: A student-centered approach to
leading and learning. Sage Publications.
Wing, J. (2006). Computational Thinking. Communications of the ACM, 49 (3), 33-35.
https://doi.org/10.1145/1118178.1118215
Wing, J. (2008). Computational thinking and thinking about computing. Philosophical
Transactions of the Royal Society, 366, 3717-3725.
https://doi.org/10.1098/rsta.2008.0118
Wright, A. (1990). Pictures for language learning. Cambridge University Press.