Publication:
Subversión y heterodoxia en los entremeses cervantinos

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication Date
2007
Advisors (or tutors)
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Reichenberger
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
A través de una lectura de los entremeses cervantinos en clave heterodoxa y subversiva, el presente trabajo aborda la posibilidad de considerar estas piezas como un verdadero vehículo de transmisión y denuncia, no sólo de la crisis de valores en la que se encontraba sumida la España del momento, sino del descontento y el desencanto del propio autor con respecto a los parámetros sociales en los que le tocó vivir. Aprovechándose de las licencias que estaban permitidas al género breve y quizás también, y de manera paradójica, de las propias limitaciones que le imponía un sistema en el que su obra dramática no tenía cabida, Miguel de Cervantes se atreve a cuestionar, a veces de manera implacable, los mismísimos fundamentos en los que se sustentaba el orden eclesiástico, social y político de su tiempo.
This essay approaches Cervantes’ "entremeses" from a subversive and heterodox perspective. In so doing, it is possible to accomplish different goals: firstly, we can consider these plays as a true vehicle to transmit and condemn the crisis of values affecting Spain at that time; secondly, the author’s discontent and disappointment regarding the essence of the society he lived in. Cervantes not only took advantage of the dramatic licenses allowed to the short drama as a genre but also, in a quite paradoxical way, of the limitations imposed by a system that did not give him any chance as a playwright. As a result of that, he dared to attack, sometimes in a fierce manner, the very foundations on which the ecclesiastical, the social and the political order were maintained in his time.
Description
Information: edition@reichenberger.de © 1998-2012 by Edition Reichenberger Abril / 2012
Keywords
Citation