Publication:
Evaluación de la función mental del lenguaje en niños/as nacidos/as con muy bajo peso en edad escolar mediante técnicas electroencefalográficas

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2020
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Description
Keywords
Citation
• Aarnoudse-Moens, C.S.H., Weisglas-Kuperus N., van Goudoever, J.B., y Oosterlaan, J. (2009). Meta-Analysis of Neurobehavioral Outcomes in Very Preterm and/or Very Low Weight Children. Paediatrics, 124:717-728. • Anderson P, Doyle LW, and the Victorian Infant Collaborative Study Group (2003). Neurobehavioral Outcomes of School-age Children Born Extremely Low Birth Weight or Very Preterm in the 1990s. JAMA, 289(24):3264– 3272. doi:10.1001/jama.289.24.3264 • Arroyo-Anlló EM , Gil de Castro R, Ingrand P, Barraquer-Bordas L. Potenciales evocados cerebrales y categorización semántica (1998). Rev Neuro, ;27 (159):795-801. doi: 10.33588/rn.27159.98203 • Barre, N., Morgan, A., Doyle, L., y Anderson, P. (2010). Language abilities in children who were very preterm and/or very low birth weight: a meta-analysis. The Journal of Pediatrics , 766- 774. DOI:10.1016/j.jpeds.2010.10.032 • Bosch, L. (2011). Desarrollo inicial del lenguaje en el niño prematuro. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 113-114. • Bosch, L. (2015). El cervell immadur: habilitats inicials de percepció de la parla en el prematur. Llengua, Societat i Comunicació, 13, 22-29. • Brem, S., Bach, S., Kucian, K., Guttorm, T. K., Martin, E., Lyytinen, H. (2010). Brain sensitivity to print emerges when children learn letter-speech sound correspondences. Proc Natl Acad Sci U S A, 107(17), 7939-7944. doi: 0904402107 [pii] 10.1073/pnas.0904402107 • Brem, S., Halder, P., Bucher, K., Summers, P., Martin, E., & Brandeis, D. (2009). Tuning of the visual word processing system: distinct developmental ERP and fMRI effects. Hum Brain Mapp, 30(6), 1833-1844. doi: 10.1002/hbm.20751 • Brouwer, H., Fitz, H., y Hoeks, J. (2012). Getting real about semantic illusions: rethinking the functional role of the P600 in language comprehension. Brain Res,1446, 127-143. • Caravaca, J. S. (2008). La eficacia de los Programas de Atención Temprana en niños de Riesgo Biológico. Tesis Doctoral Universidad de Murcia: www.tdr.cesca.es/TDR-0712106- 133627-index_cs.htm • Castaño J. (2003). Bases neurobiológicas del lenguaje y sus alteraciones. Rev Neurol, 36 (08):781- 785 • Cheong, J. L., Thompson, D. K., Spittle, A. J., Potter, C. R., Walsh, J. M., Burnett, A. C., Lee, K. J., Chen, J., Beare, R., Matthews, L. G., Hunt, R. W., Anderson, P. J., y Doyle, L. W. (2016). Brain Volumes at Term-Equivalent Age Are Associated with 2-Year Neurodevelopment in Moderate and Late Preterm Children. The Journal of pediatrics, 174, 91– 97.e1. https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2016.04.002 • Coltheart, M, Curtis, B., Atkins, P.W., y Haller, M. (1993). Models of Reading Aloud: Dual-Route and Parallel-Distributed-Processing Approaches. Psychological Review 100(4):589-608. DOI: 10.1037/0033-295X.100.4.589 • Coronado Marín, A., Sáenz-Rico de Santiago, B., Omeñaca Teres, F., y Díaz González, C. (2017). Detección de dificultades comunicativo-lingüísticas en la Educación Secundaria Obligatoria de niños/as. Revista Complutense de Educación, 28(2), 463-477. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n2.49474 • Coutin Churchman, P.E. (1997). Electrofisiología del lenguaje: Bases de la neurolingüística funcional. Revista del C.I.A.L.-UCLA. Vol 2.1. • Decreto 89/2014 por el que se establece para la Comunidad de Madrid el currículo de la Educación Primaria. Boletín Oficial de la Comunidad de Madrid, de 24 de juliode 2014, número 175. Recuperado de: http://www.bocm.es/boletin/CM_Orden_BOCM/2014/07/25/BOCM-20140725- 1.PDF • Dehaene, S., & Cohen, L. (2007). Cultural recycling of cortical maps. Neuron, 56(2), 384-398. • Dehaene, S., Cohen, L., Sigman, M., & Vinckier, F. (2005). The neural code for written words: a proposal. Trends Cogn Sci, 9(7), 335-341. • DeThorne, L. S., Logan, J. A. R., Smith, J. M., Petrill, S. A., y Channell, R. W. (2013). Impact of Prematurity on Language Skills at School Age. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 57(3), 901-916. https://doi.org/10.1044/1092-4388(2013/12-0347) • Friedman D., Johnson R. Jr. (2000). Event-related potential (ERP) studies of memory encoding and retrieval: A selective review. Microsc. Res. Tech. 51, 6– 28 10.1002/1097- 0029(20001001)51:13.0.co;2-R • García, P., San Feliciano, L., Benito, F., García, R., Guzmán, J., & Salas, S. (2013). Evolución a los 2 años de edad corregida de una cohorte de recién nacidos con peso inferior o igual a 376 1.500 g de los hospitales pertenecientes a la red neonatal SEN1500. Anales de Pediatría, 279- 289. DOI:10.1016/j.anpedi.2013.03.017 • Hinojosa, J. A., Martin-Loeches, M., Casado, P., Munoz, F., Fernandez-Frias, C., y Pozo, M. A. (2001). Studying semantics in the brain: the rapid stream stimulation paradigm. Brain Res Protoc, 8(3), 199-207. • Holcomb, P. J., & Neville, H. J. (1990). Auditory and visual semantic priming in lexical decision: A comparison using event-related brain potentials. Language and Cognitive Processes, 5(4), 281– 312. https://doi.org/10.1080/01690969008407065 • Hüppi, P.S., Warfield, S., Bikinis, R. et al. (1998). Quantitative magnetic resonance imaging of brain development in premature and mature newborns. Annals of Neurology, 43 (2), 224- 235 • Inder T.E., Hüppi RS., Warfield S. et al. (1999). Periventricular white matter injury in the premature infant is followed by reduced cerebral cortical grey matter volume at term. Annals of Neurology, 46, 755— 60. • Jasper, H.H. (1958) The Ten-Twenty Electrode System of the International Federation. Electroencephalography and Clinical Neurophysiology, 10, 371-375. • Just, M.A. y Carpenter, P.A. (1987). Inference processes during reading: reflexions from eye fixation. En: J. W. Senders, D.F Fisher & R.A. Monty (eds.), Eye movement and the higher psychological functions. Hilldale: Erlbaum. • Kovachy, V. N., Adams, J. N., Tamaresis, J. S., y Feldman, H. M. (2015). Reading abilities in schoolaged preterm children: A review and meta-analysis. Developmental Medicine and Child Neurology, 57(5), 410-419. https://doi.org/10.1111/dmcn.12652 • Kuhl PK, Conboy BT, Coffey-Corina S, Padden D, Rivera-Gaxiola M, Nelson T. (2008). Phonetic learning as a pathway to language: new data and native language magnet theory expanded (NLM-e). Philosophical transactions of the Royal Society of London - Series B: Biological sciences, 363(1493):979-1000. • Kutas, M. y Hillyard, S.A. (1980). Reading senseless sentences: brain potentials reflect semantic incongruity. Science, 207, 203-205. • Kutas, M., y Hillyard, S.A. (1984). Brain potentials reflect word expectancy and semantic association during reading. Nature, 307, 161-163 • Maggiolo L., M., Varela M., V., Arancibia S., C., y Ruiz M., F. (2014). Dificultades de lenguaje en niños preescolares con antecedente de prematuridad extrema. Revista Chilena de Pediatría, 85(3), 319-327. https://doi.org/10.4067/S0370-41062014000300008 • Maitre, N. L., Lambert, W. E., Aschner, J. L., y Key, A. P. (2013). Cortical speech sound differentiation in the neonatal intensive care unit predicts cognitive and language development in the first 2 years of life. Dev Med Child Neurol, 55(9), 834-839. • Maitre, N. L., Slaughter, J. C., Aschner, J. L., y Key, A. P. (2014). Hemisphere differences in speechsound event-related potentials in intensive care neonates: associations and predictive value for development in infancy. J Child Neurol, 29(7), 903-911. • Marchman, V. A., Adams, K. A., Loi, E. C., Fernald, A., y Feldman, H. M. (2016). Early language processing efficiency predicts later receptive vocabulary outcomes in children born preterm. Child Neuropsychology, 22(6), 649-665. https://doi.org/10.1080/09297049.2015.1038987 • Martin-Loeches M, Casado P, Hinojosa JA, Carretier L; Muñoz F y Pozo MA: Higher-order activity beyond the word level: Cortical dynamics of simple transitive sentence comprehension. Brain y Language, 92 (3): 332-348 (2005). • Maurer, U., Schulz, E., Brem, S., der Mark, S., Bucher, K., Martin, E. (2011). The development of print tuning in children with dyslexia: Evidence from longitudinal ERP data supported by fMRI. Neuroimage, 57(3), 714-722. doi: S1053-8119(10)01348-0 [pii] 10.1016/j.neuroimage.2010.10.055 • Mills DL, Coffey-Corina S, Neville HJ. (1997) Language comprehension and cerebral specialization from 13 to 20 months. Developmental Neuropsychology, 13(3):397-445. • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte; Instituto Nacional de Evaluación Educativa y Subdirección General de Estadística y Estudios (2015). Sistema estatal de indicadores de la educación 2015. Madrid: Secretaría General Técnica. Subdirección general de Documentación y Publicaciones. • Molero Peinado, M., y Fernández-Zúñiga, A. (2011). Estudio epidemiológico clínico sobre la morbilidad de una muestra de niños prematuros. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 160-168. • Moore, T., Hennesy, E., Myles, J., Johnson, S., Draper, E., Costeloe, K., y otros. (2012). Neurological and velopmental outcome in extremly preterm children born in England in 1995 and 2006: the EPICure studies. British Medical Jorunal, 10.1136/bmj.e7961. • Moreno, E. M., y Kutas, M. (2005). Processing semantic anomalies in two languages: an electrophysiological exploration in both languages of Spanish-English bilinguals. Brain Res Cogn, 22(2), 205-220. • Myowa, M., Imafuku, M., Kawai, M., Shinya, Y., y Niwa, F. (2017). Fundamental Frequency Variation of Neonatal Spontaneous Crying Predicts Language Acquisition in Preterm and Term Infants. Frontiers in Psychology, 8(December), 1-11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.02195 • Naatanen, R. (1995). The mismatch negativity: a powerful tool for cognitive neuroscience. Ear Hear, 16(1), 6-18. • Naatanen, R., y Escera, C. (2000). Mismatch negativity: clinical and other applications. Audiol Neurootol, 5(3-4), 105-110. • Oller, L. y Ortiz, T. (1987). Mapas de Actividad Eléctrica Cerebral. Madrid, Garsi, • OMS. (19 de febrero de 2018). Nacimientos Prematuros. Nota descriptiva , Organización Mundial de la Salud. Recuperado de https://www.who.int/es/news-room/factsheets/detail/preterm-birth. • Organización Mundial de la Salud. (2001). Clasificación internacional del funcionamiento de la discapacidad y de la salud : CIF : versión abreviada, Versión abreviada. Ginebra : Organización Mundial de la Salud. https://apps.who.int/iris/handle/10665/43360 • Ortiz-Mantilla, S., Choudhury, N., Leevers, H., y Benasich, A. A. (2008). Understanding language and cognitive deficits in very low birth weight children. Dev Psychobiol, 50(2), 107-126. • Pakulak E, Neville H (2010). Las bases biológicas del desarrollo del lenguaje. En: Tremblay RE, Boivin M, Peters RDeV, eds. Rvachew S, ed. tema. Enciclopedia sobre el Desarrollo de la Primera Infancia . Recuperado de: http://www.enciclopedia-infantes.com/desarrollo-dellenguaje-y-de-la-lectoescritura/segun-los-expertos/las-bases-biologicas-del. • Pallás Alonso, C., y Arriaga Redondo, M. (2008). Nuevos aspectos en torno a la prematuridad. Evidencias en Pediatría, 4-26. • Peterson, B.S., Vohr, B., Staib, L.H., Cannistraci, C.J., Dolberg, A., Schneider, K.C. et al. (2000). Regional brain volume abnormalities and long-term cognitive outcome in preterm infants. JAMA, 284, 1939-1947. • Pignotti, M. S., & Donzelli, G. (2008). Perinatal care at the threshold of viability: an international comparison of practical guidelines for the treatment of extremely preterm births. Pediatrics, 121, e193. doi: https://doi.org/10.1542/peds.2007-0513 • Pugh, K.R., Mencl, W.E., Henner, A.R., Katz, L., Frost, S.J., Ren Lee, J.,Shaywitz, S.E, y Shaywitz, B.A. (2001). Neurobiological studies of reading and reading disability. Journal of Communication Disorders, 34, 479-492. • Rodríguez Valdés, R.F., Aguilar Fabre, L., Hernández Montiel, H.L., Ricardo Garcell, J. Vega Malagón, G. y Aguilar Fabré, K. (2015). Influencia de la prematuridad sobre el Sistema Nervioso Central en la niñez y en la adultez. Revista cubana de neurología y neurocirugía. 5, 1. • Rose, S. A., Feldman, J. F., & Jankowski, J. J. (2001). Attention and recognition memory in the 1st year of life: a longitudinal study of preterm and full-term infants. Developmental psychology, 37(1), 135– 151. • Rugg M. D., Curran T. (2007). Event-related potentials and recognition memory. Trends Cogn. Sci. 11, 251– 257 10.1016/j.tics.2007.04.004 • Rugg, M. D., & Barrett, S. E. (1987). Event-related potentials and the interaction between orthographic and phonological information in a rhyme-judgment task. Brain and Language, 32(2), 336– 361. https://doi.org/10.1016/0093-934X(87)90132-5 • Saigal, S., y Doyle, L. (2008). An overview of mortality and sequelae of preterm birth from infancy to adulthood. Lancet, 261-269. doi:10.1016/S0140-6736(08)60136-1 • Sansavini, A., Bello, A., Guarini, A., Savini, S., Alessandroni, R., Faldella, G., y Caselli, C. (2015). Noun and predicate comprehension/production and gestures in extremely preterm children at two years of age: Are they delayed? Journal of Communication Disorders, 58, 126- 142. https://doi.org/10.1016/j.jcomdis.2015.06.010 • Sansavini, A., Guarini, A., Savini, S., Broccoli, S., Justice, L., Alessandroni, R., y Faldella, G. (2011). Longitudinal trajectories of gestural and linguistic abilities in very preterm infants in the second year of life. Neuropsychology, 49(13), 3677-3688. https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2011.09.023 • Secretaría General de Estadística y Estudios. (2014). Las cifras de la educación en España. Curso2011- 2012 (Edición 2014). Madrid: MECD. • Sherlock, R. L., Anderson, P. J., Doyle, L. W., & Victorian Infant Collaborative Study Group (2005). Neurodevelopmental sequelae of intraventricular haemorrhage at 8 years of age in a regional cohort of ELBW/very preterm infants. Early human development, 81(11), 909– 916. https://doi.org/10.1016/j.earlhumdev.2005.07.007 • Stolt, S., Lehtonen, L., Haataja, L., y Lapinleimu, H. (2011). El lenguaje utilizado por niños con muy bajo peso al nacer en la interacción temprana entre madre e hijo, con atención especial a la aparición de la gramática. Revista de Logopedia, Audiología y Foniatría, 31(3), 115-124. • Tejeiro, J. (2007). Indicaciones de la electroencefalografía. Medicine. 2007;9(75):4851-4853. https://doi.org/10.1016/S0211-3449(07)75460-7 • Tsuji, M. et al. (2000). Cerebral intravascular oxygenation correlates with mean arterial pressure in critically ill premature infants. Pediatrics, 106 (4), 625-632. • van Noort-van der Spek, I., Franken, M., y Wisglas-Kuperus, N. (2012). Language functions in preterm born children: a systematic review and meta-analysis. Pediatrics. Recuperado de: www.pediatrics.org/cgi/doi/10.1542/peds.2011-1728 doi:10.1542/peds.2011-1728 • Wechsler, D. (2007). WISC-IV: Escala de Inteligencia de Wechsler para Niños-IV (2a ed.). Madrid: TEA. • Wolke, D. S. (2008). Specific language difficulties and school achievement in children born at 25 weeks of gestation or less. Journal of Pediatrics , 152, 256-262. doi:10.1016/j.jpeds.2007.06.043