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Psychological effects and mechanisms of mindfulness and compassion programs: a study using an emotional attentional blink task and network analysis

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2021-05-28
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Universidad Complutense de Madrid
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Social and scientific interest in meditation effects has increased exponentially over the past three decades (Bernstein et al., 2019). The rising popularity of meditation practices may be best explained by the well-validated standardized formats of the Meditation-Based Programs (MBPs; Creswell, 2017). However, the scope of scientific research has been focused almost exclusively on mindfulness meditation, whereas other forms of meditation have not received the scientific attention they deserve (Dahl & Davidson, 2019), as is the case of compassion meditation (Kirby et al., 2017). Although research on compassion meditation is still scarce, some studies suggest that mindfulness and compassion meditation may yield different psychological effects and mechanisms (Brito-Pons et al., 2018; Fox et al., 2016; Singer & Engert, 2019). Despite the wide range of research on meditation benefits to date, few studies have attempted to empirically examine the mechanisms of change through which meditation produces its effects (Van Dam et al., 2018). Thus, we still do not know exactly how and why meditation works. Theoretical and empirical models of meditation have emphasized the central role of attentional control as the entry door for the rest of the mechanisms (Malinowski, 2013; Tang et al., 2015). More specifically, the study of attentional bias towards emotional stimuli is postulated as a key mechanism for understanding the effects of meditation practice on psychological distress and well-being (De Raedt et al., 2012; Garland et al., 2015a; Kiken & Shook, 2012; Vago & Nakamura, 2011). Despite widespread agreement on the need to expand research on underlying mechanisms of change in psychological interventions, the adequacy of standard statistical approaches to analyze such mechanisms is under debate (Hofmann et al., 2020). As an alternative to traditional mediation models (Hayes, 2009), the relationship between the outcomes and mechanisms of change can be also studied using a network approach (Borsboom & Cramer, 2013). The network approach may be particularly informative of structural psychological changes within individuals after participating in a standardized meditation program...
En las últimas tres décadas se ha producido un incremento del interés científico y social sobre los efectos de la práctica de meditación (Bernstein et al., 2019). Una de las razones principales para explicar el aumento de popularidad de la meditación es el formato estandarizado y validado de los denominados Programas Basados en Meditación (MBPs; Creswell, 2017). La investigación científica se ha enfocado casi exclusivamente en la práctica de mindfulness, y otras formas de meditación no han recibido la atención científica que merecen (Dahl & Davidson, 2019), como es el caso de la práctica de compasión (Kirby et al., 2017). Aunque la investigación todavía es escasa, algunos estudios sugieren que la práctica de mindfulness y compasión podrían producir diferentes efectos y mecanismos psicológicos (Brito-Pons et al., 2018; Fox et al., 2016; Singer & Engert, 2019). A pesar del amplio número de investigaciones sobre los beneficios de la meditación, pocos estudios han tratado de examinar empíricamente los mecanismos de cambio a través de los cuales la meditación produce dichos efectos (Van Dam et al., 2018), y todavía desconocemos con exactitud cómo y porqué funciona la meditación. Modelos teóricos y empíricos sobre el funcionamiento de la meditación han enfatizado el papel central que desempeña el control atencional como la puerta de entrada para el resto de mecanismos (Malinowski, 2013; Tang et al., 2015). En concreto, el estudio de los sesgos atencionales hacia estímulos emocionales se postula como un mecanismo clave para entender los efectos de la práctica de meditación en el funcionamiento psicológico (De Raedt et al., 2012; Garland et al., 2015a; Kiken & Shook, 2012; Vago & Nakamura, 2011). A pesar del acuerdo generalizado sobre la necesidad de incrementar la investigación sobre los mecanismos de cambio de las intervenciones psicológicas, el procedimiento estadístico para analizar dichos mecanismos es controvertido (Hofmann et al., 2020). Como alternativa a los modelos mediacionales tradicionales (Hayes, 2009), la relación entre los efectos y mecanismos de cambio puede ser estudiada empleando una aproximación en red (Borsboom & Cramer, 2013)...
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Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Psicología, leída el 28/01/2021. Tesis formato europeo (compendio de artículos)
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