Publication:
Formación de la responsabilidad social en la universidad y práctica profesional: un estudio con egresados

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2021-06-21
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
La UNESCO en la Conferencia Mundial sobre Educación Superior, en 2009, destacó la importancia de que la Universidad formase una ciudadanía socialmente responsable. La preocupación por fomentar en las empresas, corporaciones y entidades sociales esta responsabilidad social, ha estado presente desde mediados del siglo pasado. La Universidad tiene un papel determinante en la preparación de esta ciudadanía. Dada la situación actual y la preocupación por un desarrollo humano y social sostenible, esta investigación tiene como objetivo analizar el grado de influencia ejercida por una intervención en los estudiantes de la Universidad Francisco de Vitoria, a través de una asignatura llamada Responsabilidad social, en su posterior ejercicio profesional. En el marco teórico, además de explicar en qué consiste la asignatura, dotamos de una fundamentación antropológica y sociológica a la Responsabilidad Social del Profesional. El tipo de investigación adoptada ha sido un estudio ex post facto, con dos grupos no equivalentes...
UNESCO at the World Conference on Higher Education, in 2009, stressed the importance of the University forming socially responsible citizenship. The concern to imbue companies, corporations and social entities with this social responsibility have been present since the middle of the last century. The University has a determining role in preparing this citizenship. Given the current situation and concern about these issues, this research aims to analyze the degree of influence exerted by an intervention on a group of university students, through a subject called Social Responsibility, in their subsequent professional work. First, we have given an anthropological and sociological foundation of the importance of social responsibility. Second, we have developed a research design. The type of research adopted has been quasi-experimental, of observation only post with non-equivalent groups. We have developed an instrument to measure the Social Responsibility of the professional with 5 dimensions and 31 items. After validation by 24 experts, confirming their reliability and validity, certain aspects that they advised have been retouched...
Description
Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Educación, Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación, leída el 18/12/2020
Keywords
Citation
Collections