Publication:
Recuerdos de Shiori: realización de una narrativa interactiva a partir de iconografía del Studio Ghibli

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2021-09-12
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Esta memoria aborda el proceso creativo del videojuego Recuerdos de Shiori, una narrativa interactiva desde su concepción -guion, personajes, investigación, concept art – y game design hasta sus primeras fases de demostración funcional -programación, placeholders, diseño y animación-. Para el diseño de este videojuego se ha partido de la iconografía del Studio Ghibli, tomando así aspectos clave del folklore japonés y su mitología -como la leyenda del kamikakushi- y, de arquetipos y fórmulas recurrentes en este estudio de animación: el espacio sensual, la hibridación de la arquitectura europea y japonesa, la pasión por la aviación y volar, etc. Con todo, se ha pretendido ser fiel a la visión de los autores de las obras del Studio Ghibli en la búsqueda de un estilo narrativo y visual que no incurra en problemáticas de apropiación cultural. Cabe señalar que este estilo visual es bastante prolífico en el desarrollo de videojuegos independientes y ha inspirado a todo tipo de obras en la actualidad.
This report addresses the creative process of the video game Shiori Memories, an interactive narrative from its conception - script, characters, research, concept art - and game design to its first phases of functional demonstration - programming, placeholders, design, and animation. For the design of this video game, we have started from the iconography of Studio Ghibli,thus taking key aspects of Japanese folklore and its mythology -such as the legend of kamikakushi-, as well as archetypes and recurring formulasin this animation study: the “space sensual”, the hybridization of European and Japanese architecture, the passion for aviation and flying, etc. However, it has been tried to be faithful to the vision of the authors of the works of Studio Ghibli, in the search for a narrative and visual style that does not incur problems of cultural appropriation. It should be noted that this visual style is quite prolific in the development of independent video games and has inspired all kinds of works today.
Description
Calificado con un 10 por el jurado presente. Material audiovisual ajdunto a este TFM: https://www.youtube.com/watch?v=_8kCYH3XbF4
Keywords
Citation
- Aarseth, E. (1997). Cybertext. Perspectives on engodic literature. Baltimore: John Hopkins University. - Anyó, L. (2016). El jugador implicado: Adaptaciones de videojuegos y narraciones. Barcelona: Laertes. - Barthes, R. (1967). The Elements of Semiology. Londres: Cape. - Benedict, R. (1946). El Crisantemo y la Espada. Madrid: Alianza Editorial. - Cage, D. (2010). Heavy Rain (Versión PlayStation 3) [Videojuego]. Quantic Dream. - Cage, D. (2018). Detroit: Become Human (Versión PlayStation 4) [Videojuego]. Quantic Dream. - Campbell, J. (1949). El héroe de las mil caras. Buenos Aires: Fondo de cultura económica. - Campo Santo (2016). Firewatch (Versión Windows) [Videojuego]. Panic. - Capcom (1996). Resident Evil (Versión PlayStation) [Videojuego]. Capcom. - Dixon, A. (2021). Hmm... still needs more greens? [Fotografía]. Twitter. Recuperado de: https://cutt.ly/hWxQ2Ur - Dixon, A. K. (25 de junio, 2021). Hmm... still needs more greens? #MadeWithUnity #IndieDev #GameDev [Video]. Twitter. Recuperado de: https://twitter.com/AlexKentDixon/status/1408458270344462338?s=19 - Folkestad, M. (2017). Milkmaid of the Milky Way (Versión PC) [Videojuego]. Machineboy AS. - Giant Squid Studios (2016). Abzû (Versión Windows) [Videojuego]. 505 Games. - Giraud, J. (Moebius). (1975-76). Arzach. Métal Hurlant. - Hayashi, M., 林淳& Swanson, P.L. (1994). Japanese Journal of Religious Studies. Vol. 21(2-3) pp. 167-189 - Hunicke, R., Leblanc, M., & Zubek, R. (2004). “MDA: A formal approach to game design and game research”. En Proceedings of the AAAI Workshop on Challenges in Game AI, 4, (1). Recuperado de: https://cutt.ly/NrG8YXN - IGN (2021). Baldo: The Guardian owls [Fotografía]. IGN. Recuperado de: https://cutt.ly/hWxQK7c - Jansen, T. (2021). Strandbeest. Introduction. Recuperado de https://www.strandbeest.com/ 44 - Jo-Mei Games (2019). Sea of Solitude (Versión Windows) [Videojuego]. Electronic Arts. - Kakky (29 de diciembre, 2017). KY Magic Effects Free. Unity Asset Store. Recuperado el 1 de septiembre de https://assetstore.unity.com/packages/vfx/particles/spells/ky-magic�effects-free-21927 - Lamarre, T. (2009). The anime machine: A media theory of animation. University of Minnesota Press. - Lara, V. (29 de mayo de 2018). Los 50 libros recomendados por Hayao Miyazaki. Hipertextual, Cultura. Recuperado el 1 de septiembre de 2021 de https://hipertextual.com/2018/05/hayao-miyazaki-libros - Level-5 (2010). Ni no Kuni (Versión PlayStation 3) [Videojuego]. Bandai Namco Entertainment. - Level-5 (2018). Ni no Kuni II: Revenant Kingdom (Versión PlayStation 4) [Videojuego]. Bandai Namco Entertainment, Level-5. - Mayer, F. H., & Kunio, Y. (1952). "Yanagita Kunio": Japanese Folk Tales. Folklore studies, Vol. 11, i-97. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/1177324 - Miyazaki, H. (1984). Nausicaä en el valle del viento. [Película]. Studio Ghibli. - Miyazaki, H. (1986). El castillo en el cielo [Fotograma]. Studio Ghibli. - Miyazaki, H. (1986). El castillo en el cielo. [Película]. Studio Ghibli. - Miyazaki, H. (1989). Nicky, la aprendiz de bruja. [Película]. Studio Ghibli. - Miyazaki, H. (1992). Porco Rosso. [Película]. Studio Ghibli. - Miyazaki, H. (1997). La Princesa Mononoke [Fotograma]. Recuperado de: https://acortar.link/hggAV1 - Miyazaki, H. (2013). El viento se levanta. [Película]. Studio Ghibli. - Miyazaki, H. (Director). (1997). La Princesa Mononoke [Película]. Studio Ghibli. - Miyazaki, H. (Director). (2001). El viaje de Chihiro [Película]. Studio Ghibli. - Miyazaki, H. (Director). (2001). Museo Ghibli [Museo]. Inokashira Park, Tokio. Studio Ghibli. - Miyazaki, H. (s.f.). Boceto del mehve en Nausicaä del valle del viento [Fotografía]. Studio Ghibli. Recuperado de: https://cutt.ly/kWxbphu - Montero Plata, L. (2014). El mundo invisible de Hayao Miyazaki. España, Palma de Mallorca: T. Dolmen Editorial. - Moreno, I. (2012). “Narrativa hipermedia y transmedia”. En Creatividad y discursos hipermedia. Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones, pp. 21-40. Recuperado de: https://cutt.ly/grG77Oi 45 - Naps Team (2021). Baldo: The Guardian Owls (Versión Windows) [Videojuego]. Naps Team. - Niedenthal, S. (2009). “What We Talk About When We Talk About Game Aesthetics”. En Breaking New Ground: Innovation in Games, Play, Practice and Theory. Proceedings of DiGRA 2009 Conference. Mayo. Recuperado de: https://cutt.ly/qeGslYv - Nintendo (2002). The Legend of Zelda: Wind Wake (Versión Game Cube) [Videojuego]. Nintendo. - Nintendo (2003). The Legend of: Zelda Wind Waker (Versión Game Cube) [Videojuego]. Nintendo. - Nintendo (2017). The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Versión Switch) [Videojuego]. Nintendo. - Nomada Studio, Blitworks. (2018). Gris (Versión Windows) [Videojuego]. Developer Digital. - Nomada Studios (2018). Gris [Fotograma]. Nomada Studios. Recuperado de: https://acortar.link/EjIh3L - Pellitteri, M., Bouissou, J. M., Di Fratta, G., Martorella, C., & Suvilay, B. (2010). The dragon and the dazzle: Models, strategies, and identities of Japanese imagination: A European perspective (Vol. 1). Tunué. - Pérez-Guerrero, A. M. (2013). La aportación de los personajes femeninos al universo de Hayao Miyazaki. Con A de animación, (3), pp. 108-121. Recuperado de: https://polipapers.upv.es/index.php/CAA/article/view/1428 - PM Studios USA (2021). Hoa (Versión Windows) [Videojuego]. PM Studios. - Ramírez, C. (2020). Paleta de colores en Studio Ghibli [Fotografía]. Paredro. Recuperado de: https://www.paredro.com/paleta-de-colores-peliculas-studio-ghibli/ - Saint-Exupéry, A. (1939). Tierra de los hombres. Buenos Aires: Sudamericana. Trad. de Rafael Dieste. - Saint-Exupéry, A. (1951). El principito. Buenos Aires, Argentina: EMECÉ. Trad. de Bonifacio del Carril. - Staemmler, B. (2005). Virtual Kamikakushi: An element of folk belief in changing times and media. Japanese journal of religious studies, pp. 341-352. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/30234067 - Swift, J. (1726). Los viajes de Gulliver. Reino Unido: Benjamin Motte. - Takahata, I. (1974). Heidi, Girl of the Alps [Serie de TV]. Nippon Animation. - Takahata, I. (1976). 3000 league in search of mother [Serie de TV]. Kōichi Motohashi. 46 - Takahata, I. (Director). (1988). La tumba de las luciérnagas [Película]. Studio Ghibli. - Thatgamecompany, Santa Monica Studio (2012). Journey (Versión PlayStation3) [Videojuego]. Sony Computer Entertainment. - The Chinese Room (2007). Dear Esther (Versión Windows) [Videojuego]. The Chinese Room. - Tosca, S., P. (2014). “Entrevista a Susana P. Tosca: Entre la ludología y los mundos transmedia”. En Hipermediaciones, 19 de julio. Recuperado de https://cutt.ly/teGdHJL - Ueada, F. (2001). Ico (Versión PlayStation 2) [Videojuego]. Sony Computer Entertainment: Japan Studio, Team Ico. - Wreden, D. (2011). The Stanley Parable (Versión Windows) [Videojuego]. Galactic Cafe. - Wreden, D. (2015). The Beginner’s Guide (Versión Windows) [Videojuego]. Everything Unlimited Ltd. - Wright, W. (1977). Syxguns and Society: A Structural Study of the Western. California: University of California Press. - Wright, W. (1977). Syxguns and Society: A Structural Study of theWestern. California: University of California Press. - Yonebayashi, H. (2010). Arriety [Fotograma]. Studio Ghibli. - Yu A.C. (2020). Tokoyo (eternal night) (常世). Japanese-English Bilingual Corpus of Wikipedia's Kyoto Articles, NICT. Recuperado de https://cutt.ly/rWfB