Publication:
La enseñanza del arte en Venezuela durante la primera mitad del siglo XIX

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2003-01
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
El artículo traza el devenir de la enseñanza artística en Venezuela de 1800 a 1850. Rescata los embrionarios esfuerzos pedagógicos del italiano Onofre Padroni (1804-1805), del cumanés José Juan Franco (1809) y del francés M. H. Gamezey (1812), antes de mostrar a Juan Lovera (diciembre 1825) como profesor de una «academia» de dibujo establecida por Vicente Méndez en su escuela primaria. Destaca luego la Escuela de Dibujo que, patrocinada por la Sociedad de Amigos del País con financiamiento gubernamental, dirigirá Joaquín Sosa desde su fundación (22 marzo 183S) hasta 1838. Reestablecida en noviembre de 1838, esta institución, llamada ahora Escuela Normal de Dibujo, será dirigida por Celestino Martínez hasta mediados de 1840. La escuela será entonces, desde septiembre de 1840, confiada a Antonio José Carranza, quien la dirigirá durante casi tres décadas. Se pone también en relieve la enseñanza del dibujo en colegios privados, como el de la Independencia (de Feliciano Montenegro Colón), el Roscio (de Manuel Antonio Carreño), el de la Paz (de José Ignacio Paz del Castillo), el de San Luis en Villa de Cura (de Celestino Martínez), donde enseñan artistas como el francés Arnaud Paillet y los criollos Carmelo Fernández y Celestino Martínez. Se destaca idéntica práctica en escuelas públicas como los Colegios Nacionales de Maracaibo y Margarita, y el Colegio de Niñas de Caracas. Se precisan iniciativas privadas en este ramo, como las de los franceses Sres. Mouls (1835), Amaud Paillet (1839) y Eugène Forjonel (1844), el polaco Albert Lutowski (1841) y el venezolano Carmelo Fernández (1845). The essay draws up the artistic education in Venezuela from 1800 to 1850. It rescues the embryonic pedagogic efforts of the Italian Onofre Padroni (1804-1805), of José Juan Franco (1809) born in Cumaná, and of French M. H. Garnezey (1812), before showing Juan Lovera (December 1825) like one professor of «academy» of drawing established by Vicente Méndez in his primary school. It emphasizes the School of Drawing that, sponsored by the Society of Friends of the Country with governmental financing, lead Joaquín Sosa from his foundation (22 March 1835) to 1838. Re-established in November of 1838, this institution, now called Normal School of Drawing, will be leaded by Celestino Martínez until half-fall of 1840. The school will be, from September of 1840, trusted to Antonio José Carranza that leaded during almost three decades. In relief is put the drawing education in prívate schools, like the one of Independence (of Feliciano Montenegro Colón), the Roscio (of Manuel Antonio Carreño), the one of La Paz (of José Ignacio Paz del Castillo), the one of San Luis in Villa de Cura (of Celestino Martínez), where teach artists like French Arnaud Paillet and the criollos Carmelo Fernández and Celestino Martínez. It is identify idéntical practicc in public schools like the National Schools of Maracaibo and Margarita, and the School of girls of Caracas. Initiatives deprived in this branch need, like those of French Mr. Mouls (1835), Arnaud Paillet (1839) and Eugène Forjonel (1844), the Pole Albert Lutowski (1841) and the Venezuelan Carmelo Fernández (1845).
Description
Keywords
Citation
Collections