Publication:
Entre la docencia carismática y la burocratización de la enseñanza: las crisis de la sociología y los dilemas de su aprendizaje

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication Date
2020
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Federacion Española de Sociologia
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
En este artículo se ofrecen una serie de reflexiones tentativas sobre algunos de los dilemas que plantea la docencia de la sociología, poniéndolos en conexión con el estado de crisis que vive la disciplina y los cambios sociales y educativos que han acompañado su evolución. En particular, deseamos plantear tres tipos de cuestiones: ¿cómo afrontar en nuestra práctica docente la fragmentación epistémica y el declive público de la sociología?, ¿cómo reenfocar la enseñanza de la disciplina –en concreto, de materias como la teoría y los métodos– para lograr que nuestros/as estudiantes aprendan a hacer sociología? y ¿de qué modos el debate colectivo y el trabajo cooperativo nos pueden servir de ayuda para mejorar nuestras estrategias docentes?
This article offers a discussion of some of the dilemmas posed by the teaching of sociology, linking them to the state of crisis experienced by the discipline and the social and educational changes that have accompanied its evolution. In particular, we aim to address three kinds of questions: how to deal with the epistemic fragmentation and the public decline of sociology in our teaching practice?; how to focus the teaching of the sociological contents —specifically, of subjects such as theory and methods— to achieve that our students learn to do sociology?; and how can collective debate and cooperative work help us to improve our teaching strategies?
Description
Keywords
Citation
Collections