Publication:
Depressive Dysfunctional Attitudes and Post-Traumatic Stress in Victims of Terrorist Attacks

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication Date
2022-08-18
Authors
Fausor de Castro, Rocío
García Vera, María Paz
Cobos, Beatriz
Navarro, Roberto
Marqueses, José Manuel S.
Gesteira, Clara
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Taylor & Francis
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
Background: The DSM-5's new conception of post-traumatic stress disorder (PTSD) includes, as a diagnostic criterion, the presence of persistent and exaggerated negative beliefs, thoughts, or expectations about oneself, others, the world, and one's guilt. These symptoms increase the symptomatic similarity with major depressive disorder (MDD) and with the negative cognitive triad of Beck's cognitive theory of depression and allow us to assume that the dysfunctional attitudes that this theory proposes as a vulnerability factor for MDD could also refer to PTSD. Objective: This study aims to examine the relationship between depressive dysfunctional attitudes and the symptoms and diagnosis of PTSD. Methods: A sample of 378 adult victims of terrorism completed measures of depressive dysfunctional attitudes (DAS-A), DSM-IV post-traumatic stress symptoms (PCL-S), depressive symptoms (BDI-II), and DSM-IV diagnosis of emotional disorders (SCID-I CV). Results: A significant relationship was found between depressive dysfunctional attitudes and PTSD symptomatology, even after controlling for the effect of depression, sex, age, education level, anxiety, and previous depressive episodes. It was also found that victims with PTSD, with or without MDD, had more depressive dysfunctional attitudes than those without emotional disorders and more achievement-perfectionism attitudes than victims with emotional disorders other than PTSD or MDD. Conclusions: The results suggest that depressive dysfunctional attitudes could be a vulnerability factor for PTSD. The results also suggest the need to refine Beck's cognitive theory proposals about dysfunctional attitudes common and specific to each emotional disorder and identify potential therapeutic targets of cognitive therapies for these disorders.
Antecedentes: La nueva concepción del trastorno de estrés postraumático (TEPT) del DSM-5 incluye, como criterio diagnóstico, la presencia de creencias, pensamientos o expectativas negativas persistentes y exageradas sobre uno mismo, los demás, el mundo y la propia culpa. Estos síntomas aumentan la similitud sintomática con el trastorno depresivo mayor (TDM) y con la tríada cognitiva negativa de la teoría cognitiva de la depresión de Beck y permiten suponer que las actitudes disfuncionales que esta teoría propone como factor de vulnerabilidad del TDM podrían referirse también al TEPT. Objetivo: Este estudio pretende examinar la relación entre las actitudes disfuncionales depresivas y los síntomas y el diagnóstico del TEPT. Métodos: una muestra de 378 víctimas adultas del terrorismo completó medidas de actitudes disfuncionales depresivas (DAS-A), síntomas de estrés postraumático DSM-IV (PCL-S), síntomas depresivos (BDI-II) y diagnóstico DSM-IV de trastornos emocionales (SCID-I VC). Resultados: Se encontró una relación significativa entre las actitudes disfuncionales depresivas y la sintomatología del TEPT, incluso después de controlar el efecto de la depresión, el sexo, la edad, el nivel educativo, la ansiedad y los episodios depresivos previos. También se encontró que las víctimas con TEPT, con o sin TDM, tenían más actitudes disfuncionales depresivas que aquellas sin trastornos emocionales y más actitudes de logro-perfeccionismo que las víctimas con trastornos emocionales distintos a TEPT o TDM. Conclusiones: Los resultados sugieren que las actitudes disfuncionales depresivas podrían ser un factor de vulnerabilidad para el TEPT. Los resultados también sugieren la necesidad de refinar las propuestas de la teoría cognitiva de Beck sobre las actitudes disfuncionales comunes y específicas de cada trastorno emocional e identificar posibles dianas terapéuticas de las terapias cognitivas para estos trastornos.
Description
Keywords
Citation
Collections