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The impact of big data analytics on marketing performance, and the role of dynamic capabilities

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2022-11-10
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Universidad Complutense de Madrid
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In rapidly changing markets, at the heart of competitive dynamics is the ability of firms, either established or emerging, to see opportunities that others do not yet see (Baden-Fuller & Teece,2020). In opportunities not yet seen by others, data is often the big player, and the ability to analyze it and draw valid conclusions can create a competitive advantage. As consumers have become a data factory, big data has demonstrated its potential to transform the art of management, alter and refine the decision-making process, increase the visibility of business operations and improve performance measurement mechanisms (Wamba et al., 2015; Erevelles et al., 2015). Having access to all this data has created substantial opportunities for marketing organizations to take a more analytical view in developing many new optimizations. Data that were once considered anomalous or outliers are now being heavily considered to extract patterns and new information, which has increased the size of the analyzed series (Fan et al., 2015). And this dimension is advancing rapidly. The marketing function and technology developers are coming up with new and versatile solutions for strategic change and the successful design and launch of new products...
En mercados sujetos a rápidos cambios, la base de la dinámica competitiva es la capacidad de las empresas, establecidas o emergentes, de ver oportunidades que aún no ven los demás (Baden-Fuller & Teece, 2020) . En esa capacidad de ver las oportunidades que aún no ven los demás, el dato suele ser el gran protagonista, y la capacidad de analizar esos datos y extraer conclusiones válidas se convierte en ventaja competitiva. Dado que los consumidores se han convertido en una fábrica de datos, el big data ha demostrado su potencial para transformar el arte del management, alterar y perfeccionar el proceso de toma de decisiones, aumentar la visibilidad de las operaciones de la empresa y mejorar los mecanismos de medición de los resultados (Wamba et al., 2015;Erevelles et al., 2015). Poder acceder a todos estos datos ha creado oportunidades sustanciales para que las organizaciones de marketing adopten una visión más analítica en el desarrollo de muchas nuevas optimizaciones. Datos que antes eran considerados anómalos o outliers son ahora tenidos muy en cuenta para extraer patrones e información nueva, gracias a lo que ha crecido el tamaño de las series de datos analizadas (Fan et al., 2015). Y esta dimensión está avanzando rápidamente. La función de marketing y los desarrolladores de tecnología están presentando nuevas y versátiles soluciones para el cambio estratégico y el diseño y lanzamiento exitoso de nuevos productos...
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Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, leída el 03-03-2022
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