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Knowledge Spillovers, R&D&I policy and Firm Performance : evidence from Spain

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2022-11-10
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Universidad Complutense de Madrid
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The understanding, diffusion and absorption of technologies are fundamental in the knowledge-based economy, in contrast to neoclassical theory (Solow, 1956, 1957), endogenous theories (Romer, 1987, 1990; Grossman and Helpmann, 1991) and evolutionary (Nelson and Winter, 1982; Fagerberg, 1994) identify knowledge flows as a key factor in explaining economic growth. In this sense, it is essential to have a broad and committed innovative context that considers innovation as a long-term strategic investment to improve the competitiveness of companies instead of a short-term cost. Only in this way can a country or region generate innovation and productive systems capable of generating synergies based on learning in the form of overflow effects between companies where everyone wins in the long term. This thesis considers two main aspects of the literature. On the one hand, it focuses on the impact evaluation of public policies, analyzing the arguments that justify them and their effectiveness as a determinant of companies' effort in Research and Development (R&D). On the other hand, the concepts of learning and capacity building are incorporated into the analysis with particular attention to the role of cognitive and geographical proximity (Boschma, 2005). The thesis's main objective and the most significant challenge is the joint analysis of these two aspects, exploring how they interact and determine each other...
El entendimiento, difusión y absorción de las tecnologías es fundamental en la economía basada en el conocimiento. En contraste con la teoría neoclásica (Solow, 1956, 1957), las teorías endógenas (Romer, 1987, 1990; Grossman y Helpmann, 1991) y evolutivas (Nelson y Winter, 1982; Fagerberg, 1994) identifican los flujos de conocimiento como un factor clave para explicar el crecimiento económico. En este sentido, resulta fundamental contar con un tejido innovador amplio y comprometido que considere la innovación como una inversión estratégica a largo plazo para mejorar la competitividad de las empresas, en lugar de un coste acorto plazo que se debe minimizar. Solo de esta forma un país o región puede generar sistemas de innovación y productivos capaces degenerar sinergias basadas en el aprendizaje en forma de efectos de desbordamiento entre las empresas donde, a largo plazo todos ganan. Esta tesis se apoya en dos vertientes de la literatura. Por un lado, se centra en la evaluación de impacto de las políticas públicas analizando los argumentos que las justifican y su efectividad como determinante del esfuerzo en Investigación y Desarrollo (I+D) de las empresas. Por otro lado, se incorpora al análisis los conceptos de aprendizaje y creación de capacidades con especial atención al papel de la proximidad cognitiva y geográfica (Boschma, 2005). El principal objetivo y el mayor desafío de la tesis es el análisis conjunto de estas dos vertientes, analizando cómo interactúan y se determinan mutuamente...
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Tesis inédita de la Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, leída el 05-05-2022
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