Publication:
Espacios culturales y artísticos: en búsqueda de una nomenclatura unificadora

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication Date
2020-12
Advisors (or tutors)
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Grupo de Investigación Arte, Arquitectura y Comunicación en la Ciudad Contemporánea, Universidad Complutense de Madrid
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
La presente investigación parte de la confusión terminológica existente a la hora de hacer referencia a diferentes espacios urbanos en los que la cultura y la creatividad actúan como catalizadores para su revitalización. Estos, son denominados, en la actualidad y, por lo general, como distritos culturales y/o creativos. Sin embargo, también se asocian a este tipo de espacio otras denominaciones como “barrios artísticos”, “clústeres”, “escenas culturales”, “agrupaciones de instituciones culturales”, etc. Por ello, a través de una revisión bibliográfica en profundidad, la presente investigación pretende esclarecer la diferencia entre todos estos términos y generar una nomenclatura unificadora ante el concepto descrito. De tal modo, partiendo de la idea de que el concepto no es algo realmente importante y que lo interesante son las características comunes de estos espacios urbanos, este estudio, propone el uso de una terminología mucho más general basada en determinar a estas áreas urbanas como “espacios culturales y creativos de participación ciudadana”, pues, en ellos, estos tres factores, (la cultura, la creatividad y el hacer de la ciudadanía) son claves para el desarrollo sostenible del entorno.
The aim of this research comes from the existing terminological confusion when referring to different urban spaces where culture and creativity are revitalization catalysts. These areas are usually referred to as “cultural and/or creative districts”. However, other names such as "artistic quarters", "clusters", "cultural scenes", "groups of cultural institutions", etc. are also associated with this kind of spaces. Through an in-depth bibliographic review, this research seeks to clarify the difference between all these concepts and generate a unifying nomenclature for the described idea. To shed light on this issue, this study relies on the idea that, when it comes to the aforesaid urban spaces, their concept is not significantly important. Rather, what really is important are the common characteristics of these areas. Taking this into consideration, a much more general terminology is used. This terminology implies naming the reported urban areas as “cultural and creative spaces for citizen participation", due to the fact that these three factors, culture, creativity and citizenship, are key to their sustainable development.
Description
Keywords
Citation
AUMENTE, P. (2016). La metamorfosis del concepto de barrio artístico en dinámicas de distrito cultural. En CHAVES MARTÍN, M. A., Y LORENTE, J. P., (Eds.). Barrios Artísticos y distritos culturales: nuevos espacios para la creatividad y la revitalización urbana (pp. 163-228). Madrid, España: Icono 14. BELL, D. y JAYNE, M. (2004). City of quarters: urban villages in the contemporary city. Aldershot, Reino Unido: Ashgate. BOEKHOLT, P. (1997). The public sector at arm’s length or in charge? Towards a typology of cluster policies. OECD Workshop on Cluster Analysis and Cluster Policies, 9-10 Octubre, Ámsterdam, Países Bajos. BROWN, A., O´CONNOR, J. Y COHEN, S. (2000). Local music policies within a global music industry: cultural quarters in Manchester and Sheffield. Geoforum, 31(4), pp. 437-451. CANTER, D. (1977). The Psychology of Place. Londres, Reino Unido: Architectural Press. CHRISTOPHERS, B. (2008). The BBC, the creative class, and neoliberal urbanism in the north of England. Environment and Planning A, 40(10), pp. 2313–2329. EVANS, G. (2001). Cultural planning: an urban renaissance. Londres, Reino Unido: Routledge. ___ (2009). From cultural quarters to creative clusters–creative spaces in the new city economy. Estocolmo, Suecia: Institute of Urban History. FERILLI, G. Y SACCO, P.L. (2012). Nuevas direcciones en políticas culturales. Los distritos culturales sitémicos. Sevilla, España: Doble J. FESER, E.J. (1998). Old and New Theories of Industry Clusters. En STEINER, M. (ed.), Clusters and Regional Specialisation (pp. 18-40). Londres, Reino Unido: Pion. FROST-KUMPF, H.A. (1998). Cultural districts. The arts as a strategy for revitalizing our cities. Springfield, Estados Unidos: Universidad de Illinois. Americans for the Arts. GARCÍA, B. (2004). Urban regeneration, arts programming and major events: Glasgow 1990, Sydney 2000 and Barcelona 2004. International Journal of Cultural Policy, 10, pp. 103-118. HELD, J. R. (1996). Clusters as an economic development tool: Beyond the pitfalls. Economic Development Quarterly, 10(3), pp. 249-61. JACOBS, D., y DE MAN, A.P. (1996). Clusters, industrial policy and firm strategy: A menu approach. Technology Analysis and Strategic Management, 8 (4), pp. 425-437. LANDRY, C. (2006). The Art of City-making. Londres, Reino Unido: Earthscan. LANDRY, C. Y BIANCHINI, F. (1995). The creative city. Londres, Reino Unido: Demos. LAZZERETTI, L. (2008). El distrito cultural. En Soler, V. (Coord.), Los distritos industriales (pp. 327-351). Almería, España: Fundación Caja Mar. LORENTE, J.P. (2009). ¿Qué es y cómo evoluciona un barrio artístico? Modernos internacionales en los procesos de regeneración urbana impulsados por las artes. En LORENTE, J.P. y FERNÁNDEZ QUESADA, B. (coords.), Arte en el espacio público: barrios artísticos y revitalización urbana (pp. 15-38). Zaragoza, España: Prensas Universitarias de Zaragoza. MARCEAU, J. (1997). The disappearing trick: Clusters in the Australian economy. OECD Workshop on Cluster Analysis and Cluster Policies, 9-10 Octubre, Ámsterdam, Países Bajos. MCCARTHY, J. (2005). Promoting image and identity in ‘Cultural Quarters’: The case of Dundee. Local Economy, 20(3), pp. 280-293. MONTGOMERY, J. (2003). Cultural quarters as mechanisms for urban regeneration. Part 1: Conceptualising cultural quarters. Planning, Practice & Research, 18(4), pp. 293-306. ___ (2008). The New Wealth of Cities. City Dynamics and the Fifth Wave. Farnham, Reino Unido: Ashgate. MOSS, L. (2002). Sheffield’s cultural industries quarter 20 years on: What can be learned from a pioneeringexample? International Journal of Cultural Policy, 8(2), pp. 211–219. MOULD, O. Y COMUNIAN, R. (2015). Hung, Drawn and Cultural Quartered: Rethinking Cultural Quarter Development Policy in the UK. European Planning Studies, 23 (12), pp. 2356-2369. OAKLEY, K. (2004). Not so cool Britannia: The role of the creative industries in economic development. International Journal of Cultural Studies, 7(1), pp. 67–77. PECK, J. (2005). Struggling with the creative class. International Journal of Urban and Regional Research, 29, pp. 740–770. PORTER, L. Y BARBER, A. (2007). Planning the cultural quarter in Birmingham’s eastside. European Planning Studies, 15(10), pp. 1327–1348. PRATT, A. C. (2004). Creative clusters: Towards the governance of the creative industries production system? Media International Australia, 112, pp. 50–66. RIUS, J. y ZARLENGA, M. I. (2014). Industrias, distritos, instituciones y escenas. Tipología de clústeres culturales en Barcelona. Revista Española de Sociología, 21, pp. 47-68. ROODHOUSE, S. (2006). Cultural quarters, principles and practices. Londres, Reino Unido: Intellect. ___ (2012). Understanding cultural quarters in branded cities. En DONALD, S.H., KOFMAN, E. y KEVIN, C. (eds.), Branding Cities. Cosmopolitanism, parochialism and social change (pp. 75-88). Londres, Reino Unido: Routledge. SANTAGATA, W. (2002). Cultural district, property rights and sustainable economic growth. International Journal of Urban and Regional Research, 1 (26), pp. 9-23. ___ (2006). Cultural districts and their role in economic development. En GINSBOURG, V. y THROSBY, D. (eds.), Handbook of the Economics of Art and Culture (pp. 1101-1119). Ámsterdam, Países Bajos: North Holland. SCOTT, A. J. (2000). The Cultural Economy of Cities. Londres, Reino Unido: Sage. SHORTHOSE, J. (2004). The engineered and the vernacular in cultural quarter development. Capital & Class, 84, pp. 159–178. UNESCO (2016). Cultura, futuro urbano. Informe Mundial sobre la Cultura para el Desarrollo Sostenible. París, Francia: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. VAN DER LAAN, H.B.M. (1997). Everything you always wanted to know about clusters, but were afraid to ask. OECD Workshop on Cluster Analysis and Cluster Policies, 9-10 Octubre, Ámsterdam, Países Bajos. WYNNE, D. (1992), The Culture Industry. The arts in urban regeneration. Newcastle Upon Tyne, Reino Unido: Avebury.