Publication:
La represión del Magisterio de primera enseñanza en Madrid: memoria y olvido en tiempos de Franco (1936-1975)

Loading...
Thumbnail Image
Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2021
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
La depuración del magisterio nacional trata uno de los episodios más oscuros de la Historia de la Educación de nuestro país, que quedó al margen de las grandes narraciones de la época, siendo silenciado sistemáticamente, hasta que finalmente sus víctimas quedaron abocados al olvido. Este proyecto de tesis doctoral navega entre su historia y su recuerdo, destapando la dura represión franquista que sufrieron desde 1936 en todo el territorio nacional, y a medida que iba avanzando la contienda bélica también en la región madrileña. Con el fin de reconstruir su memoria histórico-educativa se realiza una amplia revisión del proceso depurativo, de sus trayectorias pedagógicas, así como de las posibles continuidades de un discurso pedagógico renovador e innovador en las escuelas de la capital con el fin de elaborar un modelo de historia nacional y así completar el mapa historiográfico sobre la provincia de Madrid. Los resultados obtenidos permiten visibilizar a aquellos maestros y aquellas maestras acallados y segregados de la enseñanza pública, dan a conocer su viacrucis y ayudan en la comprensión de sus vivencias escolares durante la guerra civil y reconocen su contribución al proyecto educativo de la Segunda República.
The purge of the national teaching profession deals with one of the darkest episodes in the History of Education of our country, which was left out of the great narratives of the time, being systematically silenced, until finally it was forgotten. This doctoral thesis project navigates between its history and its memory, uncovering the lasting Francoist repression that they suffered since 1936 throughout the national territory, and as the warfare progressed also in the Madrid region. In order to reconstruct its historical-educational memory, a wide and deep review of the purifying process, its pedagogical trajectories, as well as the possible continuities of a renovating and innovative pedagogical discourse in the schools of the capital is carried out in order to elaborate A model of national history and thus complete the historiographic map of the province of Madrid. The results made it possible to make visible those teachers and those silenced and segregated teachers from public education, make their way of the cross known and help in the understanding of their school experiences during the civil war and recognize their contribution to the educational project of the second republic.
Description
Keywords
Citation