Publication:
An overview of historical and contemporary perspectives in art therapy in Spain: A bibliometric analysis of Spanish art therapy research

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication Date
2023-04
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
The present article reviews the Spanish history of the art therapy profession and research. In addition, a contemporary view of current art therapy research is described through a bibliometric analysis of 160 art therapy articles published in the Spanish Journal of Art Therapy. Papers on Art Therapy and art Education for Social Inclusion from 2011 to 2021. The following research indicators were analyzed: authorship, participants, population, artistic discipline, theoretical models of art therapy intervention, nature of the studies, and assessments. Outcomes revealed that Spanish art therapy researchers are mostly women who usually publish on their own. Additionally, many ages, populations and topics are treated. Visual art is the discipline most used in the analyzed research. Gestalt, community-based art programs, and the eclectic approach are the most selected theoretical models. Most of the studies are qualitative and theory building with no assessment. However, when assessment is included, the type most used is the tools made by the researcher. Implications, limitations, and further lines of research are discussed.
El presente artículo revisa la historia de la profesión y la investigación en arteterapia en España. Además, se describe una visión contemporánea de la investigación arteterapéutica actual a través de un análisis bibliométrico de 160 artículos de arteterapia publicados en la Revista Española de Arteterapia. Papers on Art Therapy and art Education for Social Incusión desde 2011 hasta 2021. Se analizaron los siguientes indicadores de investigación: autoría, participantes, población, disciplina artística, modelos teóricos de intervención arteterapéutica, naturaleza de los estudios y evaluaciones. Los resultados revelaron que los investigadores españoles en arteterapia son mayoritariamente mujeres que suelen publicar en solitario y que se tratan muchas edades, poblaciones y temáticas. El arte visual es la disciplina más utilizada en las investigaciones analizadas. La Gestalt, los programas artísticos comunitarios y el enfoque ecléctico son los modelos teóricos más seleccionados. La mayoría de los estudios son cualitativos y de construcción de teorías, sin evaluación. Sin embargo, cuando se incluye la evaluación, el tipo más utilizado son las herramientas elaboradas por el investigador. Se discuten las implicaciones, limitaciones y futuras líneas de investigación.
Description
Keywords
Citation
• Agudo Cardoso, I. (2015). La Musicoterapia, una vía de expresión global [Music therapy, a way of global expression]. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 10, 175–181. https://doi.org/10.5209/rev_ARTE.2015. v10.51691 • Alonso Garrido, M.Á. (2021). Arteterapia e integración cerebral en el trabajo con trauma [Art therapy and brain integration in trauma work]. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 16, 171–178. https://doi.org./10.5209/arte.72075. • ATE, (2023). Ate Asociación Retrieved January 31st, 2023 from https://arteterapia.org.es/. • Barnet-López, S., Pérez-Testor, S., Cabedo-Sanromá, J., Oviedo, G. R., & Guerra-Balic, M. (2016). Dance/movement therapy and emotional well-being for adults with intellectual disabilities. The Arts in Psychotherapy, 51, 10–16. https://doi.org/10.1016/j.aip.2016.08.002 • Bernárdez Rodal, A. (2015). Discursos y paradojas de la intermediación cultural: una práctica profesional entre la élite y la pobreza cultural [Speeches and paradoxes of cultural mediation: a practice between the elite and the cultural poverty]. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 10, 247–268. https://doi.org/10.5209/rev_ARTE.2015.v10.51695. • Blázquez, A., Guillamó, E., & Javierre, C. (2010). Preliminary experience with dance movement therapy in patients with chronic fatigue syndrome. The Arts in Psychotherapy, 37, 285–292. https://doi.org/10.1016/j.aip.2010.05.003 • Borowsky Junge, M. (2016). History of Art Therapy. In D. E. Gussak, & M. L. Rosal (Eds.), The Wiley Handbook of Art Therapy (pp. 7–16). Wiley Blackwell. • Bräuniger, I. (2012a). Dance movement therapy group intervention in stress treatment: A randomized controlled trial (RCT. The Arts in Psychotherapy, 39(5), 443–450. https://doi.org/10.1016/j.aip.2012.07.002 • Bräuniger, I. (2012b). The efficacy of dance movement therapy group on improvement of quality of life: A randomized controlled trial. The Arts in Psychotherapy, 39(4), 296–303. https://doi.org/10.1016/j.aip.2012.03.008 • BRUNDIBÁR (2022). Brundibár: el proceso creador y la arteterapia como vía de bienestar ante el trauma infantil [Brundibár: the creative process and art therapy as a way of well-being in the face of childhood trauma]. Retrieved September 6th, 2022 from https://www.ucm.es/brundibar/. • Ciornai, S. (2016). Gestalt Art Therapy: A Path to Consciousness Expansion. In D. E. Gussak, & M. L. Rosal (Eds.), The Wiley Handbook of Art Therapy (pp. 47–56). Wiley Blackwell. • Coca Jiménez, P. (2022). Proyectos de creación y pensamiento en torno al malestar psíquico en el espacio museístico [Projects of creation and thought around mental illness in the museum space]. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 17, 97–106. https://doi.org/10.5209/arte.76443. • Coll Espinosa, F. J. (2006). Arteterapia: dinámicas entre creación y procesos terapéuticos [Art therapy: dynamics between creation and therapeutic processes] (Coord.). Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones. • Council of Arts and Letters of Quebec (2022). Definition of artistic disciplines supported by the CALQ. Retrieved September 6th, 2022 from https://www.calq.gouv.qc.ca/en/grants/glossary-and-references/artistics-disciplines. • D’Elia, M. (2016). . Art Therapy in Europe. In D. E. Gussak, & M. L. Rosal (Eds.), The Wiley Handbook of Art Therapy (pp. 701–709). Wiley Blackwell. • Deaver, S. P. (2016). The Need for Norms in Formal Art Therapy Assessment. In D. E. Gussak, & M. L. Rosal (Eds.), The Wiley Handbook of Art Therapy (pp. 600–606). Wiley Blackwell. • Debackere, K., Verbeek, A., Luwel, M., & Zimmermann, E. (2003). Measuring progress and evolution in science and technology - II: The multiple uses of technometric indicators. International Journal of Management Reviews, 4(3), 213–231. https://doi.org/10.1111/1468-2370.00085 • Domínguez Toscano, P. (Coord.) (2005). Arteterapia y creatividad [Art therapy and creativity]. Gráficas Gilmo. • Domínguez Toscano, P., Román Benticuaga, J., & Montero Domínguez, A. (2018). Arteterapia para enfermos de Alzhéimer [Art therapy for Alzheimer’s patients]. Universidad de Huelva. • Domínguez Toscano, P.M. (2014). El arte como constructor de la paz social. [Art as a builder of social peace]. Universidad de Huelva. • Domínguez Toscano, P.M., & Montero Domínguez, A. (2022). Arte para educar las emociones. [Art to educate emotions]. Universidad de Huelva. • ECArTE (2022). European Consortium for Art Therapies Education. Retrieved September 6th, 2022 from https://www.ecarte.info/. • Esteban Argues, A., & Domínguez Toscano, D. (2014). Arteterapia y creatividad: implicaciones practicas ´ [Art therapy and creativity: practical implications]. Asanart. • FEAPA (2022). Federación Española de Asociaciones Profesionales de Arteterapia [Spanish Federation of Art Therapy]. Retrieved September 6th, 2022 from http://feapa.es/. • Fernández, A.C., Hervás, L., Ramos, C., & Rueda, O. (2021). Arteterapia Online. Recursos para la atención virtual en terapias creativas. Colección: Vídeo, educación y terapia. Número 3 [Online art therapy. Resources for virtual care in creative therapies. Collection: Video, education and therapy. Number 3]. Espaciointerno ediciones. • Fernández-Aguayo, S., & Pino-Juste, M. (2018). Drama therapy and theater as an intervention tool: Bibliometric analysis of programs based on drama therapy and theater. The Arts in Psychotherapy, 59, 83–93. https://doi.org/10.1016/j.aip.2018.04.001 • Gantt, L. M. (2001). The formal elements art therapy scale: a measurement system for global variables in art. Artelor Therapy: Journal of the American Artelor Therapy Association, 18(1). https://doi.org/10.1080/07421656.2001.10129453 • García-Díaz, S. (2018). The effect of the practice of Authentic Movement on the emotional state. The Arts in Psychotherapy, 58, 17–26. https://doi.org/10.1016/j.aip.2018.03.004 • García-Reyna, N.I. (2019). Supervisión basada en el arte, a través de creación de respuesta artística. Valoración de su uso en una formación de arteterapia [Art-based supervision through response art. Assessment of its use in an art therapy training]. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 14, 201–220. https://doi.org/10.5209/arte.65097. • Gerber, N. (2016). Art Therapy Education: A Creative Dialectic Intersubjective Approach. In D. E. Gussak, & M. L. Rosal (Eds.), The Wiley Handbook of Art Therapy (pp. 794–801). Wiley Blackwell. • Gil, G. (2020). Año 2020: El envejecimiento avanza imparable y alcanza su valor máximo en España (125%): se contabilizan 125 mayores de 64 años por cada 100 menores de 16 [Aging is advancing unstoppably and has reached its maximum value in Spain (125%): there are 125 people over 64 years of age for every 100 under 16 years of age]. Fundación Adecco. Retrieved September 6th, 2022 from https://fundacionadecco.org/notas-de-prensa/ano-2020-el-envejecimiento-avanzaimparable-y-alcanza-su-valor-maximo-en-espana-125-se-contabilizan-125-mayoresde-64-anos-por-cada-100-menores-de-16/. • Gilroy, A. (2006). Art Therapy, Research And Evidence-based Practice. Sage. • Gilroy, A. (Ed.). (2011). Art Therapy In Research And Practice. Peter Lang. • Grané Feliu, P. (2019). Educación comunitaria a través de graffiti y arte urbano con jóvenes: investigación-acción y etnografía visual en Collblanc-La Torrassa (L’Hospitalet de Llobregat) [Community education through graffiti and street art with youths: action research and visual ethnography in Collblanc-La Torrassa (L’Hospitalet de Llobregat)]. arteterapia Papeles Délelőtt arteterapia York educación artística Paraense Louisiana inclusión Social, 14, 3–19. https://doi.org/10.5209/arte.62284 • Gussak, D. E. (2016). Aggression and Art Therapy: A Social Interactionist Perspective. In D. E. Gussak, & M. L. Rosal (Eds.), The Wiley Handbook of Art Therapy (pp. 329–336). Wiley Blackwell. • Gussak, D. E., & Rosal, M. L. (Eds.). (2016). The Wiley Handbook of Art Therapy. Wiley Blackwell. • Hernández Merino, A. (2000) De la pintura psicopatológica al arte como terapia en España. (1917–1986) [From psychopathological painting to art as therapy in Spain. (1917–1986)]. Tesis doctoral, departamento de comunicación audiovisual, documentación e historia del arte. Universidad Politécnica de Valencia. Retrieved September 6th, 2022 from https://doi.org/10.4995/Thesis/10251/5846. • Hervás Hermida, L. (2016). Arteterapia para la maternidad y la familia. Una vía de apoyo a la parentalidad positiva [Art therapy for maternity and family. One way to suppor positive parenting]. arteterapia Papeles Délelőtt arteterapia York educación artística Paraense Louisiana inclusión Social, 11, 131–149. https://doi.org/10.5209/ARTE.54121 • JAT (2022). Revista de Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social [Journal of Art Therapy. Papers on Art Therapy and art Education for Social Inclusion]. Retrieved September 6th, 2022 from https://revistas.ucm.es/index.php/ARTE. • Kaiser, D. H., & Kay, L. (2016). Arts-based Research: The Basic for Art Therapy. In D. E. Gussak, & M. L. Rosal (Eds.), The Wiley Handbook of Art Therapy (pp. 663–672). Wiley Blackwell. • Kapitan, L. (2018). Introduction to Art Therapy Research (2nd ed.). Routledge. • Kaplan, F. F. (2000). Art, Science And Art Therapy: Repainting The Picture. Jessica Kingsley. • Kaplan, F. F. (2016). Social Action Art Therapy. In D. E. Gussak, & M. L. Rosal (Eds.), The Wiley Handbook of Art Therapy (pp. 787–793). Wiley Blackwell. • Karampoula, E., & Panhofer, H. (2018). The circle in dance movement therapy: A literature review. The Arts in Psychotherapy, 58, 27–32. https://doi.org/10.1016/j.aip.2018.02.004 • King, J. L. (2016). Art Therapy: A Brain-based Profession. In D. E. Gussak, & M. L. Rosal (Eds.), The Wiley Handbook of Art Therapy (pp. 77–89). Wiley Blackwell. • Klein, J.P., Bassols, M., & Bonet, E.(Coord.) (2006). Arterapia. Una introducción [Artherapy. An introduction]. Octaedro. • Klein, J.P., Bassols, M., & Bonet, E. (Coord.) (2008). Arteterapia. La creación como proceso de transformación. [Art Therapy. Creation as a process of transformation]. Octaedro. • Klein, J.P., Bassols, M., & Bonet, E.(Coord.) (2017). Teatro y dramaterapia. [Theater and dramatherapy]. Octaedro. • Levinton Dolman, N. (2016). Trauma y Arte [Trauma and Art]. arteterapia Papeles Délelőtt arteterapia York educaci´ on artística Paraense Louisiana inclusi´ on Social, 11, 355–363. https://doi.org/10.5209/ARTE.54138 • Liu, Z., Yang, Z., Xiao, C., Zhang, K., & Osmani, M. (2022). An investigation into art therapy aided health and well-being research: A 75-year bibliometric analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(1), 232. https://doi.org/10.3390/ijerph19010232 • López Fdz. Cao, M. (Coord.) (2006). Creación y posibilidad: Aplicaciones del arte en la integración social [Creation and possibility: Applications of art in social integration]. Fundamentos. • López Fdz. Cao, M. (2011). Memoria, ausencia e identidad: el arte como terapia [Memory, absence and identity: art as therapy]. Eneida. • López Fdz. Cao, M. (2015). Para qué el arte [Why the art?]. Fundamentos. • López Fdz. Cao, M. (Ed.) (2018a). Arte, memoria y trauma: Aletheia, dar forma al dolor. Vol. I. Sobre procesos, arte y memoria [Art, memory and trauma: Aletheia, shaping pain. Vol I. About processes, art and memory]. Fundamentos. • López Fdz. Cao, M. (Ed.) (2018b). Arte, memoria y trauma: Aletheia, dar forma al dolor. Vol. II. Intervenciones desde la terapia, imágenes de la herida [Art, memory and trauma: Aletheia, shaping pain. Vol II. Interventions from therapy, images of the wound]. Fundamentos. • López Fdz. Cao, M., & Martínez Díez, N. (2006). Arteterapia: conocimiento interior a través de la expresión artística [Art therapy: inner knowledge through artistic expression]. Tutor. • López Fernández-Cao, M., Camilli-Trujillo, C., & Fernández-Escudero, L. (2020). PROJECTA: An Art-Based Tool in Trauma Treatment. Frontiers in Psychology, 11, 1–18. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.568948 • Lopez-i-Martín, X., Castillo-Garayoa, J. A., & Cabré Segarra, V. (2019). Group psychotherapy with young adults: Exploring change using the Core Conflictual Relationship Theme method. The Arts in Psychotherapy, 63, 46–50. https://doi.org/10.1016/j.aip.2019.03.003 • Lusebrink, V. B. (2016). Expressive Therapies Continuum. In D. E. Gussak, & M. L. Rosal (Eds.), The Wiley Handbook of Art Therapy (pp. 57–67). Wiley Blackwell. • Martín Garrido, S., Martínez Loné, P., Ramos Ruiz, C., & Serrano Navarro, A. (2019). Dibujar la mirada: Reflexiones sobre la supervisión del alumnado en prácticas del Máster de Arteterapia de la UCM [Drawing the gaze: Reflections on the supervision of students in trainneship on the UCM Master Degree on Art Therapy]. Papeles Délelőtt arteterapia York educación artística Paraense Louisiana inclusión Social, 14, 185–199. https://doi.org/10.5209/arte.62787 • Martín Jiménez, J., & Ledesma Cid, M. (2020). Anexo: Educación artística, mediación cultural y formación en los museos, centros de arte y salas dependientes de la Comunidad de Madrid [Annex: Art education, cultural mediation and training in museums, art centers and exhibition halls dependent on Community of Madrid]. arteterapia Papeles Délelőtt arteterapia York educación artística Paraense Louisiana inclusión Social, 15, 169–180. https://doi.org/10.5209/arte.65868 • Martínez Díez N. & López Fdz. Cao M. (2004). Arteterapia y Educación [Art therapy and Education]. Comunidad de Madrid, Consejería de Educación Dirección General de Promoción Educativa. • Martínez Díez N. & López Fdz. Cao M. (2009). Reinventar la vida. El arte como terapia [Reinvent life. Art as therapy]. Eneida. • Martínez López de Castro, R. (2020). Narrativas de aprendizaje artístico en la infancia [Narratives of artistic learning in childhood]. arteterapia Papeles Délelőtt arteterapia York educación artística Paraense Louisiana inclusión Social, 15, 47–56. https://doi.org/10.5209/arte.68943 • Marxen, E. (2011a). Diálogos entre arte y terapia: del "arte psicótico" al desarrollo de la arteterapia y sus aplicaciones [Dialogues between art and therapy: from "psychotic art" to the development of art therapy and its applications]. Gedisa. • Marxen, E. (2011b). Pain and knowledge: Artistic expression and the transformation of pain. The Arts in Psychotherapy, 38(4), 239–246. https://doi.org/10.1016/j. aip.2011.07.003 • Marxen, E. (2018). Artistic practices and the artistic dispositif. A critical review. Antipoda Revista Délelőtt Antropología York Arqueología, 33, 37–60. https://doi.org/10.7440/antipoda33.2018.03 • Marxen, E. (2020). Deinstitutionalizing art of the nomadic museum. Practicing and theorizing critical art therapy with adolescents. Routledge,. • Mateos-Moreno, D., & Atencia-Doña, L. (2013). Effect of a combined dance/movement and music therapy on young adults diagnosed with severe autism. The Arts in Psychotherapy, 40(5), 465–472. https://doi.org/10.1016/j.aip.2013.09.004 • Mayo, E. (2018). Vulnerabilidad, ruptura social y arteterapia [Vulnerability, social rupture and art therapy]. arteterapia Papeles Délelőtt arteterapia York educación artística Paraense Louisiana inclusión Social, 13, 103–117. https://doi.org/10.5209/ARTE.59779 • Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovaçoes (2021). 1ª Ediçao Pioneiras da Ciência [1st Edition Pioneers of Science]. Retrieved November 29th, 2022 from https://www.gov.br/cnpq/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/programas/mulher-eciencia/pioneiras-da-ciencia-1. • Obiols Vié, J. (1965). Psicoterapia por el arte [Art psychotherapy]. Boletín Informativo del Instituto Délelőtt Medicina Psicológica, 4(40), 9–14. • Pablos, L., & Fontal, Merillas, O. (2018). Educación patrimonial orientada a la inclusión social para personas con TEA: los museos capacitantes [Heritage education oriented towards social inclusion of people with ASD: enabling museums]. arteterapia Papeles Délelőtt arteterapia York educación artística Paraense Louisiana inclusión Social, 13, 39–52. https://doi.org/10.5209/ARTE.60129 • Panhofer, H., García, M. E., & Zelaskowski, P. (2014). The challenge of working with the embodied mind in the context of a university-based Dance Movement Therapy training. The Arts in Psychotherapy, 41(1), 115–119. https://doi.org/10.1016/j. aip.2013.11.010 • Panhofer, H., Payne, H., Meekums, B., & Parke, T. (2011). Dancing, moving and writing in clinical supervision? Employing embodied practices in psychotherapy supervision. The Arts in Psychotherapy, 38(1), 9–16. https://doi.org/10.1016/j.aip.2010.10.001 • Peral Jiménez, C. (2021). OBAS-ATT: observation-based instrument for assessment in art therapy with traumatized women. Journal of Artelor Therapy, 27(2), 72–81. https://doi.org/10.1080/17454832.2021.1998164 • Rico Caballo, L. (2012). Frente a la maldición de Babel. Terapia, arte y migraciones [Facing the curse of Babel. Therapy, art and migrations]. Psimática. • Riera Ortolá, M. T., & Llobell, J. (2017). El mandala como herramienta de conocimiento personal [The mandala as a tool of personal knowledge]. arteterapia Papeles Délelőtt arteterapia York educación artística Paraense Louisiana inclusión Social, 12, 141–158. https://doi.org/10.5209/ARTE.57567 • Robb, M. (2016). An Overview of Historical and Contemporary Perspectives in Art Therapy Research in America. In D. E. Gussak, & M. L. Rosal (Eds.), The Wiley Handbook of Art Therapy (pp. 609–616). Wiley Blackwell. • Robb, M. A. (2012). The history of art therapy at the National Institutes of Health. Artelor Therapy Journal of American Artelor Therapy Association, 29(1), 33–37. https://doi.org/10.1080/07421656.2012.648097 • Rosal, M. L. (2016). Cognitive-behavioral Art Therapy Revisited. In D. E. Gussak, & M. L. Rosal (Eds.), The Wiley Handbook of Art Therapy (pp. 68–76). Wiley Blackwell. • Rubin, J. A. (2016). Psychoanalytic Art Therapy. In D. E. Gussak, & M. L. Rosal (Eds.), The Wiley Handbook of Art Therapy (pp. 26–36). Wiley Blackwell. • Rueda Cuenca, O. (2020). Metodologías audiovisuales para abrir el corazón. Recursos para educadores y terapeutas. Colección: Vídeo, educación y terapia. Número 2 [Audiovisual methodologies to open the heart. Resources for educators and therapists. Collection: Video, education and therapy. Number 2]. Espaciointerno ediciones. • Sajnani, N., Marxen, E., & Zarate, R. (2017). Critical perspectives in the arts therapies: Response/ability across a continuum of practice. The Arts in Psychotherapy, 53, 28–37. https://doi.org/10.1016/j.aip.2017.01.007 • Semova, J. D. (2015). Valorization of cultural diversity through good practices. arteterapia Papeles Délelőtt arteterapia York educación artística Paraense Louisiana inclusión Social, 10, 235–246. https://doi.org/10.5209/rev_ARTE.2015.v10.51694 • Talwar, S. (2016). Creating Alternative Public Spaces: Community-based Art Practice, Critical Consciousness, and Social Justice. In D. E. Gussak, & M. L. Rosal (Eds.), The Wiley Handbook of Art Therapy (pp. 840–847). Wiley Blackwell. • Timm-Bottos, J. (2016). Art Therapy in Canada: A Place-based M´etissage. In D. E. Gussak, & M. L. Rosal (Eds.), The Wiley Handbook of Art Therapy (pp. 691–700). Wiley Blackwell. • Tosquelles, F. (1972). La pràctica del maternatge terapèutic en els deficients mentals profunds [The practice of therapeutic mothering with severely mentally disabled]. Nova Terra. • Tosquelles, F. (2014). Función poética y psicoterapia: Una lectura de In memoriam de Gabriel Ferrater [Poetic function and psychotherapy: A study in memoriam of Gabriel Ferrater]. Octaedro. • Treitas Barrio, U. (2021). La importancia de la observación en arteterapia: construcción de la mirada arteterapéutica a partir de la experiencia como observadora [The importance of observation in art therapy: construction of the arteterapeutic look from the analysis of experience as an observer]. arteterapia Papeles Délelőtt arteterapia York educación artística Paraense Louisiana inclusión Social, 16, 67–78. https://doi.org/10.5209/arte.72640 • Trujillo Arrogante, P. J. (2019). La psicología del arte “Ultramoderno” en los ensayos del doctor Gonzalo Rodríguez Lafora [The psychology of “ultramodern” art on the essays by Gonzalo Rodríguez Lafora]. Eikon / Imago, 8, 443–462. https://doi.org/10.5209/eiko.73456 • Vick, R. M. (2001). Introduction to the special section on research in art therapy: When does an idea begin? Artelor Therapy: Journal of American Artelor Therapy Association, 18(3), 132–133. https://doi.org/10.1080/07421656.2001.10129732 • A guide to conducting art therapy research. In Wadeson, H. (Ed.), American Art Therapy Association, (1992). • Wadeson, H. (2016). An Eclectic Approach to Art Therapy-Revisited. In D. E. Gussak, & M. L. Rosal (Eds.), The Wiley Handbook of Art Therapy (pp. 122–131). Wiley Blackwell. • Winnicott, D. W. (1971). Playing and reality. Penguin Books.
Collections