Publication:
Inteligencia práctica en la escuela

Loading...
Thumbnail Image
Full text at PDC
Publication Date
2005-04
Advisors (or tutors)
Editors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Pontificia Universidade Católica do Paraná
Citations
Google Scholar
Research Projects
Organizational Units
Journal Issue
Abstract
En este trabajo analizamos los objetivos prioritarios de la educacion en la sociedad del conocimiento, en las primeras décadas del siglo XXI. Proponemos la enseñanza-aprendizaje de nuevas competencias mentales como: aprender a conocer, a hacer, a querer, a sentir, a convivir, a ser. Se requiere una teoría de la mente que incorpore los conocimientos disponibles desde las diversas ciencias cognitivas, particularmente la Neuropsicologia. Comentamos la Teoría Triárquica de la Inteligencia de Sternberg y la Teoría de las Inteligencias Múltiples de Gardner. Ambas teorías pretenden superar los modelos unidimensionales de la inteligencia y ofrecer una teoria más integradora de la mente. Las dos teorías fundamentan un programa para desarrollar la inteligencia práctica y diseñar estrategias de intervención eficaces en diferentes contextos: familiar, escolar, social. Analizamos criticamente tal Programa de Inteligencia Práctica que consideramos muy valioso y que hemos adaptado, aplicado y evaluado en investigaciones y tesis doctorales. [ABSTRACT]In this paper we will analize the main objectives of education in the society of knowledge in the first decades of the 21st century. We propose the teaching/learning of new mental competences such as: learn how to get to know about the world, how to do, how to want, how to live with others and how to lead a meaninful existence. A theory of mind is required which embodies the knowledge available from cognitive sciences, neuropsicology in particular. We are commenting on Sternberg’s Triarchic Theory of human intelligence and Howard Gardner’s Multiple intelligences Theory. Both theories aim at overcoming the one-dimensional models of intelligence in order to offer a more comprehensive theory of mind. Both theories set the foundations for the creation of programs that develop practical intelligence and also for designing interventional strategies which are effective in different contexts: academic, familial, social. We offer a critical analysis of this Programme for the Development of Practical Intelligence which we find particularly valuable and which we have adapted to our purposes, for its implementation and evaluation in our research papers and Doctoral theses.
Description
Keywords
Citation
Collections