Publication: Art and Science in Sorolla’s Painting A Research in
Dr. Simarro’s Lab
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Official URL
Full text at PDC
Publication Date
2010-05
Authors
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Publisher
Facultad de Psicología, Universidad Complutense de Madrid
Abstract
The development of painting has been linked to the existence of patrons. The church, the nobility,
and the kings were interested in protecting art and culture as a means to enhance and spread their
power. Ever since the Renaissance, artistic patronage joined traders and professionals, grouped in
the guilds. This provided greater freedom to the compositions of artists, and everyday life, the
triumph of science, and industry began to appear in artwork. In the late 19th century, painting depicts
the apotheosis of scientific progress of that era, and scientists became protagonists. The content of
Sorolla’s naturalism ranges from social themes to the exaltation of science. Sorolla painted two
masterpieces: Portrait of Dr. Simarro at the microscope and A Research (in which are identified
Madinaveitia, Gayarre, and Sandoval, and perhaps San Martin, among the colleagues and disciples).
These paintings may be among the most outstanding world paintings of this genre.[RESUMEN]El desarrollo de la pintura ha estado ligado a la existencia de mecenas. La iglesia, la nobleza y los
reyes mostraron interés por proteger el arte y la cultura como medio de realzar y difundir su poder. A
partir del Renacimiento se incorporan al mecenazgo artístico los comerciantes y los profesionales
agrupados en los gremios. Esto proporciona mayor libertad a las composiciones de los artistas y la
vida cotidiana, el triunfo de las ciencias y la industria comienza a estar presente en las obras de arte.
A finales del siglo XIX la pintura refleja la apoteosis del progreso científico que vive la sociedad y los
científicos se convierten en protagonistas. El naturalismo de Sorolla aborda numerosos contenidos
que van desde el arte de contenido social a la exaltación de la ciencia. Sorolla realizó dos obras
magistrales. Retrato del Dr. Simarro ante el microscopio y Una Investigación (en la que entre los
colegas y discípulos se pueden identificar a Madinaveitia, Gayarre y Sandoval y quizás a San Martín).
Estas pinturas pueden situarse entre las más destacadas de la pintura mundial de este génerO.